کد خبر: ۴۴۳۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
پاسخ هاشمی‌طبا به سوالی درباره اولویت‌های سیاست خارجی:

هاشمی‌طبا: باید از کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می‌کند پرهیز کنیم/جهانگیری: فرهادی با گرفتن اسکار درخشید/روحانی: در مذاکرات توانستیم حرف خود را به کرسی بنشانیم

مصطفی هاشمی طبا به سوالی درباره مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت شما بویژه برای تقویت جریان مقاومت چیست؟ پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
مصطفی هاشمی طبا در پاسخ به این پرسش که مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی شما چیست و چه سیاستی جهت تقویت جریان مقاومت و مقابله با تروریست‌ها دارید؟ گفت: نگهداری شان جمهوری اسلامی ایران در همه دنیا از یک سو و ارتباطات حسنه و تعامل فی مابین دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های دیگر که به رسمیت شناخته شده‌اند از سوی دیگر در تمام زمینه‌ها مدنظر است. البته این بستگی به عملکرد و نگاه دولت‌های مقابل دارد. من معتقدم با دولت‌های مختلف باید رفتار متفاوت داشت.

وی با اشاره به اینکه ما همسایگانی داریم که با حفظ عزت و اقتدار خود باید با آن‌ها در تعامل باشیم اظهار کرد: فرهنگ ارتباطی ما باید بر اساس آنچه در تاریخ اسلام و آموزه‌های اسلامی آمده است باشد. طبیعی است که ما از هرزه‌گویی و استفاده از کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می‌کند باید پرهیز کرده و خویشتن دار باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: ما همواره مقابل عناصری که از صهیونیست‌ها دستور می‌گیرند باید مقاومت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر انعطاف و اخلاقی خوش داریم استقامت نیز داریم، گفت: در مورد منطقه و آنچه که کشورهای اطراف ما تهدید می‌شوند در نهایت این تهدید نیز به ما برمی‌گردد. در همین زمینه در مرحله اول مردم آن کشور باید نسبت به آینده خود فکر کنند. در مرحله بعدی همانطور که در گذشته نیز وجود داشته طبیعتاً ما کمک‌های فرهنگی و مستشاری خود را در راستای ارتباطات خود با آنها حفظ خواهیم کرد.

هاشمی طبا افزود: با دیپلماسی مثبت با عناصری که از تروریسم حمایت می‌کنند نیز می‌توانیم تعامل داشته باشیم و آنها را تحلیل کنیم. اگر بخواهیم موضوع را به سادگی ببینیم و در هر مورد دقتی لازم برای پیشرفت کار نداشته باشیم قطعاً ضربه‌ای خواهیم خورد.

وی تأکید کرد: باید با استراتژی صحیحی که مورد تأیید نظام است تصمیمات لازم را به اجرا درآوریم. در این راستا ما باید حتماً بنیه دفاعی خود را به بهترین وجه تقویت کنیم و عناصر فرهنگی خود در کشورهای دیگر را تقویت نماییم و عناصر خود را برای عملکرد بهتر مورد توجه قرار دهیم.

اسحاق جهانگیری در واکنش به صحبت‌های هاشمی‌طبا گفت:‌ ما در سیاست خارجی نیازمند این هستیم که از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. وزارت خارجه به عنوان مرکز اصلی تنظیم روابط خارجی بر اساس جهت‌گیری‌های مرتبط با امنیت ملی است.

وی ادامه داد: از طرفی ما باید به دیپلماسی عمومی کشور هم توجه کنیم. معنی آن این است که اقشار مختلف جامعه که قادر هستند در فضای بین‌المللی چهره دقیقی از ایران ترسیم کنند باید به این دیپلماسی باور داشته باشند.

جهانگیری افزود: هنرمندان ما باید در صحنه بین‌المللی بدرخشند. ما از هنرمندانی که در صحنه بین‌المللی باعث می‌شوند پرچم ایران برافراشته شود به آن‌ها افتخار می‌کنیم. فرهادی یک فرد است که در اسکار جایزه می‌گیرد و با تمام محدودیت‌ها می‌تواند فیلم بسازد و جایزه بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد:‌ ورزشکاران ما می‌توانند چهره ما را نشان دهند و توریسم بسیار مهم است. ما باید صنعت گردشگری را تقویت کنیم که این کار با درست شدن روابط خارجی ایجاد می‌شود. ما همراه قدرت سخت باید قدرت نرم خود را هم تقویت کنیم. مهمترین قدرت نرم انسجام داخلی کشور و اقتدار اقتصادی کشور است که درباره اقتصاد در جلسه آینده به صورت مشروح صحبت می‌کنم که چه کارهایی کرده‌ایم.

ابراهیم رییسی نیز در واکنش به سخنان هاشمی طبا در زمینه اولویت‌های سیاست خارجی دولت آینده اظهار کرد: ما باید با توجه به اولویت‌های کشور عمل کنیم. اگر مسأله امروز ما اقتصاد مقاومتی و پیگیری آن در کشور است باید وزارت خارجه ما و دیپلماسی‌مان هم همین موضوع را دنبال کند و فضا را برای افزایش صادرات کالاهای کشور آماده کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ما باید با همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم، اظهار کرد: امروز که مسأله بیکاری، فقر و رکود را داریم باید دیپلماسی ما هم از این مسایل تأثیر گیرد و به فکر حل این مشکلات باشد. ما باید طوری عمل کنیم که شأن یک ایرانی در همه جای دنیا محترم نگه داشته شود و اگر به پاسپورت ایرانی در جایی بی‌توجهی شد دولت باید طوری عمل کند که این اتفاق نیفتد. هر چند که در این دوره متأسفانه شاهد بی‌توجهی‌های مکرری به پاسپورت ایرانی در دنیا بوده‌ایم.

محمدباقر قالیباف نیز با بیان اینکه سیاست خارجی یکی از ارکان جدی اداره حکومتی است، گفت:‌ مذاکره ارتباط و هماهنگی چه با دولت‌ها و چه ملت‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر در روابط بین‌المللی است. ما در حوزه دیپلماسی هم باید به دیپلماسی قدرت توجه کنیم هم به دیپلماسی مذاکره، هم به دیپلماسی عمومی و هم دیپلماسی اقتصادی. دولت مردم در سیاست خارجی اولویت خود را به دیپلماسی اقتصادی می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر دولت یازدهم امروز به حق می گوید در دیپلماسی مذاکره موفق بوده‌ایم به این دلیل است که ما پیش از این در دیپلماسی قدرت موفق بوده‌ایم و به همین دلیل طرف مقابل پای میز مذاکره آمده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد: یک اشکال دولت این است که انسجامی در تجارت بین‌الملل ندارد و این موضوع در وزارت خانه‌های مختلف توزیع شده است. ما وزارت خارجه و امور تجارت بین‌الملل  باید داشته باشیم.

قالیباف ادامه داد: ما 400 میلیون نفر بازار در منطقه داریم که باید به آن توجه کنیم. رویکرد کشور ما همواره واردات بوده است که این رویکرد باید به صادرات تبدیل شود. سفارتخانه‌ها و کنسول گری‌ها باید در خدمت کارآفرینان و صنعت‌گران کشور باشند و این سفارتخانه‌ها باید نماینده فروش کالاهای ایرانی در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان کشورمان باشند.

سیدمصطفی میرسلیم نیز در واکنش به صحبت‌های هاشمی طبا خطاب به او اظهار کرد: جنابعالی نفرمودید که چگونه می‌خواهید از حق شهدا که ما مدیون آنها هستیم و توانستند امنیت ما را در جهان در مبارزه با جاهلان تکفیری بهبود بخشند، دفاع کنید؟ شما چگونه می‌خواهید در مذاکره با کشور افغانستان و گرفتن حق ایران از رود هیرمند اقدام کنید؟ امروز منطقه سیستان بیابان شده است و ما حق خود را نگرفته‌ایم.

وی خطاب به هاشمی طبا ادامه داد: جنابعالی چگونه می‌خواهید در ترکیه مذاکره کنید و در راستای مقابله با ریزگردها اقدام کنید؛ چگونه می‌خواهید با قطری‌ها صحبت کنید؟ در شرایطی که در حال مسابقه دادن با آنها در به تاراج بردن منابع کشور هستید؟ جنابعالی چگونه می‌خواهید از حیثیت ایرانیان دفاع کنید در شرایطی که ایرانیان را در مرزهای ترکیه کتک می‌زنند و در تفلیس زن ایرانی را لخت می‌کنند؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: سیاست خارجی این نیست که بگوییم ما در برجام چه کار می‌کنیم؟ چهار سال آزگار وقت کشور تلف شده است اما حقوق اصلی که ما نسبت به همسایگان خود داشته‌ایم احقاق نشده است.

حسن روحانی در واکنش به صحبت‌های هاشمی‌طبا تاکید کرد: بسیار مهم است که بتوانیم از قدرت دیپلماسی هم برای امنیت خود و هم برای ثبات منطقه استفاده کنیم و هم قدرت خود را از لحاظ اقتصادی و سیاسی بالا ببریم.

وی با بیان اینکه در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد افزود: سیاست خارجی سال‌ها بود که کنار گذاشته و به خوبی از آن استفاده نمی‌شد در این مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی توانستیم حق خود را به کرسی بنشانیم.

این کاندیدای انتخابات اضافه کرد: چیزی که کسی باور نمی‌کرد این بود که همه می‌گفتند اگر مذاکرات هم به ثمر برسد با توافق پی ام دی چه می کنید؟ اما این مساله را حل کردیم و آژانس بین المللی  هسته‌ای اعلام کرد که همه مسائل گذشته ایران بسته شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این قدرت دیپلماسی ایران است و ما با این قدرت در سوریه در حال مذاکره هستیم. عزیزانی به عنوان مستشار به آن‌جا رفتند، تلاش کردند و شهید دادیم و حالا باید در میز مذاکره مسائل را حل کنیم.

روحانی همچنین یادآور شد:‌در دفاع مقدس که من هم آن زمان مسئولیت داشتم همین‌طور بود و مذاکرات وجود داشت. وقتی دفاع مقدس تمام شد همه حقوق استیفا نشده بود و بقیه حقوق را دیپلمات‌ها باید می‌رفتند و در کنار رزمندگان احیا می کردند ما با دیپلماسی است که درباره امنیت منطقه و سوریه مذاکره می‌کنیم.

هاشمی‌طبا نیز در جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه ما باید به جای آنکه با همسایگانمان به تضاد برسیم به تعامل دست یابیم اظهار کرد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم در بحث صادرات و ارتباطات انرژی کشورمان را به عنوان یک مرکز تولید انرژی معرفی کنیم و با همسایگانمان در این زمینه تعاملات خوبی داشته باشیم.

وی افزود: همچنین داشتن میادین مشترک نفتی با همسایگانمان و نیز بهره‌برداری یکسان ما با ‌آنها از مواردی است که می‌توان آن را دنبال کرد و امروز برداشت ما با قطر و عراق از میادین مشترک نفتی به حد تساوی رسیده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یادمان باشد اگر بخواهیم همه چیز را دفعتاً واحداً حل کنیم به چراغ جادوی علاءالدین نیاز داریم، گفت: برخی می‌گویند که می‌شود همه مشکلات کشور را با یک شجاعت و جسارت حل کرد. در سیاست خارجی اگر ادعا داشته باشیم که هر کاری را با سرپنجه معجزه‌آسای خود می‌توانیم حل کنیم، اشتباه کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: اگر در زمان تحریم استقامت کرده بودیم و هزینه‌هایمان را کاهش داده بودیم و کشور را در برابر آن تحریم مقاوم می‌کردیم می‌دیدیم که دشمنان ما می‌فهمند که ما ضعفی نداریم اما همه آنچه که داشتیم هزینه کردیم و خوردیم به آن شرایط دچار شدیم. طرف مقابل با اطلاعاتی که از داخل کشور ما دارد توانایی‌های ما را می فهمد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی صادرات است خاطر نشان کرد: صادرات به اعتماد مردم اصناف و تجار نیاز دارد و نباید وارده کننده را زالو صفت بنامیم ما باید سرمایه‌گذار خارجی را بپذیری اکنون پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما وجود ندارد ما باید تصمیم های لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی را بدهیم تا آن‌ها سرمایه های خود را به کشور بیاورند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر ماشین آلات ایرانی ساخته و صادر شود مردم مسلمان کشورهای دیگر آن را دستاورد انقلاب می‌دانند و می فهمند در کشور ما چه اتفاقی افتاده است.

هاشمی طبا در پایان گفت: ما نیروهای خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری و فناوری داریم اما این‌ها احتیاج دارند که تضمینی برای آینده به آن‌ها  داده شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین