کد خبر: ۴۴۱۵۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران:

توان صادرات سالیانه 70 میلیارد دلار کالا در کشور وجود دارد

رییس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به اینکه ارزش صادرات کشور سال گذشته به 44 میلیارد دلار رسید و برای دومین سال پیاپی، تراز تجاری کشور مثبت شد،گفت: توانمندی صادرات به میزان سالیانه 60 تا 70 میلیارد دلار در آینده وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز : «سیدکمال سیدعلی» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ایران با داشتن قابلیت هایی از جمله بزرگترین ذخایر گازی جهان، رتبه چهارم تولید نفت در دنیا، رتبه نخست تا دهم در 6 ماده معدنی، همچنین مزیت نسبی در تولید پسته، زعفران و ... کارکرد صحیح دستگاه های مرتبط با امر صادرات، می تواند روند رشد صادرات را در سال های آینده افزایش و وابستگی را به درآمدهای نفتی کاهش دهد.

وی گفت: رشد صادرات کشور در سال 1395 در حالی بدست آمد که میزان صادرات از نظر وزنی افزایش اما قیمت های جهانی کاهش داشت.
به گزارش ایرنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش صادرات و واردات سال 1395 را به ترتیب 43 میلیارد و 930 میلیون و 43میلیارد و684 میلیون دلار اعلام کرد که بنابراین در دومین سال پیاپی پس از 37 سال و در دولت یازدهم تراز تجاری کشور مثبت و رقم آن 246 میلیون دلار شد.
به گفته این مقام مسئول، ایران برای ارتقای صادرات خدمات فنی و مهندسی باید در مرحله نخست سیستم بانکی را فعال سازد و صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای این مهم اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: سیستم بانکی کشور بویژه بانک توسعه صادرات باید به ارایه تسهیلات با نرخ های ارزان و قابل رقابت با سایر صادرکنندگان رقیب حاضر در کشورهای هدف صادراتی بپردازد تا گشایش های بیشتری در کار ایجاد شود.
سیدعلی یادآور شد: اقدام هایی برای تضمین قراردادهای صادرات خدمات فنی و مهندسی با استفاده از ارزهای محلی کشورهای همسایه و هدف انجام شده، اما باید با کار اساسی بتوان ضمانتنامه ها را به دلار یا یورو صادر کرد.
وی همچنین خواستار فعال تر شدن بیشتر وزارت امور خارجه برای توسعه صادرات به این کشورها شد.

به گزارش ایرنا، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در چند سال گذشته از ناتوانی بانک های ایرانی در تامین تضمین های لازم و نداشتن پشتیبانی اعتباری برای اخذ پیش پرداخت پروژه ها، گلایه داشتند و در عین حال بروز مشکلاتی سبب شده در برخی موارد پروژه ها از دست برود و کار به شرکت های رقیب کشورمان در بازارهای هدف صادراتی واگذار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین