کد خبر: ۴۴۳۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
برنامه نامزدها برای ارتقا جایگاه علمی کشور؛

قالیباف: مدارس و دانشگاه‌های ما از کمبود تجهیزات آموزشی رنج می‌برند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در بحث فرهنگ دو نگاه و جود دارد، یک نگاه بدبینانه که قیم مآبانه و بسته و کنترل و نظارت شدید است و دیگری نگاه خوش بینانه که اصل را برآگاهی بخشی به مردم در نظر می گیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر قالیباف در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره چگونه می‌توان بر رشد علمی و کیفیت آموزش و نوآوری در نظام آموزش کشور و آموزش عالی افزود و جایگاه علمی را در جهان ارتقا بخشید، با تسلیت به بازماندگان حادثه معدن ذغال سنگ آزاد شهر عنوان کرد: موضوع فرهنگ از مهمترین موضوعات جوامع است که دو نگاه به آن می‌شود. یک نگاه بدبینانه که قیم مآبانه و بسته و کنترل و نظارت شدید است و دیگری نگاه خوش بینانه که اصل را برآگاهی بخشی به مردم در نظر می گیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، او با بیان اینکه با توانمندسازی نهادهای مردمی می‌توان این نقش را ایجاد کرد، گفت: من معتقدم آموزش و پروش  می تواند مهم ترین وزارتخانه باشد ، اگر درست عمل کند می‌تواند بسیاری از مشکلات ما در حوزه‌های اقتصادی و دیکر حوزه ها بر طرف کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مشکلات اساسی ما در اقتصاد بر می‌گردد به این که نتوانسته‌ایم در وزارتی مانند آموزش و پروش خوب عمل کنیم. اتفاقی در هفته گذشته بین این دو مناظره اتفاق افتاد و آن کشف محموله چند تنی کالای قاچاق است. به هر حال محموله مشکوک که چند تن پوشاک بود، کشف شد و در دو روز کارش انجام شد. سوال این است که در یک وزارت خانه‌ای که آموزش و پروش است و مسولیت آموزشی بر دوش دارد، این رفتار به گونه‌ای است که واردات غیرقانونی و غیرضروری انجام می‌دهد.

 او گفت: این بحث پیش می‌آید وزارتخانه صنعتی و تجاری نیست، وزارت آموزش و پروش است این واردات غیر قانونی باعث نگرانی قشر مردم، فرهیخته، بازنشستگان،‌حق‌التدریس‌ها می‌شود. اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصاد طبقه محرومی را تقویت کنیم که با یارانه‌ها زندگی می‌کنند روزگار بگذرانند نیازمند یک نظام مالی درست هستیم.

قالیباف ادامه داد: در اقتصاد که مشکل اصلی ما در بیکاری است و پنج میلیون شغل ایجاد کنیم، یارانه طبقه محرومین را بخواهیم تقویت کنیم نیازمند این هستیم که یک نظامی در اصلاحات پولی، مالی و گمرکی انجام بدهیم. این یک نمونه است که در این هفته اتفاق افتاد. ما سال‌های متوالی همیشه از این اتفاقات داریم و این مشکلات بوجود می‌آید.

میرسلیم: قالیباف اشاره‌‌ای به مشکل معلمان نکرد/ بدون پژوهش نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد

سیدمصطفی میرسلیم در پاسخ به صحبت‌های قالیباف گفت:‌ شما پاسخ دقیقی به این سوال ندادید. در بحث آموزش ما با مشکل معلمان روبرو هستیم. آنها از جایگاه رفیعی برخوردار نیستند. زمانی که معلم مجبور می‌شود برای گذران زندگی در ۲ الی ۳ جا کار کند چگونه می‌توان کیفیت آموزش را ارتقا داد و جایگاه آموزش را به مکان واقعی خود رساند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شاید در دانشگاه‌ها کارهای پژوهشی خوبی انجام شود اما مقالات منتشر شده اغلب در مجلات علمی خارجی منتشر شده و کارهای علمی به مسائل کشور کمکی نمی‌کند. شما اصلا به نقش پژوهش اشاره نکردید. این در حالی است که در کشور ما به علت شرایط بحران رکود تورمی جز با پژوهش نمی‌توان مشکلات پیش رو را حل کرد.

او افزود: در زمان دولت یازدهم ۵۰ طرح پژوهشی پیش بیینی شده بود که یکی از آنها طرح هواپیمای ملی بود اما جز ۷طرح بقیه این طرح‌ها تعطیل شدند. آیا می‌خواهیم بدین صورت روی پژوهش کار کنیم؟ آن وقت از وارد کردن هواپیما خوشحال می‌شویم. در حالی که وارد کردن هواپیما برای ایجاد کار برای جوانتان خارجی است ما حداقل می‌توانستیم ۱۰ الی ۲۰ درصد قطعات در کشور خود تولید کنیم همانند ترکیه همان طور که ایرباس و بوئینگ این کار را می‌کنند.

روحانی: در جامعه‌ای که در دانشگاه با آجر از نماینده مجلس استقبال می‌شود نمی‌توان امید تعالی داشت

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: ما اگر می‌خواهیم مسئله فرهنگ جامعه و آموزش را بالا ببریم باید به زیربناها توجه شود.

او ادامه داد: اولین زیربنا اخلاق است و اخلاق از اینجا ناشی می‌شود که حق‌الناس را رعایت کنیم و حقوق مردم را زیر پا نگذاریم. اگر کسی تخلف کرده است، چه کسی باید بگوید؟ در نهایت محکمه است یا نه؟ و اگر قرار است محکمه آن را بگوید بگوید چطور آقای قالیباف در یک برنامه زنده تلویزیونی به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند.

او با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در جامعه آموزش و پرورش تحقیق و پژوهش جلو برود، باید آزادی باشد، اظهار داشت: اگر آزادی نباشد چطور جوانان ما می‌توانند به پیشرفت اساسی برسد؟ وقتی یک دانشگاه در شیراز نماینده‌ای را دعوت می‌کند و دوستان شما مانع می‌شود و با آجر جلوگیری می‌کنند، درچنین جامعه‌ای، آیا می‌توانیم تعالی داشته باشیم؟

روحانی با بیان اینکه در جامعه باید شرایطی فراهم شود که شکوفایی ایجاد شود، تصریح کرد: آیا ما می‌گذاریم صاحبان فرهنگ در جامعه ما دعوت شودند. ما هنرمندی داریم که از در ماه رمضان از پخش دعای او امتناع و ربنای او جلوگیری می‌کنیم.

او تاکید کرد: در ماه رمضان "ربنایی" که مردم علاقه‌مند هستند ما پخش نمی‌کنیم چگونه می توانیم به دنبال توسعه اخلاق و فرهنگ باشیم.

جهانگیری: اقرار می‌کنم وضعیت فرهنگیان مناسب نیست/ ملت مظلومیت دولت را ببنید

جهانگیری در واکنش به سخنان قالیباف گفت: فکر می‌کنم این سوال از جهات مختلفی مهم بود این موضوع دو کانون اصلی دارد باید به مسائل  آموزش و پرورش و آموزش عالی به طور جدی توجه شود. معلمین امروز تاثیرگذارترین قشر جامعه ما هستند. در دولت یازدهم دریافتی معلمان از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به  ۲ میلیون ۸۵۰ هزار تومان رسیدیم اما اقرار می‌کنم وضعیت معیشت فرهنگیان مناسب نیست و باید به آن توجه شود.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: دانشگاه ها بسیار مهم هستند، دانشگاه باید محیط امن باشد و کانون توسعه علم و فناوری دانشگاه است. نشاط و امید باید در دانشگاه ایجاد شود. استاد بباید با فراغ بال کار کند و ما دانشگاه ها را به مراکز صنعتی وصل کردیم.

او به اظهارات قالیباف  درباره قاچاق توسط یکی از وزرا واکنش نشان داد و گفت: مساله‌ای که آقای قالیباف مطرح کردند را  علاقه نداشتم به آن بپردازم. اما من تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم این مساله برای وزیر دیگری اتفاق افتاده اما روز چهارشنبه فهمیدم که این مساله مربوط به وزیر آموزش و پرورش است. ملت ایران مظلومیت دولت را ببینید.  

جهانگیری اضافه کرد: دختر وزیر با فوق لیسانس بیکار بوده و کار شرافتمندانه‌ای را آغاز کرده است. کل ارزش کالایی که دختر وزیر آموزش و پروش وارد کرده است ۲۰۰ میلیون تومان بود که تمام هزینه های گمرکی آن پرداخت شد اما ناگهان کلانتری به خانه او ریخت و حالا تبدیل به موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضائیه و نامزد ریاست جمهوری شد.

هاشمی‌طبا:دانشگاه‌ها مرکز تربیت کادر آینده ما هستند

هاشمی طبا در نقد پاسخ محمدباقر قالیباف گفت: من به خودم تذکر می‌دهم و می‌گویم اگر سوالی از من بشود به همان سوال پاسخ دهم و حاشیه نروم. در مورد آموزش و پرورش باید گفت که اگر به سند پیشرفت آموزش و پرورش و اهداف ۱۴۰۲ و سند یونیسکو ۲۰۳۰ عمل شود آموزش و پرورش و آموزش عالی ما متحول می‌شود .

او افزود: ما در آموزش و پرورش موضوعی که کمتر به آن توجه داریم عمل به جوارح در کنار تربیت است و این نقص در آموزش و پرورش وجود داشت. البته ما یک نقص قانونی همه داریم و آن این است که اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌توانند همزمان شغل دوم هم داشته باشند.

هاشمی طبا ادامه داد:‌ این در حالی است که باید اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها توجه شان به آموزش باشد و اگر دانشگاه‌ها به این موضوع توجه کنند ما می‌توانیم پیشرفت کنیم. چطور ممکن است که یک نفر پزشک شود ولی با معدل ۱۲ قبول شود. دانشگاه‌ها مرکز تربیت کادر آینده ما هستند.

رییسی: بیکاری دانشجو و عدم رشد علمی بزرگترین مشکل کشور است

رییسی در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت:  ما شش کاندیدا اینجا حضور داریم برای مطرح کردن برنامه‌ها خود تا مردم با شنیدن سخنان ما به نتیجه برسند. رشد علمی در کشور در این چند سال کم شده و ما برنامه ریزی برای جذب دانشجو نداریم. اکنون ۱ میلیون دانشجوی بیکار داریم و تحریم ملی بر فضای دانشگاهی ما تاثیر گذاشته است.

او با بیان اینکه بیاییم مشکلات را بررسی کنیم، ادامه داد:  وقتی ۸ هزار میلیارد از صندوق فرهنگیان برداشت می شود و این موضوع فرهنگیان را عذاب می‌دهد امروز بیکاری دانشجو و عدم رشد علمی بزرگترین مشکل کشور است و دولت روحانی باید پاسخگوی این موارد باشند. ۱ میلیون دانشجوی کشور باید معلوم شود که چرا بیکار هستند؟

قالیباف: مدارس و دانشگاه‌های ما از کمبود تجهیزات آموزشی رنج می‌برند

محمدباقر قالیباف پس از اظهارات پنج نامزد دیگر، در جمع‌بندی این سوال گفت: نکات خوبی را عزیزان مطرح کردند، پژوهش در کشور دچار مشکل است، تجهیرات آموزشی در کشور دچار مشکل است، دانشگاه‌های ما از نبود وسایل کمک آموزشی رنج می برند، مدارس، معلمان و بازنشستگان ما دچار مشکل هستند، حق التدریسی های ما نگران پول خودشان هستند آن وقت وزارت آموزش و پروش واردات غیر قانونی انجام می‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وزارت آموزش و پروش جایی است که بچه‌های ما در کلاس‌های درس آتش می‌گیرند.  این ها درد مردم است ولی من واقعا متعجب هستم ؛جناب آقای  روحانی من دارم درد مردم را می‌گویم اخلاق را رعایت نمی کنم؟ واردات‌چی‌ها به طور غیرقانونی واردات را انجام می‌دهند و سود می‌برند اما فرهنگیان ما دچار مشکل هستند.

او با اشاره به ۴ درصد از افرادی که از مزایای غیرقانونی بهره مند هستند گفت: مردم عزیز دولت ۴ درصدی که نام می بریم همین ها است، مال همین ما قاچاق کالا را با ارز وارد کشور می کنند، بیشترین مشکل را ایجاد کرده، ولی شما نگاه کنید وزیر آموز ش و پوش ما لباس بچه از ایتالیا می آورد، آقای جهانگری دختر وزیر بیکار و مظلوم این کار را انجام می دهد بقیه مردم چه کار کنند؟ از کجا بیاورند که زندگی کنند؟ اصل این واردات خطاست. نتیجه‌اش می‌شود آموزش و پروشی که کار خلاف انجام می دهد.

او در ادامه افزود : این شرم آور برای یک جامعه فرهنگی که وضع معلمان این  است ، خانواده‌ای می خواهد نوبت صبح و بعداز ظهر دخترش را عوض کند، می گویم چرا؟ می گوید ما چادر نداریم کفش پا نداریم با هم عوض می کنیم ، علت این که ۵ ملیون شغل ایجاد نمی‌شود همین است، علت این که بیکاری ریشه کن می‌شود همین است، کسانی که حقوق‌های ۵۰ میلیونی می بینند ذخیره نظام و انقلاب می‌نامیم وارداتچی را می گویم مظلوم است،اگر حرفی بزنم می‌گویند قالیباف بد اخلاق است. مردم من متاسفم که این گونه رفتار می‌شود. ما باید بازگردیم به آنچه که امام مهربانی می‌خواست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین