کد خبر: ۴۴۴۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
در شبکه جام جم

جهانگیری: نباید بگذاریم دوباره وضعیت برای مردم ناگوار شود

اسحاق جهانگیری درباره دلیل کاندیداتوری خود گفت: من هم به دلیل عملکرد و سابقه‌ام در دولت یازدهم و هم به خاطر اینکه جریان اصلاح‌طلب نماینده‌ای داشته باشد به صحنه آمده‌ام.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری در برنامه تلویزیونی گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور که بامدادچهارشنبه 20 اردیبهشت از شبکه جام جم پخش شد، اظهار کرد: رئیس جمهور در نظام تصمیم گیری ایران جایگاه مهمی دارد. شخصیت دوم کشور، مسئول امور اجرایی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی است. در هر دوره‌ای که رئیس جمهوری انتخاب می‌شود کارهایی را در بخش‌های مختلف کشور شروع می‌کند؛ هم در بخش‌های سیاسی فرهنگی اقتصادی و هم در مسائل اجتماعی کشور فعالیت‌هایی را آغاز می‌کند. در برخی از این مسائل فعالیت‌ها به نقطه‌ای می‌رسد که استمرار آن کارها نیازمند پیگیری دولت‌ها است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در شرایطی دشواری روی کار آمد، گفت: شرایط بین المللی ایران طوری بود که به نقطه‌ای رسیده و نیازمند تصمیم گیری جدی شده بود و هم تحریم‌ها علیه ایران ذیل فصل هفتم شورای عالی امنیت صورت گرفته بود. شرایط تا حدی پیچیده شده و نیازمند یک تصمیم اساسی بود.

جهانگیری افزود: در بخش اقتصادی هم با یک تورم و رکود شدیدی روبه‌رو و نیازمند بودیم تا از این دوران رکود تورمی عبور کنیم و در راه توسعه قرار بگیریم. از سوی دیگر چالش‌های زیادی روبه‌روی ملت قرار گرفته بود. چالشهایی مثل بیکاری،‌ معیشت مردم و آسیب‌های اجتماعی. در بخش سیاست داخلی اختلافات جدی شده بود و فرزندان انقلاب روبه‌روی هم قرار گرفته بودند.

وی خاطر نشان کرد: به فضل الهی دولت توانست در همه این موارد گام‌های مثبتی بردارد. در این میان برجام یک توفیق بسیاربزرگ بود. مردم ایران حتما احساس می‌کنند که آثار برجام را خیلی در زندگی خود نمی‌بینند برای اینکه این موضوع تغییر پیدا کند نیازمند این هستیم که از برجام حفاظت و حراست شود. در سطح بین المللی  تلاش می‌شود که حتما برجام بهم زده شود. رئیس جمهور امریکا مکرر در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند. در منطقه هم کشورهای رقیب یا اسرائیل می‌خواهند برجامی در کار نباشد. در داخل کشور هم عده‌ای علاقه مند هستند به دوران قبل از برجام بازگردند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت ادامه پیدا کردن برجام گفت: شرایط کشور در دو بعد سیاست داخلی و خارجی به گونه‌ای است که دولتی باید وجود داشته باشد تا از برجام حفاظت و حراست کند. دولتی باید باشد تا از برجام و آثار آن در سیاست داخلی و اقتصاد، ایجاد اشتغال و حوزه‌های مختلف استفاده کند.

وی ادامه داد: ما در بخش نفت و گاز مسائل پیچیده‌ای داریم، طرح‌های مهمی در بخش داخلی میادین باید انجام بگیرد. اگر این کارها عقب بیافتد دوباره شرایط مثل قبل می‌شود و دوباره همسایگانمان در میادینی که برداشت مشترک با ما دارند برداشت اضافه خواهند کرد.

جهانگیری تصریح کرد: دولتی باید باشد تا این انسجام و وحدتی که شکل گرفته و نزدیک شدن نیروها به هم را حفظ کند. متاسفانه می‌تواند با حرکتی ناصحیح اختلافات دوباره اوج بگیرد. من فکر می‌کنم ما باید شرایط خوب فعلی را تثبیت کنیم. برای اینکه بتوانیم این تثبیت را انجام دهیم و از دستاوردها دفاع کنیم باید در مقابل سوالات ناصحیحی که گاهی اوقات گفته می‌شود به طور دقیقتری از عملکردها و برنامه‌ها دفاع کنیم. بهار انتخابات در ایران فرارسیده، کاندیداها صحبت می‌کنند و جریانات سیاسی نظرشان را می‌گویند.

وی افزود: یکی از جریان های سیاسی ریشه دار کشور که هم در بین مردم و هم نظام نقش و سهم مهمی دارد جریان اصلاح طلبی است. حتما در تمام دوران‌ها لازم بوده که این جریان در انتخابات حضور داشته باشد و کسی را داشته باشد تا سخن آن‌ها را بگوید. من هم به دلیل عملکرد و سابقه‌ام در دولت یازدهم و هم به این دلیل که می‌خواستم جریان اصلاح طلب بدون کاندیدا نباشد وارد این صحنه شدم.

جهانگیری در پاسخ به سوال دوم این برنامه مبنی بر اینکه دو دغدغه اصلی دولتی که او رئیسش است چه خواهد بود؟ اظهار کرد:‌ دغدغه اولم مربوط به این موضوع است که ما کارهای نیمه تمامی را که داریم به اتمام برسانیم و نگذاریم این کارها آسیب ببینند. نباید بگذاریم برجام به سمتی برود که دوباره وضعیت برای مردم ناگوار شود. بهترین کار این است که آثار برجام را در اقتصاد و زندگی مردم آشکار کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در کنار حفاظت و حراست از برجام باید تلاش کنیم کارهای جدی در اقتصاد کشور صورت بگیرد. برداشت کافی از پارس جنوبی به عنوان یک میدان مشترک گازی که بین ما و قطر مشترک بود یکی از دستاوردهای مهم این دولت است که باید ادامه پیدا کند. از سال 1384 ما با قطر برداشت مساوی داشته‌ایم متاسفانه در سال 1392 قطر دو برابر ما از این میدان مشترک برداشت می‌کرد این کار بدان معنا بود که منابع ملت ایران توسط یک کشور دیگر به غارت برده می‌شد. ما در این چهار سال تلاش کردیم تا به نقطه مساوی برسیم. امسال سال 1396 ان‌شاءالله برداشت ما از قطر بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: همین وضعیت در میادین نفتی که با کشورهای دیگر داریم نیز مثل کویت و عراق باید انجام بگیرد با این کار بخشی از بیکاری از پیش روی کشور برداشته می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: موضوع دیگری که برای من بسیار مهم است بحث فساد سیستمی است. متاسفانه در کشور ما این موضوع گسترده شده است. زمانی می‌گفتند برای مراجعه به ادارات باید به آن‌ها رشوه داد،‌ در مقابل می‌گفتند در راس مدیریت کشور آدم های سالمی سرکار هستند. متاسفانه تجربه تلخی اتفاق افتاد برخی از اعضای دولت در امور فساد متهم شدند، خسارت های زیادی به کشور وارد شد و به سرمایه اجتماعی کشور آسیب جدی زده شد. وقتی گفته می‌شود که یک نفر موفق شده میعانات نفتی را بفروشد میلیون‌ها دلار از پول این ملت را ببرد یا وقتی گفته شده دکلی خریده اما گم شده به اعتماد مردم آسیب وارد شد.

وی در ادامه گفت: من سعی کردم به میزانی که می‌توانستم در این امور شفاف سازی کنم تا پول مردم به بیت المال برگردد. این کار جز کارهایی است که باید تکمیل شود. اگر این کار صورت نگیرد نمی‌توانیم به رفع چالش‌های پیش روی کشور امیدوار باشیم. این موضوعات اولویت‌هایی است که باید در دولت آینده رعایت شود.

جهانگیری در پاسخ به سومین سوال این برنامه مبنی بر میزان اهمیت ایرانیان خارج از کشور برای دولت او گفت: ایرانیان خارج از کشور سرمایه بزرگی هستند. نماینده فرهنگ و تمدن ایرانی ما هستند. آن‌ها سفیران جمهوری اسلامی در جاهایی هستند که حضور دارند. ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم که غالبا از نخبگان جامعه‌هایی هستند که در آن زندگی می‌کنند. آن‌ها از نظر اقتصادی هم برای ما مهم هستند و می‌توانند کارهای اقتصادی انجام دهند. اقتصاد ایران امروز هجدهمین اقتصاد دنیا است و با اقتصادهای بزرگ دنیا تعاملات خوبی دارد. سهم دولت فعلی در سرمایه گذاری خارجی چیزی حدود 180 تا 200 میلیارد دلار است. هم کالا به دنیا صادر و هم تکنولوژی وارد می‌کنیم. ایرانیان هم می‌توانند به صادرات ایران کمک کنند و هم می‌توانند سرمایه‌های خودشان را در ایران سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد:‌ هیچ جا مثل ایران نمی‌شود از سرمایه کار کرده بهترین بازدهی را بدست آورد. من استدلال دارم که ایران بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است. ممکن است سوال شود که چرا نمی‌آیند در ایران سرمایه‌گذاری کنند که این موضوع به ایران هراسی‌های ایجاد شده بازمی‌گردد. خارجی‌ها فکر می‌کنند که ممکن است به مشکل بربخورند اما همین که فضا باز می‌شود مثل برجام حجم درخواست‌های شرکت‌های خارجی افزایش پیدا می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: از نظر علمی ایرانیان سرمایه‌های بزرگی هستند رتبه ایران از نظر علمی رتبه پانزدهم است. این بررسی‌ها را مجامع بین المللی معتبر انجام داده‌اند. من فکر می‌کنم که دانشمندان ایرانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و در رشد علمی و فناوری با دانشگاه‌های ایرانی همکاری کنند. معاونت علمی رئیس جمهور در این چند سال اقدامات خوبی را شروع کرده است. ایرانیان از خیلی جهات و در خیلی از موضوعات می‌توانند نقش‌های مهمی را ایفا کنند.

جهانگیری در ادامه این برنامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناامنی گسترده‌ای که در کشورهای همسایه با حضور گروه‌های تروریستی وجود دارد، اولویت شما برای مبارزه با تروریست چیست،‌ اظهار کرد: متاسفانه منطقه ما گرفتار مسائل پیچیده‌ای شده است. گروه‌های تروریستی ابتدا در شرق کشور ما تلاش کردند تا ناامنی که در افغانستان است به ایران بکشند. به بهانه برخورد با این گروه‌های تروریستی قدرت‌های منطقه وارد کار شدند. با حضور امریکایی‌ها ابتدا در عراق سپس در افغانستان درگیری‌هایی صورت گرفت. نتیجه این درگیری‌ها افزایش گروه‌های تروریستی بود. بخشی از کشورهای منطقه برای جلوگیری از این مسیر بی‌توجهی کردند. عربستان سعودی و تا حدی ترکیه از نمونه آن‌ها است. داعش و گروه‌های تکفیری شکل گرفتند و منطقه را به این روز که شاهدش هستیم کشاندند.

وی ادامه داد:‌ به تعبیر خودشان می‌خواستند دولت و حکومت در عراق شکل دهند. همه آن‌ها با هم منطقه را ناامن کردند و یکی از اهداف اصلی آن‌ها آسیب رساندن به جمهوری اسلامی بود اما به فضل اللهی امنیت مثال زدنی در ایران وجود دارد. گروه‌های تروریستی موفق شدند حتی به کشورهای اروپایی و امریکایی حمله کنند اما با این که ایران هدف اصلی آن‌ها بود موفق نشدند هیچ کاری انجام دهند علتش این است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و نظامی ایران اشراف کامل به مسائل منطقه دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما نمی‌توانیم نسبت به امنیت کشورمان بی‌توجه باشیم، گفت: ما در هر نقطه که احساس کنیم مسیری شکل گرفته تا امنیت ما را به خطر بیاندازد باید بایستیم. ما به مردم متعهد هستیم که باید برایشان امنیت پایدار ایجاد کنیم. ما امنیت همسایگان را امنیت خودمان می‌دانیم. بر این مبنا تا الان کمک کرده‌ایم و فکر می‌کنیم کمک به آن‌ها در راستای کمک به امنیت خود ایران است.

جهانگیری در ارتباط با روابط دولت احتمالی خود با همسایگان گفت: ایران یکی از مهمترین کشورهای منطقه است. این موضوع هم خاص امروز نیست به طور کلی ایران چنین جایگاهی دارد. ایران بزرگتر منطقه بوده و است. کشوری با 80 میلیون جمعیت و سابقه طولانی در حوزه‌های تاثیرگذار است. چنین کشوری برای حفظ امنیت ملی‌اش باید با دنیا ارتباط داشته باشد. تا جایی که منافعش ایجاب می‌کند باید در مجامع بین المللی حضور پیدا کند. به طور طبیعی اولین کشورهایی که مسائل و منافع ما با آن‌ها گره می‌خورد کشورهای اطراف و همسایه ایران است. کشورهای حلقه دوم ایران تعیین کننده هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان اطرافمان باید مشکلات را حل کنیم، گفت: نمی‌توانیم جغرافیا را تغییر دهیم اما می‌توانیم با گفت‌وگو موضوعات را برطرف کنیم. اولویت بعدی ارتباط با هرجایی است که بیشتر بتواند به ایران کمک کند. اروپا در شرایطی می‌تواند به منافع ایران کمک کند ما بیش از دویست میلیارد دلار فقط می‌خواهیم در حوزه گاز و نفت سرمایه‌گذاری کنیم این دویست میلیارد دلار را باید بتوانیم از کشورهای قدرتمند سرمایه‌گذاری کنیم. از سوی دیگر با آسیا هم باید رقابتمان توسعه پیدا کند.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که برای آشنایی جوانان خارج از کشور با سرزمین مادری‌شان چه برنامه‌ای دارید گفت:‌ یکی از اصلی‌ترین کارهایی که باید در راس همه کارها انجام گیرد بحث توسعه و ترویج زبان فارسی است. نمایندگانی باید در خارج از کشور حضور داشته باشند تا نسل سوم و چهارم انقلاب که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، بتوانند ارتباط بگیرند زیرا زبان فارسی مهمترین هویت ما است. کرسی‌های زبان فارسی هم در دانشگاه و مراکز علمی دنیا باید راه اندازی شود. ما باید به جوانان بگوییم که ما نه تنها با شما مشکل نداریم بلکه شما را عضو مهم این جامعه می‌دانیم. دلیلی ندارد برای حضورتان در ایران نگران باشید. ممکن است یک ایرانی از خارج آمده و با یک مشکلی روبه رو شده اما ایجاد این مشکل نظر دولت نیست، ممکن است ماموری خودسر مشکلی را ایجاد کرده باشد. ما از حضور ایرانیان خارج از کشور در کشور خود حمایت می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با شرایط سیاست خارجی دولت آینده، گفت: یکی از اشتباهات بزرگ دولتمردان امریکا برخورد با ملت‌های مسلمان به ویژه ملت ایران است. من فکر می‌کنم دولتمردان امریکا هنوز نتوانسته‌اند جایگاه ملت بزرگ ایران در تاریخ و تمدن دنیا را مطالعه کنند و در جریان قرار بگیرند. حتی کسب جایگاه آنان را در مبارزه با تروریسم را هم نادیده گرفته‌اند. اگر کمک ایران نبود امریکایی‌ها در همان افغانستان زمین گیر می‌شدند. چون امنیت ملی ایران وسط بود به کشورهای همسایه کمک کردند. ایران همواره با تروریسم مبارزه کرده است. باید به آن‌ها گفت فراموش نکنید بی‌احترامی به ملت ایران پاسخ بدی در پی خواهد داشت.

جهانگیری در ادامه با اشاره به ضرورت ارتقای شاخص‌های اجتماعی گفت: عدالت از آرمان‌های هر نظام و دولتی است. در آرمان‌های انقلاب اسلامی که امام و رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند دولت وظایفی دارد. مردم هم برای تحقق آن تلاش‌های زیادی کردند. عدالت جز مهمترین مسائل است. بی‌عدالتی در هر حوزه‌ای باید ریشه‌کن شود. بی عدالتی در حوزه اقتصادی نیز با برنامه ریزی برطرف می‌شود. به طور مثال باید شرایطی را ایجاد کنیم تا مناطق مرزی و محروم نیز از حوزه‌های اقتصادی بهره مند شوند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به موفقیت سینمای ایران در جهان خاطر نشان کرد که با برنامه ریزی و تخصیص بودجه مناسب و ایجاد بسترسازی‌ها می‌توان به اعتلای هنر سینما کمک کرد.

وی درباره ضرورت رفع موانع اقتصاد پویا نیز گفت: بر اساس ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل خواهیم کرد تا در تمام حوزه‌های اقتصاد فعال باشیم و نتایج مثبت به دست آوریم. باید کاری کنیم تا با کاهش قیمت نفت اقتصادمان برهم نخورد. مردم با چنین شرایطی به آینده امیدوارند. امسال سال اقتصاد مقاومتی است و ما در ایجاد اشتغال در حوزه‌های علمی و فناوری فعال خواهیم بود.

جهانگیری به تشریح برنامه‌هایش برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران پرداخت و در پایان گفت:‌ ایران فرصت‌های طلایی و هشتاد میلیون جمعیت دارد. ایران سرمایه‌هایی دارد که با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست. ایران موقعیت جغرافیایی استثنایی دارد که کشورهای همسایه از آن بی بهره هستند. ایرانیان سراسر دنیا بدانند که همواره می‌توانند برای زندگی و امور فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی وارد ایران شوند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین