کد خبر: ۴۴۱۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸

بفرمایید فست‌فود مضر با سالاد مسموم !

میدان ولی عصر (عج) یا میدان فردوسی را به عنوان برشی از شهر در نظر بگیرید. خب حالا یک ضلع میدان بایستید و تعداد مغازه‌های فست‌فود یا عرضه مواد‌ آماده‌ای را که در اطراف میدان است، بشمارید.
آفتاب‌‌نیوز :
میدان ولی عصر (عج) یا میدان فردوسی را به عنوان برشی از شهر در نظر بگیرید. خب حالا یک ضلع میدان بایستید و تعداد مغازه‌های فست‌فود یا عرضه مواد‌ آماده‌ای را که در اطراف میدان است، بشمارید. اگر کمی تا شعاع صد متری خیابان‌های اطراف این میادین را هم در نظر بگیرید، یقیناً انگشت کم می‌آورید! رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های عرضه فست‌فود در مناطق مختلف شهر و به ویژه مناطقی که به قطب‌های تفریحی تبدیل شده حالا دیگر صدای اعتراض وزارت بهداشت را هم در آورده است و رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از صدور بی‌رویه مجوز برای راه‌اندازی فست‌فود فروشی‌ها انتقاد کرد.

فست‌فود اینجا، ‌فست‌فود آنجا فست‌فود همه‌جا هست؛ درست شبیه زبل خان کارتن نوستالژیک دهه 60 با این تفاوت که عرضه بیش از اندازه فست‌فود موجب تغییر ذائقه کودکان و خانواده‌ها شده و همین مسئله هم به دلیل افزودنی‌های مختلف فست‌فود و نمک و چربی بیش از اندازه‌ای که با مصرف این نوع خوراکی‌ها به بدن می‌رسد منجر به کاهش سن ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و کبد چرب شده است. به گونه‌ای که آمارها می‌گویند سن ابتلا به بیماری دیابت در کشور ایران 10 تا 15 سال پایین‌تر از سن شیوع بیماری در کشورهای توسعه یافته است و 20 درصد مردم کشور ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند. ریشه این بیماری و همچنین بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی – عروقی که رتبه‌دار مرگ و میر در کشورمان شده است، همگی به بحث‌های تغذیه‌ای و تغییر فرهنگ تغذیه مردم کشورمان به سمت فست‌فودها مرتبط می‌شود؛‌ بگذریم از اینکه به دلیل روش‌های نادرست کشاورزی و مصرف بیش از حد سموم و کودها حتی محصولات کشاورزی‌مان هم چندان قابل اعتماد نیست و به گفته سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست این محصولات هم آلوده است. با وجود این اما نه گفتن به فست‌فود می‌تواند گامی مهم در جهت سالم‌سازی خورد و خوراکمان به حساب بیاید.

نه به فست‌فود

کمپین« نه به فست‌فود» اقدامی است که از سوی وزارت بهداشت قرار است برگزار شود تا غذاهای فوری ایرانی مانند کوکوها، ‌املت و انواع آش‌ها را جایگزین فست‌فودها کند. زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت دراین باره می‌گوید: از نظر ما غذایی سالم است که عوامل خطر تغذیه‌ای مثل قند و نمک و چربی را نداشته باشد. فست‌فودهای غربی که در الگوی غذایی مردم جای خود را باز کرده‌اند و زیاد مصرف می‌شوند، چربی و نمک زیادی دارند و با توجه به اینکه همراه با نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شوند، به مشکلات تغذیه‌ای مردم دامن می‌زنند. وی معتقد است اگر مردم این غذاها را با قند و نمک و روغن کمتری استفاده کنند، الگوی غذایی اصلاح می‌شود. حدود 50 درصد مردم دچار چاقی هستند و شاهد روند افزایشی چاقی، دیابت، فشارخون و چربی خون هستیم. رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از رایزنی این وزارتخانه با اصناف در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید: از طریق دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی جلساتی با حضور نمایندگان همه بخش‌ها از جمله صنف اغذیه‌فروش‌ها برگزار و مباحث در قالب بحث‌های کارشناسی دنبال می‌شود. البته مهم‌ترین اولویت ما در بحث سلامت تغذیه‎ای مردم، فرهنگسازی صحیح است.

تبدیل روزانه 30 تا 40 درصد مواد‌غذایی به پسماند

با تمام اینها اما اگر بخواهیم از محصولات کشاورزی بیشتری هم استفاده کنیم چندان اطمینانی به سلامت آنها نیست. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید:‌ به رغم مصرف زیاد کود، مواد آلی خاک کشور ما بسیار فقیر است که این نشانگر مصرف بی‌رویه بسیاری از موادی است که نمی‌توانند به پایداری منابع ما کمک کنند. همچنین ما در افزایش میزان مصرف کود و سموم مدیریت مناسبی نداریم و روزانه 30 تا 40 درصد از محصولات غذایی ما تبدیل به پسماند می‌شود که این معضل بسیار بزرگی برای کشور است. بنا به تأکید متصدی حتی اگر بهترین و پاک‌ترین آب‌ها به زمین‌های کشاورزی برسد، به دلیل آلودگی خاک محصولات مصرفی ما آلوده است. وی با اشاره به اینکه از سال 1346 در خصوص باقیمانده سموم در مواد غذایی، قانون تدوین شده است، می‌افزاید:‌باید به سمت پایش و کاهش سموم و کود برویم، اما متأسفانه در حال حاضر برای مصرف سموم یارانه تعلق می‌گیرد.

به گفته معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، فرسایش خاک در ایران بیش از 16 میلیون تن در سال است در حالی که متوسط جهانی فرسایش خاک در جهان چیزی حدود 7 ـ 8 میلیون تن است.

فرهنگسازی برای کار در مسئولان و تغذیه درست در مردم

بهبود تغذیه و سلامتی نیازمند عزم مردم و مسئولان است؛ ‌مسئولانی که بابت مصرف سم یارانه می‌دهند، اما کشاورزی ارگانیک را آموزش نمی‌دهند و هر روز به تعداد بیشتری از فست‌فودها مجوز فعالیت می‌دهند تا ویترینی از خوراکی‌های مضر را پیش چشم مردم به نمایش بگذارند. مردم هم در این بین می‌توانند لااقل به فست فودها نه بگویند هر چند سلامت محصولات کشاورزی از دست آنها خارج است.

منبع: جوان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین