کد خبر: ۴۴۰۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

اجرای حکم اعدام در ایالت آرکانزاس آمریکا پس از 10 سال

خبرگزاری فرانسه روز جمعه در گزارشی از واشنگتن اعلام کرد که به رغم انتقادات در آمریکا، ایالت آرکانزاس این کشور شاهد نخستین مورد اعدام بعد از یک دهه بود.
آفتاب‌‌نیوز :
این خبرگزاری افزود: با وجود اینکه فعالان حقوق بشر درآمریکا و جهان فقط به اعدام های انجام شده در کشورهای دیگر حساس هستند، دادستان آرکانزاس امروز گفت که 'به رغم انتقادات از طرح مناقشه برانگیر اعدام زندانیان در آمریکا، این دادستانی نخستین مورد اعدام را دیشب به مورد اجرا گذاشته است'.

لسلی راتلج، بعد از این اعدام با صدور بیانیه ای اعلام کرد: بعد از آنکه دادگاه عالی آمریکا درخواست توقف 11 ساعته اعدام 'لدل لی' 51 ساله را نپذیرفت، این مجرم اواخر وقت دیشب از طریق تزریق سه داروی مرگبار اعدام شد.

به گفته وی، قراربود مجرم دو روز قبل اعدام شود که حکم موقت تعلیق اعدام دیشب به پایان رسید و در نهایت دادگاه عالی آمریکا و دادگاه ایالتی این کشور بعد از تجزیه و تحلیل موضوع تایید کردند که از اعدام به عنوان یک طرح موقت برای کاهش جرایم بهره ببرند.

براساس این گزارش، اعدام دیشب ارکانزاس بعد از مورد سال 2005، نخستین آنها در آمریکا است که انتقادات همیشگی علیه این سبک اعمال مجازات را برنتافت و سرانجام عملی شد.

این گزارش حاکی است که قرار است تا پایان ماه آوریل (8 روز آینده) سه مجرم دیگر نیز با سبک مشابه در این ایالت اعدام شوند و طی 11 روز مجموع آنها به 8 نفر خواهد رسید.

البته درآمریکا تنش های قانونی برسر کمبود داروهای کشنده برای اجرای حکم اعدام وجود دارد چرا که ممنوعیت فروش این داروها توسط شرکت های بزرگ دارویی، اجرای روند اعدام ها در چندین ایالت آمریکا را به تعویق انداخته است.

با این وجود، مجازات اعدام در آمریکا پس از اعلام حمایت جدید رای دهندگان در همه پرسی سال 2016 که در سه ایالت این کشور برگزارشد، از سر گرفته شد، این در حالی است که اعدام در آمریکا به صورت بسیار خشن انجام می شود.

خبرگزاری رویترز نیز چندی پیش تأکید کرده بود که با اعلام حمایت مردم 3 ایالت آمریکا از این طرح، تنش هایی در جامعه آمریکا ایجاد شود، با این وجود کمبود داروهای مرگبار مورد استفاده در اجرای این مجازات، تاثیری فوری در روند اعدام ها در این کشور خواهد داشت.

براساس این گزارش، امروزه در بیش از 10 ایالت آمریکا، حکم اعدام صادر می شود.

بطور مثال در ایالت کالیفرنیا، حدود 60 درصد شهروندان در آن همه پرشی لغو مجازات اعدام در این ایالت و دقت کافی و تسریع در روند قضایی موارد اعدامی را خواستار شده بودند.

اما در ایالت نبراسکا، مجازات اعدام وجود ندارد چرا که نمایندگان پارلمان آن در مرکز آمریکا با اکثریت قاطع رای به لغو مجازات اعدام دادند.

از طرف دیگر، رای دهندگان در ایالت اوکلاهاما با مجازات اعدام با روش تزریق موافقت کردند و آن را به عنوان مجازات بی رحمانه و غیر معمول نمی شناسند، به همین دلیل این ایالت بالاترین میزان اعدام را در میان ایالت های آمریکا دارد و نخستین ایالتی است که در جریان انتخابات قبلی ریاست جمهوری آن کشور، قانون صریح مجازات اعدام را به قانون اساسی خود افزوده است.

البته آن همه پرسی به دنبال مشکلات فراوانی که پیرامون اجرای اعدام با تزریق به وجود آمده بود انجام شد، مشکلاتی که بر سر اعدام با تزریق مجرمی به نام 'کلایتون لاکت' در سال 2014 به وجود آمد و باعث توقف موقتی اجرای حکم اعدام با تزریق شد.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین