کد خبر: ۴۴۱۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳

بانک جهانی: ارتقا رتبه شاخص تجارت فرامرزی ایران در سال 2017

کشور جمهوری اسلامی ایران روند صادرات و واردات را با بهبود و گسترش خدمات ارائه شده از طریق پنجره واحد آسان تر ساخته است.
آفتاب‌‌نیوز : بانک جهانی در تازه ترین گزارش اعلام کرد: شاخص تجارت فرامرزی ایران در سال ۲۰۱۷ بهبود یافته است‌.

به گزارش گمرک نیوز،این موضوع در آخرین گزارش بانک جهانی در خصوص بهبود فضای کسب و کار عنوان گردیده که بر اساس ۱۰ شاخص کوچکتر بررسی شده است و یکی از آنها به شاخص تجارت فرامرزی اختصاص دارد.

در بخشی از این گزارش آمده است:"کشور جمهوری اسلامی ایران روند صادرات و واردات را با بهبود و گسترش خدمات ارائه شده از طریق پنجره واحد آسان تر ساخته است."

شاخص عملکرد لجستیک ایران ۲۳ پله صعود کرد

تازه ترین گزارش بانک جهانی در خصوص شاخص عملکرد لجستیک هم نشان می دهد رتبه ایران در این شاخص بین المللی ۲۳ پله صعود کرده است. این نخستین باری است که روند نزولی رتبه ایران در رتبه بندی لجستیک کشور متوقف شده و شاهد صعود قابل توجهی در بهبود عملکرد لجستیکی ایران هستیم.
با توجه به اینکه ایران در زیر شاخص کارایی فرآیندهای ترخیص کالا  شامل سرعت ، سادگی و قابل پیش بینی بودن تشریفات اداری مثل فرآیندهای گمرکی 23 پله صعود داشته می تواند نشانگر موفقیت آمیز بودن اجرای پنجره واحد تجاری باشد.

ناهماهنگی گزارش های Doing Businessسال 2017 بانک جهانی و شاخص عملکردی لجستیک LPI

با این حال در گزارش بهبود فضای کسب و کار (Doing Buisiness)و شاخص عملکردی لجستیک( LPI) بانک جهانی در خصوص فرآیندهای گمرکی شاهد ناهماهنگی هایی هستیم.
به نحویکه تعداد اسناد مورد نیاز واردات و صادرات براساس نتایج پرسش نامه لجستیک با شاخص بهبود فضای کسب و کار کاملا متفاوت بوده و تعداد اسناد مورد نیاز جهت ترخیص کالا 6 فرم و تعداد اسناد مورد نیاز جهت صدور کالا 5 فرم ذکر گردیده است ؛ در صورتیکه در گزارش Doing Business برای واردات 11 سند  و جهت صادرات 9 سند ذکر گردیده است.
 
همچنین زمان اعلام شده جهت انجام تشریفات گمرکی براساس نتایج پرسش نامه لجستیک داخلی (LPI ) با شاخص تجارت فرامرزی متفاوت بوده و در این گزارش آمده است؛تنها 39% از محموله ها ارزیابی فیزیکی می شوند و متوسط زمان بین ارائه و پذیرش گمرکی و اعلام ترخیص برای واردات جهت محموله هایی که بازرسی فیزیکی می شوند 4 روز و محموله هایی که بازرسی فیزیکی نمی شوند 3 روز اعلام شده است .

گزارش شاخص تجارت فرامرزی بانک جهانی به صورت سالانه در قالب بهبود فضای کسب و کار و شاخص عملکردی لجستیک دوسالانه منتشر می شود.

این گزارش می افزاید؛گمرک در ایران مسئول صدور مجوزهای ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی نیست و در این امر ۲۲ سازمان دخالت دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین