کد خبر: ۴۴۱۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸

بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایم غیرعمد در زندان هستند

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: در حال حاضر بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایمی در زندان هستند که عمدی نبوده و 90 درصد از آنها هیچ سابقه کیفری قبلی نداشته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
شهیندخت مولاوردی در مراسم پویش ارمغان و آیین گلریزان تامین هزینه آزادی زنان زندانی جرایم غیرعمد که عصر امروز در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش با حضور ترانه علیدوستی و سحر دولتشاهی برگزار شد، اظهار کرد: مراسمی که امروز مهمان آن هستیم با نیروی شگفت‌انگیز دست‌ها و قلب‌هایی تشکیل شده که به هم پیوسته شده تا پنجره‌ای به روی جمعی از زنان درمانده و آزرده این مرز و بوم بگشایند. آنها که زنانی مانند من و مردمانی چون شما هستند اما به سرپنجه شاهین روزگار گرفتار شده و گوشه‌ای افتاده‌اند. زنانی که فاصله میان شهروند عادی بودند و مجرم سابقه دار شدن را در لحظه‌ای طی کرده‌اند و بی‌آنکه بخواهند یا از سر اتفاق یا اغفال مرتکب جرمی ناخواسته و نادانسته شده‌اند.

وی افزود: جرم بیشتر آنها به صدور چک مربوط است، چکی که همسران، بستگان یا دوستان امضاء کرده‌اند اما این زنان ضامن شده‌اند. گاهی مبالغی که برخی زنان را روانه زندان کرده چنان ناچیز است که باور کردنی نیست. اما همین ارقام بی‌مقدار حبس و سوءسابقه را تقدیر زنانی از خانواده جامعه ما کرده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اظهار کرد: زنانی که نبودنشان در خانه‌ها چرخه ناتمام و ویرانگری از آسیب‌های روانی و عمومی می‌سازد. چنانکه گفته می‌شود با صدور هر حکم زندان سه آسیب اجتماعی زاده می‌شود.

مولاوردی ادامه داد: در غیبت زنی که مادر است بیش از همه جسم و جان فرزندان زخم برمی‌دارد. کودکانی که محروم از محبت سرشار و رابطه نزدیک با مادر باشند اغلب در معرض آشفتگی‌های رفتاری‌اند. در نبود زنی که همسر است آرامش خانه رنگ می‌بازد و دلبستگی عاطفی زوجین مخدوش می‌شود. وضعیت پرمخاطره‌ای که محدود به خانه‌ها نمی‌ماند و آثار و عوارض به خیابان‌ها می‌رسد و تمامی جامعه را متأثر می‌سازد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از جرایم و کاستن از شدت آسیبی که از روند تولید زنان زندانی شکل می‌گیرد در کنار بهبود وضعیت این زنان از رویکرد مورد توجه معاونت امور زنان و خانواده در سال‌های اخیر بوده است، گفت: در مسیر اجرایی‌سازی این رویکرد اقدامات متنوعی مورد توجه بوده که رایزنی و برگزاری جلسات مکرر با مدیران ستاد دیه کل کشور بخشی از آنها است. نشست‌هایی که پیش از امسال به عقد تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری به منظور شناسایی و آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد منتهی شد و خوشبختانه خیلی زود به ایده راه‌اندازی «پویش ارمغان آزادی» انجامید. پویشی که دلخوش به حمایت و همراهی گروه‌های مختلف مردم، فعالان مدنی و دغدغه‌مندان اجتماعی، فرهنگی و هنری است.

به گزارش ایسنا، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اظهار کرد: با پیوستن چهره محبوب و مقبول جامعه هنری کشور یعنی سحر دولتشاهی این پویش شروعی شتابان یافت. در ابتدا پیشنهاد شد تا از زنان و مردان شاغل دعوت کنیم پنج رقم آخرفیش‌های حقوقی خود را به آزادی زنان زندانی اختصاص دهند. همزمان دعوتی عمومی نیز برای واریز وجوه نقدی به درگاه الکترونیکی اعلامی از سوی ستاد دیه مطرح شد تا تمام زنان و مردان نیک‌اندیش و نیکوکار سهم دلخواه خود را در این آزادی داشته باشند.

مولاوردی در پایان تصریح کرد: تاکنون حدود 18 هزار نفر با واریز بیش از 250 میلیون تومان یاری‌گر این پویش خیرخواهانه بوده اند اما برای آزادسازی 200 زن زندانی در هر گوشه این سرزمین به کمک‌های بیشتری نیاز است. این مراسم جوشش دوباره‌ای برای جلب کمک‌های مادی و معنوی افراد است تا اگر این جهان واقعیت‌های تلخ خود را در برابر دیدگان ما قرار می‌دهد ما نیز رویاهای شیرینمان را به رخ بکشانیم تا با رهایی زنانی از این سرزمین از پشت میله‌های تنگ زندان اشک‌های سرد ناامیدی را از چشمانشان پاک کنیم.

در ادامه این مراسم مهران منتظر مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان گفت: انجمن حمایت از خانواده زندانیان با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم در حوزه اجتماعی گام‌های خوبی برداشته است.

وی ادامه داد: در حوزه مددکاری افرادی به منظور شناسایی خانواده‌های نیازمند زندانیان در زندان مستقر هستند. همچنین در حوزه آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی افرادی در حوزه‌های مختلف آموزش و پیشگیری فعالیت دارند.

به گفته وی، در حوزه اشتغال فنی و حرفه‌ای در سال 95 به حدود 530 نفر از همسران زنان زندانی در شهر تهران آموزش‌هایی دادیم و آنها را به کارگاه‌های تولیدی معرفی کردیم.

منتظر افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی افرادی توانسته‌اند از آسیب‌های پرخطری مانند ایدز، سل و هپاتیت پیشگیری کنند. این حوزه‌ها بسیار مهم است و در سلامت جامعه نیز موثرند. همچنین در حوزه آموزش‌های مهارتی مانند پیشگیری از خشونت، مهار خشونت و غلبه بر خشونت‌های لحظه‌ای و مداوم اقداماتی توسط این انجمن انجام شده است. انجمن حمایت از خانواده زندانیان آموزش‌هایی در زمینه کسب و کار نیز داده است.

به گفته وی، مشاوره‌های حقوقی و روانشناسی نیز توسط این انجمن انجام می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان با بیان اینکه یکی از اقدامات مثبت دایر کردن مهدهای کودک در زندان است، گفت: در بیش از 13 استان در زندان‌ها مهدکودک دایر شده است و با توجه به اینکه این انجمن فاقد بودجه دولتی است با کمک خیرین در این مهدها کودکان را نگه داشته‌ایم و کسانی که علاقه‌مند به یاری رساندن به این انجمن هستند می‌توانند به سایت این انجمن مراجعه کنند.

منتظر در پایان گفت: به بیش از 1000 خانواده با کمک خیرین عیدی داده‌ایم. حدود 116 زندانی واجد شرایط نیز با کمک خیرین آزاد کرده‌ایم. همچنین با کمک یکی از مدارس شاهد در تهران مبلغی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان برای آزادی یک زندانی جرایم غیرعمد و واجد شرایط فراهم شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین