کد خبر: ۴۴۱۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
نبود رابطه میان تیلرسون و ظریف یکی از مشکلات است

چه‌کسی روح برجام را نقض کرده؟ /ترامپ به‌دنبال برهم‌زدن توافق هسته‌ای؟/اکنون زمان تمرکز تهران – واشنگتن بر حل مشکلات است

«ناظرانی که روابط ایران و امریکا را سال‌هاست رصد می‌کنند آموخته‌اند که هیچ یک از طرفین واکنش خوبی نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز و تهدیدات نشان نمی‌دهند دو کشور در حالی بر طبل مخالفت‌ها با یکدیگر می‌کوبند که اکنون در برهه زمانی حاضر نیازمند اتحاد برای شکست دادن داعش تهدید مشترک‌شان هستند. »
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «بارابارا اسلاوین» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سایت «المانیتور» در مطلب تازه‌ای در سایت اندیشکده «شورای اتلانتیک» به تحلیل اظهارات اخیر ترامپ رییس‌جمهوری امریکا پرداخته که در آن مدعی شده بود ایران روح برجام را نقض کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او می‌نویسد: حرف‌های او عجیب و غریب بود چرا که وزارت امور خارجه امریکا ۲۴ ساعت قبل از آن اعلام کرد که ایران طبق مفاد برجام عمل کرده است. ترامپ در طول کارزار انتخاباتی‌اش برجام را یکی از بدترین قرارداد خوانده بود‌. برخلاف اوباما، ترامپ هنوز هم در تلاش برای برهم‌زدن برجام و یا ارائه یک جایگزین است این در حالیست که در زمان مذاکره نیز هیچ جایگزین جدی دیگری وجود نداشت.

پس از توافق هسته‌ای ایران به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را کاهش داد و امریکا نیز به صورت دوره‌ای از تحریم‌های هسته‌ای ایران چشم‌پوشی کرد و بخشی از آن‌ها را لغو کرد تا مسیر تجارت عادی ایران با شرکت‌های خارجی برداشته شود. ترامپ اما بنظر می‌رسد که از این موضوع ناراحت است ایران از برجام عقب‌نشینی نکرده و امریکا موظف است تا تحریم‌های تازه‌تری را علیه ایران لغو کند و نشان دهد که به توافق هسته‌ای پایبند است. همچنین وزارت امور خارجه امریکا ایران، را همچنان حامی شماره یک تروریسم خوانده است. این درست است که ایران و امریکا در موارد بسیاری با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند اما هیچ‌گاه این نارضایتی در گذشته درباره برجام ذکر نشده بود. در واقع، اگر آنان از مذاکرات خارج می‌شدند دیگر معامله و توافقی صورت نمی‌گرفت. 

اسلاوین در ادامه اشاره می‌کند در میان برخی در دولت اوباما و در ایران این امید وجود داشت که برجام به بهبود روابط ایران و امریکا کمک می‌کند. اسلاوین اما می‌نویسد این امید نقش برآب شد او می‌افزاید: «در ایران یک تاجر ایرانی – امریکایی بازداشت شد. پدر هشتاد ساله او که یکی از مقام‌های سابق سازمان ملل نیز دستگیر شد. ترامپ نیز پس از آن فرمان ممنوعیت صدور ویزا را صادر کرد که ایرانیان و امریکایی‌های ایرانی‌تبار را تحت تاثیر قرار داد. این موضوع سبب ایجاد مشکل در رفت و آمد سفر ایرانیان به امریکا شد. یکی دیگر از امیدهای برباد رفته این بود که این امید وجود داشت که برجام بتواند به الگویی برای بحث در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله جنگ سوریه و یمن و بی‌ثباتی در عراق تبدیل شود. متاسفانه، دولت ترامپ به نظر می‌رسد درباره مذاکره با ایران بر سر این معضلات منطقه‌ای بی‌علاقه و دلسرد است این در حالیست که ایران نقش مهمی در معادلات داخلی این کشورها دارد و بدون ایران نمی‌توان راه‌حلی را برای پایان دادن به درگیری‌ها متصور بود». 

این تحلیلگر در ادامه اشاره می‌کند که نبود رابطه میان تیلرسون و ظریف نیز یکی از مشکلات دیگر است و می‌افزاید: «تیلرسون وزیر امور امریکا برجام را با توافقی دوجانبه با کره شمالی که دولت جورج دابلیو بوش در سال ۲۰۰۲ میلادی منعقد کرد و شکست خورده بود مقایسه کرد امری که ایرانیان آن را رد می‌کنند. ظریف رابطه کاری خوبی با جان کری وزیر امور خارجه پیشین امریکا داشت. این کار به آزادسازی سریع ملوانان امریکایی که وارد حریم آبی ایران شده بودند نیز کمک کرد. به نظر می‌رسید آن تنها کانال دیپلماتیک باقی‌مانده میان رقبای دیرین است. هر دو کشور ایران و امریکا نمایندگانی را برای یک جلسه برنامه‌ریزی در وین برای حل و فصل اختلافات دربراه برجام با حضور نماینده اتحادیه اروپا اعزام کردند». 

اسلاوین با ناامیدی درباره آینده روابط دو کشور می‌نویسد: «ناظرانی که روابط ایران و امریکا را سال‌هاست رصد می‌کنند آموخته‌اند که هیچ یک از طرفین واکنش خوبی نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز و تهدیدات نشان نمی‌دهند دو کشور در حالی بر طبل مخالفت‌ها با یکدیگر می‌کوبند که اکنون در برهه زمانی حاضر نیازمند اتحاد برای شکست دادن داعش تهدید مشترک‌شان هستند. برای ترامپ یک تهدید فوری‌تر از سوی کره شمالی وجود دارد که تسلیحات هسته‌ای دارد و آشکارا نیروهای امریکایی را در امریکا و منطقه تهدید کرده است. اکنون زمان تمرکز تهران – واشنگتن بر راه حل‌های واقعی برای مشکلات واقعی است». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین