کد خبر: ۴۴۱۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵

تولید رحم مصنوعی برای حفظ نوزادان نارس

محققان موفق به تولید رحم مصنوعی و آزمایش آن بر روی یک بره نارس شدند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نقل از گیزمگ، این رحم مصنوعی می‌تواند شانس زنده ماندن نوزادان زودرس را افزایش داده و عوارض دیگر ناشی از تولد زودرس را نیز کاهش دهد.

محققان در بیمارستان کودکان پنسیلوانیا موفق به تولید یک رحم مصنوعی شدند که شرایط مورد نیاز برای توسعه کامل اندام‌ها را فراهم می‌کند.

آزمایشات حیوانی که بر روی یک بره نارس انجام شد دلگرم کننده بوده و این بره پس از گذشت 4 هفته دارای شرایط طبیعی است.

هر جنین برای رشد کامل باید به مدت 40 هفته در شکم مادر بماند و در علم پزشکی به جنینی که زودتر از این موعد و در 37 هفتگی به دنیا می‌آید نارس گفته می‌شود.

جنین به طور طبیعی باید بین 38 تا 42 هفته در رحم بماند ( به طور متوسط 40 هفته یعنی 280 روز). اگر نوزادی قبل از 38 هفتگی متولد شود، او را  نوزاد نارس می‌نامند. نوزاد نارس کوچک و لاغر است، زیرابافت چربی زیر پوست جنین در هفته های آخر دوران داخل رحمی به وجود می‌آید، بنابراین اگر جنین زودتر متولد شود، بافت چربی زیر جلد ندارد و لاغر می‌باشد.

هر چه مدت این زمان کمتر باشد و جنین زودتر به دنیا بیاید،عوارض بیشتری او را تهدید کرده و شانس زنده ماندنش کمتر خواهد شد و حتی اگر بتوان با تلاشهای زیاد از مرگ وی جلوگیری کرد، 90 درصد دچار معلولیت مادام العمر مانند فلج مغزی، مشکلات یادگیری و مشکلات عضو خواهد شد.

محققان این پژوهش،این رحم مصنوعی را بر روی 8 بره نارس آزمایش کردند که بعد از گذراندن دوره کامل،بره ها دارای شرایط طبیعی بودند.

این پژوهش در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین