کد خبر: ۴۴۵۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳

ادعای بی پاسخ بانکی در جدال انتخاباتی

در مناظره سوم کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری که با محوریت موضوعات اقتصادی برگزار شد، طبق انتظار این بانک‌ها بودند که محلی برای جدال و چالش بین نامزدها قرار گرفتند. در این بین نام چند بانک و اتهاماتی در مورد آنها رد و بدل شد ولی توضیح و دفاعیاتی از سمت طرف‌های مقابل ارائه نشده و موضوع در ابهام باقی ماند.
آفتاب‌‌نیوز :
 به گزارش ایسنا، امروز -جمعه- آخرین مناظره بین شش نامزد ریاست‌جمهوری برگزار و محورهای متفاوت اقتصادی مورد سوال و بحث قرار گرفته است. در این بین پای بانک‌ها نیز به میان بحث باز شد. البته این موضوع بین دو نفر یعنی محمد باقر قالیباف و اسحاق جهانگیری بود.

ماجرا از بحث درباره برنامه برای مقابله موثر با قاچاق و مدیریت واردات شروع شد که جهانگیری در  اظهاراتش از قالیباف خواست تا در مورد زمانیکه در ستاد مبازه با قاچاق کالا بوده است توضیح دهد.  وی نیز در پاسخ خود موضوعات بانکی را هم در کنار سایر موارد مورد اشاره قرار داد. قالیباف از اینکه وقتی مدیر بانکی تعیین می‌کنید که بیش از 400 میلیارد تومان را جابجا می‌کند و قطعا در این شرایط قاچاق کالا اتفاق می‌افتد، سخن گفت.

در ادامه جهانگیری نیز به قالیباف گفت که شما بیشترین تخلف را در بانک‌های نزدیک به خود داشته‌اید. در اظهارات او نام دو بانک به صراحت اعلام شد و خطاب به قالیباف گفت که "می‌دانید بانک «قوامین» امروز چه مشکلاتی دارد؟ می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد؟  شما بانک سرمایه را به یک مفسد اقتصادی واگذار کردید".

قالیباف نیز بدون اینکه دفاعی از مسایل مطرح شده درباره خود در حوزه بانکی در مورد بانکهای قوامین، سرمایه و شهر داشته باشد از آن موضوع گذشت و گفت که شما دولت بودید و باید جلوی تخلفات را می‌گرفتید. وی همچنین گریزی هم البته بدون توضیح به مسئولیت برادر اسحاق جهانگیری در بانک گردشگری زد.

در حالی پای چند بانک در این مناظره پیش آمده و از تخلف طرف‌های مقابل در آنها سخن گفته شد که در این بین نه توضیحی در مورد چگونگی تخلفات وجود داشت و نه افراد مورد اتهام در مورد این بانک‌ها از خود و بانک نام برده شده دفاع کردند و ماجرا در ابهام باقی ماند.

نام بانک‌ها در فضایی که شفاف‌سازی نشد به میان آمد که این خود برای شبکه بانکی نکته‌ای منفی به شمار می‌رود. این در حالی است که با توجه به شرایط حساس بانک‌ها و تجربه واکنش سریع سپرده‌گذاران به تخلفات بانکی و نام‌هایی که از آنها برده‌ می‌شود، می‌تواند حساسیت مردم را نسبت به بانکهای نامبرده و اعلام اینکه در چه وضعیتی هستند بیشتر کند.

با این حال اخیرا تنها در توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در مورد  شرایط شهرداری و بانک شهر آمده بود که در حال حاضر شهرداری تهران یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است و بدهی حدود 5000 تا 6000 میلیارد تومانی به بانک‌ها دارد. در عین حال که کلیه پروژه‌هایی که شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید مترو، بزرگراه صدر و یا امثال آن را در تهران ساخته و به بهره‌برداری رسانده است از منابعی بوده که از طریق بانک‌ها تأمین شده است پس چرا این‌ها را اعلام نمی‌کنند؟

سیف البته اشاره‌ای هم به تخلفات در بانک شهر به عنوان زیرمجموعه شهرداری داشته و اعلام کرد در این بانک نیز تمامی اصول به درستی رعایت نشده و شاهد آن بوده‌ایم که شهرداری برای انجام عملیات خود این بانک را مجبور به انجام اموری می‌کند که برخلاف چارچوب نظام بانکی است. با این حال حوزه نظارتی بانک مرکزی همواره این موضوع را مورد بررسی قرار داده و پیگرد قانونی داشته است.

البته این اعلام رئیس کل بانک مرکزی با هیچ تکذیبی از سوی ستاد قالیباف و یا شهرداری تهران همراه نشد.

 در مورد بانک گردشگری نیز که به رابطه آن با برادر اسحاق جهانگیری هم اشاره شد گرچه وی توضیحی در این باره نداد اما طبق توضیحی که بانک گردشگری  درباره شایعاتی در مورد تعلق درصد عمده‌ای از سهام این بانک به شخصی خاص داشت، آمده است که ضوابط و مقررات بانکی در راستای رعایت حد نصاب فردی و گروهی در سهامداری بانکهای غیردولتی امری تخصصی بوده و کاملا توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی به طور شفاف مورد رصد قرار می‌گیرد.

با این حال اکنون کاندیداها که موضوع را مطرح کردند پاسخ ندادند که ماجرای بانک شهر، قوامین، واگذاری بانک سرمایه به یک مفسد اقتصادی و بانک گردشگری چیست؟ و مشخص نشد جریان مدیری که 400 میلیارد تومان را جابجا کرده صحت دارد یا خیر؟ مناسب آن است  که در جدال انتخاباتی بین کاندیداها اگر موضوعی در رابطه با بانک‌ها مطرح می‌شود طرفین با توجه به شرایط حساس شبکه بانکی و امنیت مورد نیاز سپرده‌گذاران، درباره مسایل مطرح شده توضیح و پاسخ کافی داشته و فضای مبهم را برای مخاطبان شبکه بانکی شفاف کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین