کد خبر: ۴۴۳۲۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
بسیج همه امکانات در خدمت شهردار

انتقاد اعضای شورای شهر/ قالیباف و معاونانش سرکار نمی آیند، امکانات شهرداری را هم برده‌اند برای انتخابات

استفاده آقای شهردار از امکانات عمومی در تبلیغات انتخاباتی، موضوع را به صحن شورای شهر کشانده است؛ تا‌آنجا‌که برخی از اعضای شورا در جلسه یکشنبه به این موضوع اعتراض کرده و البته نامه‌ای را هم به وزیر کشور نوشتند؛ نامه‌ای که وزیر کشور درباره آن به ستاد انتخابات کشور دستور بررسی داده بود و یکی از بندهای آن هم به عملکرد روزنامه همشهری می‌پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
با وجود این تذکر و نامه، نه‌تنها همشهری فعالیت تبلیغاتی خود را متوقف نکرده، بلکه به‌تازگی شهرداری برای یکی از میتینگ‌های تبلیغاتی قالیباف، مدعوین را که از کارمندان شهرداری و سازمان‌های وابسته بودند، با اتوبوس به محل برنامه آورد. به گفته عضو شوراي شهر تهران، انصاری «نه‌تنها شهرداری تهران تعطیل شده، بلکه معاونان قالیباف نیز در ستاد‌های انتخاباتی شهردار در سایر استان‌ها متمرکز شده‌اند و ترک خدمت کرده‌اند». 

محمدمهدی تندگویان، عضو شوراي شهر،  با بیان اینکه «مرجع رسیدگی به تخلفات انتخاباتی شورای شهر نیست»، مي‌افزايد: «از‌این‌رو، ما تذکر خود را قالب نامه‌ای به وزیر کشور ارائه کرده‌ایم که دارای سه محور بود؛ یک، مرخصی آقای قالیباف که طبق قانون حتما باید به صحن می‌آمد و به تصویب صحن شورا می‌رسید که نرسید. دو، ستاد انتخابات کشور باید موضوع استعفای معاونان و مدیرانی را که در ستادهای انتخاباتی شهردار کار می‌کنند، بررسی کند. سه، استفاده از امکانات شهرداری به نفع تبلیغات شهردار با قید بررسی روزنامه همشهری». 

تذکر در جلسه یکشنبه 

غلامرضا انصاری در‌این‌باره  گفت: «ما در جلسه یکشنبه شورای شهر، درباره استفاده شهردار از اموال عمومی، مانند استفاده از روزنامه همشهری در راستای انتخابات تذکر دادیم. الان بسیاری از معاونان شهردار، در استان‌های مختلف مشغول فعالیت انتخاباتی و ستادی برای قالیباف شده‌اند و عملا در تهران حضور ندارند». 

او يادآور مي‌شود: «ما همچنین نامه‌ای را هم به صورت جمعی امضا کرده و تقدیم وزارت کشور کردیم تا وزیر کشور به این موضوع رسیدگی کند. فحوای این نامه، تذکر درباره مرخصی آقای قالیباف و نیز سوءاستفاده ایشان از اموال عمومی است. آقای قالیباف دو، سه روز اول تبلیغات که اصلا وضعیت مرخصی‌شان در پرده ابهام بود و چند روز پس از شروع تبلیغات، بنا به اعلام ریاست شورا، هنوز درخواست مرخصی نداده بود. بعد هم که با اعتراض ما مواجه شد، اعلام شد نامه را به چمران داده، این در حالی است که درخواست مرخصی باید در صحن شورا مطرح شود. ما حتی نامه‌ای را هم که ادعا می‌شود به چمران ارائه شده، ندیده‌ایم. در ضمن وقتی شهردار مرخصی می‌گیرد، باید جانشین خود را تعیین کند که ما هنوز نمی‌دانیم جانشین او کیست». 

بسیج همه امکانات در خدمت شهردار 

از‌ زمانی که فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور رنگ‌و‌بوی انتخاباتی گرفت، رسانه‌هایی که از نظر جریانی خود را به قالیباف و رئیسی نزدیک‌تر می‌دانستند، حمایت از این نامزدها را در دستور برنامه‌های خود قرار دادند. این در حالی است که اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، در اطلاعیه‌ای به استناد ماده ٦٨ قانون انتخابات، نام برخی از مؤسسه‌های مطبوعاتی را که به نحوی از انحا از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، ذکر کرده و آنها را از فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزدها منع کرده بود. یکی از این مؤسسه‌ها، همشهری و روزنامه این مؤسسه است. 

«همشهری» این کار را از مدت‌ها قبل آغاز کرده بود؛ حتی قبل از درگذشت آیت‌الله هاشمی. همشهری ماه، تصویری از يك بنز آبی‌رنگی منتشر کرده بود که دستی از آن بیرون آمده و اسکناسی به دختربچه‌ای می‌دهد. عنوان تصویر هم شاه و گدا بود. توییتر تسنیم در رمزگشایی از این تصویر، نوشته بود: «دستی که از تصویر بنز آبی روی جلد بیرون آمده و در حال کمک به کودک خیابانی است، متعلق به هاشمی‌رفسنجانی است». 

همشهری چند ماه بعد، قبل از آنکه موعد تبلیغات ریاست‌جمهوری به طور رسمی کلید بخورد، در صفحه نخست روزنامه‌ای که برای شهرستان توزیع کرده بود، تصویری از قالیباف را در حال دست‌گرفتن یا دست‌دادن با کودکانی که در استخر هستند، نشان می‌داد. این تصویر ناخودآگاه، تداعی‌کننده تصاویری بود که در کره‌شمالی از سران آن منتشر می‌شود. شنبه بعد از اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری، همشهری تمام صفحه نخست خود را به اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست‌جمهوری اختصاص داده و تیترهای اصلی خود را به نوعی انتخاب کرده بود تا به تمام مطالب مطروحه در مناظره پاسخ گفته باشد. 

موضوع فقط به همشهری ختم نشد؛ قالیباف برای یکی از میتینگ‌های تبلیغاتی خود، نه‌تنها از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی؛ یعنی اتوبوس‌های شهری، برای جابه‌جایی مدعوین استفاده کرده، بلکه بخشی از کارمندان شهرداری و مؤسسات تابعه را هم برای حضور در این مراسم اجبار کرده و ساعت حضور آنها در این جلسه تبلیغاتی را جزء ساعت‌های کاری کارمندان در نظر گرفته بود. 

شهرداری عملا تعطیل است 

انصاری با بیان اینکه نسبت به این موضوع در جلسه بعدی شورا حتما تذکر خواهد داد و موضوع را پیگیری خواهد کرد، گفت: «شهردار خیلی وقت است که در جلسات روزهای یکشنبه حاضر نمی شود؛ حتی زمانی که لوایح بودجه و لوایح و طرح‌های فوریتی هم ارائه می‌شد و شهردار باید در صحن حضور می‌یافت، ایشان در جلسات حضور نداشت. فقط زمانی که آقای مسجدجامعی رئيس شورای شهر بود، شهردار موظف شده بود در جلسات روزهای یکشنبه حاضر شود». 

بردن تشریفات به منطقه ١٨ 

او با ذکر نمونه‌ای دیگر از کارهای تبلیغاتی و تخریبی قالیباف گفت: «در نمونه دیگری مثلا امروز شهرداری تهران در منطقه ١٨ در زمینی که هنوز مراحل قانونی واگذاری آن انجام نشده اقدام به شروع عملیات اجرائی احداث فضای سبز كرده و با این اقدام نمایشی به این منطقه رفته تا بخواهد وانمود کند قصد دارد در این منطقه پارک ایجاد کند اما دولت مخالفت می‌کند». 

گفتند اصلاح‌طلبان را دعوت نكنيد 

از دیگر فعالیت‌هایی که به خدمت قالیباف آمده، استفاده از ضریب نفوذ هيئت امنای مساجد، مراکز فرهنگی و شورایاری‌هاست که از توان خود برای حمایت از شهردار در این انتخابات استفاده می‌کنند. به گفته انصاری، نزدیک به ٣٠٠ مسجد در تهران هستند و تعدادی هم در دست احداث که هيئت امنای آنها در شهرستان‌ها هم نفوذ معنوی دارند. تندگویان هم در همین زمینه گفت که «حضور هيئت امناهایی که تحت نفوذ شهرداری هستند در شورایاری‌ها و جایگاه‌های مذهبی و فرهنگی دیده می‌شود که یک دلیل آن می‌تواند بحث کمک‌های مالی شهردار باشد. من خودم ١٠ روز پیش به یکی از مساجد برای سخنرانی دعوت شده بودم. سخنرانی من هم خارج از مواضع حزبی و جناحی و بیشتر حول مباحث شهری بود. من حتی وارد مسائل انتخابات هم نشدم. ولی بعدا به من اطلاع دادند با امام جماعت آن مسجد از طرف شورایاری‌ها برخورد شده است. گفتند به ما ابلاغ کرده‌اند که اعضای اصلاح‌طلب را برای سخنرانی دعوت نکنید. واقعیت این است که ممکن است از بودجه‌های فرهنگی و... برای گروه‌های خاص بهره‌برداری صورت گیرد و ما تذکر داده‌ایم». او درباره نتایج این تذکرات هم گفت: «من خودم چهار یا پنج بار درباره تابلوهای تبلیغاتی شهری تذکر داده‌ام و ٣٦ بار دراین‌باره مکاتبه کرده‌ام و در نهایت هم آن را به سؤال از شهردار تبدیل کرده‌ام، اما شهردار هیچ پاسخی نداده است». 

انصاری در تحلیل رفتار و شعارهای شهردار و نحوه رفتار عملی او معتقد است: «قالیباف شعار پوپولیستی و غیرقابل اجرا می‌دهد. این در حالی است که همه از جمله رئيس مجلس و برخی از رؤسای کمیسیون‌ها اعلام کرده‌اند منابع کشور اجازه پرداخت یارانه چند برابر فعلی را نمی‌دهد. یا حتی همین شعار ٩٦درصدی و چهار درصدی که مطرح كرده عملا وهن نظام است و امیدوارم کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت جدی با این موضع برخورد کند».
 
کسی باور نمی‌کند 

علی صوفی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، هم علت این رفتارهای قالیباف را نظامی‌‌بودن و نه سیاسی‌بودن او دانسته و به «شرق» گفت: «کسی شعار آقای قالیباف را قبول نکرده است. نوع مدیریت آقای قالیباف بریزوبپاش است اما سعی می‌کند ژست احمدی‌نژادی بگیرد. اگرچه احمدی‌نژاد هم همین کار را در شهرداری انجام می‌داد ولی او حمایت می‌شد و افشا نمی‌شد. الان شرایط کاملا متفاوت است. قالیباف در این مسائل بی‌پرواست و آنچه را که فکر می‌کند انجام می‌دهد. خود را به کسی پاسخ‌گو نمی‌داند و در موضع فرمانده دستور می‌دهد و عمل می‌کند». او در ادامه صحبت‌های خود مي‌افزايد: «این نشان می‌دهد چرا امام تأکید کرده بود که نظامی‌ها در سیاست دخالت نکنند. در مسائل نظامی وظیفه شما مقابله با دشمن و حراست از مرزهاست و در مقابلتان طرف جنگی قرار دارد که باید نابود شود. اما عرصه سیاست عرصه مشارکت‌جویی و جلب اعتماد برای پیشبرد امور است. در عرصه سیاست باید افکار عمومی را در نظر گرفت و مشورت خواست». 

قالیباف نمی‌تواند نقش دزدگیر ٨٨ را بازی کند 

صوفی با با بیان اینکه «قالیباف با نوع عملکرد خود نشان می‌دهد به دنبال رأی‌آوری است»، گفت: «او فراموش کرده که شرایط الان با شرایط سال ٨٨ متفاوت است. 

احمدی‌نژاد در سال ٨٨ از اصطلاح‌ دزدگیر ٨٨ استفاده کرد، اما قالیباف الان در آن موضع نیست و کسی هم او را به عنوان دزدگیر نمی‌شناسد. قالیباف به خاطر تخلفات شهرداری حتی نمی‌تواند عملا نقش احمدی‌نژاد را در سال ٨٨ ایفا کند، اما فکر می‌کند اگر مثل احمدی‌نژاد حمله و تخریب کند، می‌تواند پاک‌دستی خود را ثابت کند که عملا در این راه ناموفق است. 

ضعف بزرگ قالیباف این است که از عرصه نظامی‌گری وارد عرصه سیاست شده است. محسن رضایی که فرمانده قالیباف بود این عرصه را امتحان کرد و نتوانست جواب بگیرد چه برسد به قالیباف». باوجود تحلیل‌هایی که از رفتار و عملکرد قالیباف در عرصه انتخابات صورت گرفته، اما او و تیم همراهش همچنان به روش‌هایی که مورد انتقاد است ادامه می‌دهند. شخص خودش به همراه معاونانش در شهرداری در ستادهای انتخاباتی به سر می‌برند. سردبیر همشهری جانشین تعیین کرده و به ستاد انتخاباتی کوچ کرده است. همه امکانات به خدمت گرفته شده‌اند تا قالیباف را راهی پاستور کنند. باید دید ستاد انتخابات کشور درباره نامه وزیر کشور چه پاسخی می‌دهد و آیا با این رویه برخورد خواهد شد یا خیر. 

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
1
4
انتقاد اعضای شورای شهر/ قالیباف و معاونانش سرکار نمی آیند

انتقاد قالیباف / اعضای شورای شهر اغلب وقتشان صرف تمرینات ورزشی و هنری است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
5
ینی این درسته؟!!!
این منصفانست؟
این منطقی ه ما به کسی اعتماد کنیم که همین الان کل مسئولیتش و رها کرده و کل سازمان تابعش و به استخدام اهداف سیاسیش در بیاره؟
نه آقای قالیباف
تو هم از نظر مردم تهران مردودی و هم برای سومین بار و انشالله آخرین بار ملت ایران شما رو رد میکنن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین