کد خبر: ۴۴۰۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱

جان کربی: از بین بردن برجام،‌ بزرگترین اشتباه ترامپ خواهد بود

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی با اشاره به تلاش‌های اخیر واشنگتن برای وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان نوشت: نابود کردن توافق هسته‌ای با ایران بزرگترین اشتباه ترامپ خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی که در وبسایت شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شده است،‌ نوشت: با توجه به وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 را پاره خواهد کرد، باید برای دولت ترامپ سخت بوده باشد که به کنگره اعلام کند ایران به تعهدات هسته‌ای اش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است. احتمالا این همان دلیلی است که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در نامه خود به کنگره در تایید پایبندی ایران به تعهداتش کمی هم درباره قصد دولت برای بازبینی توافق هسته‌ای و احتمال بررسی وضع دوباره تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران صحبت کرده است، تحریم‌هایی که واشنگتن با اجرای برجام آنها را لغو کرده بود. 
 
به گزارش  ایسنا، کربی با بیان اینکه لغو این تحریم‌ها چیزی است که ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای اش به آن دست یافت، افزود: بنابراین اگر آمریکا بدون هیچ دلیلی این تحریم‌ها را بازگرداند این آمریکا و نه ایران است که به عنوان کسی که از توافق سرپیچی کرده شناخته خواهد شد، به علاوه این آمریکا و نه ایران خواهد بود که به روشنی این پیام را ارسال خواهد کرد و به جهان خواهد فهماند که یک مذاکره کننده قابل اعتماد و مطمئن نیست. 
 
همچنین این آمریکا و نه ایران خواهد بود که بیرون از کنوانسیون بین المللی  ایستاده است حتی هم پیمانانمان از ما حمایت نخواهند کرد، ما باید به خاطر داشته باشیم که یک تلاش بین المللی متحد، ‌منجر به حل این مساله شد. رها کردن آن تنها موجب احیاء آن خواهد شد. 
 
در تهران نیز تندروها از این اتفاقات خرسند خواهند شد. ما تمام شعارهای آنها مبنی بر شیطان بزرگ را تایید خواهیم کرد و سپس پیروزی یک فرد میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران را به مراتب سخت‌تر خواهیم کرد. 
 
وی همچنین نوشت: اگر شما می‌خواهید رویکردی سخت در قبال ایران داشته باشید، این راهش نیست. در حقیقت بازبینی توافق هسته‌ای توسط ترامپ حتی آغاز نشده است. شاید افراد خونسردتر منطق یک توافق را درک کنند و بفهمند که این منطق به معنای واقعی در حال کار کردن است،‌ اما اینکه رئیس جمهور ترامپ روز پنجشنبه گفت ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست و آنها به میزان زیادی به توافق لطمه وارد می‌کنند،  امید بخش نیست. 
 
این مقام پیشین آمریکا در ادامه یادداشت خود به ادعاهای اخیر تیلرسون علیه عملکرد ایران در منطقه اشاره کرد و آنها را صحیح برشمرد. 
 
کربی در ادامه نوشت: اما به نظر می‌آید که تیلرسون به طور غلط بخش اعظم این رفتارهای ایران را متوجه دولت اوباما و توافق هسته‌ای می‌داند. این ادعای وی که اوباما سیاستی مبنی بر "راهبرد صبر" در قبال ایران اتخاذ کرده بود غلط است. رئیس جمهور باراک اوباما تحریم‌های یک جانبه علیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم را حفظ کرد و در تحریم‌های سازمان ملل در این زمینه نیز پیشگام بود. وی همچنین حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و کمک های نظامی آمریکا به متحدانمان در این منطقه را افزایش داد. 
 
وزیر امور خارجه نیز که گفت توافق هسته‌ای می‌توانست و می‌بایست شامل دیگر موضوعات مربوط به ایران باشد، اشتباه کرد. این توافق از ابتدا محدود بود. اگر ما و دیگر طرف‌های مذاکره کننده می‌خواستیم تمام چیزهای دیگری را که درباره ایران نمی‌پسندیم به این مذاکرات اضافه کنیم، هیچ راهی برای تضمین حصول توافق وجود نداشت. 
 
در نهایت وی (وزیر امور خارجه آمریکا) اشتباه می‌کند که می گوید اگر نظارتی وجود نداشته باشد،‌ ایران پتانسیل این را دارد که به همان مسیری برود که کره شمالی رفته است. اول اینکه ایران در حال حاضر تحت نظارت قرار دارد، طبق توافق هسته‌ای ایران با نظارت،‌ راستی آزمایی و بازرسی‌های فوق العاده موافقت کرده است. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور مداوم در حال نظارت 24 ساعته و طی تمام روزهای هفته بر تمامی عناصر برنامه هسته‌ای ایران هستند. بنابراین ما از این طریق می دانیم که این کشور همچنان به توافق پایبند است. 
 
همچنین همانطور که کاخ سفید در دوران اوباما در زمان حصول توافق اشاره کرده بود، از لحظه‌ای که موادی بتواند برای یک سلاح از زمین استخراج شود تا لحظه‌ای که از این کشور خارج شود دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روی هر آنچه ایران انجام می دهد نظارت خواهد داشت. این رژیم بازرسی به پایان نخواهد رسید و ایران قادر نخواهد بود بدون اطلاع ما از توافق تخلف کند. 
 
دوم اینکه کره شمالی در حال حاضر توانایی تسلیحات هسته ای دارد. ایران هرگز نداشته است و این توافق تضمین می کند که ایران حتی نمی‌تواند در طول 15 سال آینده اورانیوم را ذره‌ای بالاتر از آنچه تعیین شده، غنی سازی کند. اگر این کشور تلاش کند دست به چنین کاری بزند، ما زمان کافی برای آمادگی در برابر آن را خواهیم داشت. 
 
جان کربی با اشاره به اینکه حفظ توافق هسته ای به نفع خاورمیانه خواهد بود، در پایان نوشت: واقعیات سرسخت هستند و هرگونه بازبینی توافق هسته‌ای باید شامل بررسی دقیق تمام این موارد باشد، نه تنها موارد سهل و راحت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین