کد خبر: ۴۴۵۷۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
لحنی پوپولیستی دلواپسان برای ضربه زدن به روحانی

تحلیل واشنگتن‌پست از رقبای روحانی: رئیسی تجربه کار اجرایی ندارد/نقطه ضعف قالیباف عدم شفافیت است/سابقه نظامی، پرونده‌های فساد و حادثه پلاسکو به ضررش تمام می‌شود/او یک پوپولیست است

امسال روحانی پنج رقیب را در برابر خود دارد ابراهیم رئیسی روحانی محافظه‌کار و محمد باقر قالیباف شهردار تندرو تهران رقبای اصلی او هستند. اگرچه نظرسنجی‌ها در ایران اغلب غیر قابل اعتماد هستند اما این دو نامزد کماکان اصلی‌ترین رقبای روحانی به شمار می‌روند. هر دو از لحنی پوپولیستی برای ضربه زدن به روحانی در حوزه اقتصادی استفاده کرده‌اند.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- «واشنگتن پست» با انتشار گزارشی به حضور دو رقیب محافظه‌کار در انتخابات پیش‌رو ایران در برابر روحانی پرداخته است: رئیسی و قالیباف. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «انتخابات ریاست جمهوری ایران معمولا پر سر و صداست. در دوره‌های قبلی معمولا در روزهای پایانی انتخابات یک نامزد ستاره می‌توانست افول کند و یا محبوبیت‌اش به ناگهان افزایش یابد. شورای نگهبان تعداد انگشت‌شماری از ثبت‌نام‌کنندگان را تایید صلاحیت می‌کند. معمولا نتایج همواره شگفت‌انگیز بوده‌اند و نامزدهایی که کسی فکرش را نمی‌کرده در آخرین لحظه پیروز شده و به قدرت رسیده‌اند. 

امسال روحانی چندین رقیب را در برابر خود دارد ابراهیم رئیسی روحانی محافظه‌کار و محمد باقر قالیباف شهردار تندرو تهران رقبای اصلی او هستند. اگرچه نظرسنجی‌ها در ایران اغلب غیر قابل اعتماد هستند اما این دو نامزد کماکان اصلی‌ترین رقبای روحانی به شمار می‌روند. هر دو از لحنی پوپولیستی برای ضربه زدن به روحانی در حوزه اقتصادی استفاده کرده‌اند.» 

واشنگتن پست می‌افزاید: «رئیسی ۵۶ ساله تا پیش از این ناشناخته بود. او به مدد حمایت روحانیون با نفوذ و ائتلاف نیرومندی از محافظه‌کاران تحت عنوان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا جمنا نامزد شد. او سید است و گفته می‌شود مقام‌های ارشد دوست دارند او برنده انتخابات باشد. او وعده افزایش یارانه‌ها را به فقرا داده است اما درباره سیاست خارجی طرح و برنامه منسجمی ارائه نداده است. او به خوبی شناخته نشده، جذابیتی برای مخاطبان ندارد و یک عالم دینی است. او پیشنیه کار اجرایی زیادی ندارد». 

واشنگتن پست درباره او می‌نویسد: « رئیسی کار خود را به عنوان دادستان در کرج در غرب تهران آغاز کرد. رئیسی به دلیل تولیت استان قدس رضوی می‌خواهد از خود چهره یک نامزد دارای فضیلت و صلاحیت و مذهبی را به نمایش که مورد اعتماد مقام‌های عالی نظام بوده است.»

سومین‌بار نامزدی قالیباف در این دوره را شاهد هستیم. او ۵۵ ساله است و در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۳ میلادی نیز نامزد انتخابات شد و می‌خواهد از خود چهره یک قهرمان دوران جنگ را به نمایش بگذارد که اکنون تبدیل به یک تکنوکرات شده است. 

واشنگتن پست درباره قالیباف می‌نویسد:«او امروز یک پوپولیست اقتصادی است که به فقرا وعده کمک نقدی یارانه‌ای و به جوانان وعده ایجاد ۵ میلیون شغل را داده است. با این حال رسوایی اخیر او و فسادهای اطرافیانش به ضررش تمام شده است. نقطه ضعف اصلی او عدم شفافیتی است که درباره‌اش وجود دارد. 

این روزنامه می نویسد: «قالیباف در جوانی به سپاه پیوست. او در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز در برخورد با تظاهرات دانشجویی نقش داشت و فرمانده نیروی انتظامی بود». 

این روزنامه می‌افزاید اگر مردم در زمان شهرداری او احساس کردند تهران شهر بهتری برای زندگی شده با آغاز طرح اتهامات فساد درباره او و اطرافیانش و همچنین ناکارآمدی مدیریتی شهرداری در زمان وقوع حادثه پلاسکو سبب بدنام شدن او شد. این موضوع شکست شهرداری در اجرای طرح‌های استاندارسازی ایمنی ساختمان‌ها بود و به ضرر قالیباف در انتخابات پیش‌رو تمام می‌شود. 


یکی از نقاط ضعف قالیباف ارتباط با نهادهای خاص است که سبب دور شدن رای‌دهندان جوان از او می‌شود. واشنگتن پست می‌نویسد اکثر ایرانیان دوست ندارند یک رهبر سابق نظامی در مقام ریاست‌جمهوری کشور قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
قالیباف شفاف نیست چراکه اون چهار درصدی ها موسسه ها و افرادی هستند که به دولت پاسخگو نیستند اونها فوق قانوند، قالیباف اگر شفاف بود باید به این موضوع می پرداخت. مشکل امروز دولت ما این موسسه ها هستند که دولت در دل دولتند باید این ها افشا شوند باید مردم بدانند این ها علاوه بر رانت خواری برعلیه دولت پرونده سازی می کنند... امیدوارم آقای دکتر روحانی چهار سال دوم این مافوق قانونی بودن را به کمک مردم از میان بردارند تمام معضلات کشورما از این مافوق قانونی هاست...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین