کد خبر: ۴۴۶۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۹

سینماگرانی که به میدان آمدند / 29 اردیبهشت ماه با هم می‌رویم

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هر چه به روز رای‌گیری نزدیک‌تر می‌شویم تعداد بیشتری از هنرمندان به اظهارنظر صریح در این باره می‌پردازند و البته شاید نقطه اشتراک همه ‌آن‌ها جدا از نظر شخصی، تشویق به مشارکت در انتخابات باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
دو روز به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا باقی مانده و بسیاری از هنرمندان مطرح سینما و تئاتر در این روزها با دعوت از مردم برای مشارکت در این رویداد ملی نظر خود را درباره اینکه به چه کسی رای‌ می‌دهند، اعلام کرده‌اند که در میان نظرات منتشر شده به نظر می‌رسد طرفداران رییس جمهور فعلی بیشتر هستند.

البته عده‌ای هم هستند که انتخاب دیگری دارند و با توجه به نقدهایی که به عملکرد دولت فعلی دارند، گزینه‌های دیگری را برای رای‌ دادن برگزیده‌اند. هرچند نوع اظهارنظر تعدادی از این هنرمندان و نیز کاندیداهای مورد نظرشان بحث‌ها و واکنش‌هایی را هم در پی‌داشت.

از جمله این سینماگران که نظرات برخی از آن‌ها رسانه‌ای شده است، به جمال شورجه، انسیه شاه‌حسینی، هوشنگ توکلی، ابوالقاسم طالبی و محسن علی‌اکبری می‌توان اشاره کرد که از حجت‌الاسلام رییسی حمایت می‌کنند.

اما از آن سو سینماگران بنامی با انتشار رسمی یادداشت یا متنی در صفحات مجازی به حمایت از دکتر روحانی و ادامه مسیر دولت «تدبیر و امید» پرداخته‌اند.

محمدعلی کشاورز با اظهار امیدواری از حضور مردم در انتخابات، رای خود را دکتر حسن روحانی اعلام کرد.

این بازیگر پیشکسوت در گفت‌وگویی با ایسنا گفت:  مردم ایران باید برای انتخاب رییس جمهوری نازنین ، خوب، با سواد و با شعور که در طول زندگی‌اش همیشه این را نشان داده تصمیم بگیرند. من از مردم می‌خواهم که فکر بکنند در انتخاب رییس جمهورشان و ببینند رییس جمهور ما، روحانی  آدم بسیار روشن، روشن‌بینی است و مردم سرزمین خودش را دوست دارد.

 وی ادامه داد: چه بهتر که ما به او رای دهیم تا رییس جمهورمان شود تا برای آبادانی سرزمین‌مان تلاش و کوشش کند.تا مردم ما سالم باشند و برای آبادانی مملکتشان کار و تلاش کنند. 

کشاورز در پایان گفت: خداوند مردم خوب ایران را سلامت نگه دارد تا همه آنها برای آبادانی سرزمینمان کوشش کنند.

اصغر فرهادی ـ کارگردان اسکاری سینمای ایران ـ  در یادداشتی با تشویق مردم به شرکت در انتخابات اظهار کرده است: «به دکتر روحانی رای می‌دهم و امیدوارم کسانی که هنوز برای رای دادن در تردیدند با همه شرایط و دلایل قابل درکی که در نظر دارند به خاطر سرنوشت فرزندان این سرزمین و نسل آینده با رای دادنشان از این حداقل حق انتخاب خود، استفاده کنند.»

رخشان بنی‌اعتماد  هم در یاداشت خود نوشت: «به حسن روحانی رای می‌دهم، نه با دلخوری و نارضایتی از عملکرد چهارسال دور اول و نه با خوش باوری باغ و گلستان شدن مملکت در چهار سال دور دوم. به حسن روحانی رای می‌دهم با باور به این حقیقت تلخ که ظرفیت تغییر و اصلاح در جامعه‌ای اینچنینی، فاصله‌ای دور از مطالبات ملت دارد. شرایطی که موانع، محدودیت و دسیسه‌های داخلی آن بیش از فشارهای خارجی، هر آن که نخواهد سوار بر موج مردم فریبی و شعار، دولتش را به سرآرد، در منگنه قرار می‌دهد و دست‌آوردهایش را به باد می‌سپارد.
به حسن روحانی رای می‌دهم بی آن که متوهم باشم در طول چهارسال آینده ، دارای چنان کارنامه درخشانی خواهد بود که معضلات ریشه‌دار و ساختاری این جامعه حل شده باشد.
به حسن روحانی با واقع بینی کامل از درک شرایط موجود رای می‌دهم.»

به گزارش ایسنا، شهاب حسینی هم که به زودی نمایشی با نام «اعتراف» را در تئاترشهر روی صحنه می‌برد، متنی مفصل را در صفحه اینستاگرام خود با تحلیل شرایط و تاکید براینکه منتظر بوده تا مناظرات به پایان برسد تا بعد اظهارنظر کند، منتشر کرده است.

در بخش از این یادداشت آمده است: «امید به خدا در روز انتخابات در حالی که بلور نازک اعتماد خویش را در جهت باور بر آینده سرزمینم به کاندیدای موردنظرم جناب آقای دکتر حسن روحانی اهدا می‌کنم، برای حمایت از ایشان پای صندوق رای حاضر خواهم شد و رای خود را به امانت به صندوق خواهم سپرد.»

این بازیگر همچنین در بخش دیگری از یادداشت خود بیان کرده است: «از آنجا که در مسیر نیل به اهدافی که موجب تعادل و در نهایت تعالی جوامع و ملت‌ها می‌گردد،‌ چهار سال زمانی کافی برای به بار نشستن درخت امید و اعتدال نیست، به نظر می‌رسد انتخاب درست و منطقی، دادن فرصت و اعتماد دوباره به کسانی است که دولتشان وارث دو دوره دولتی بود که زیرساخت‌ها و بنیان‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی ایران را با تغییراتی منفی و بعضا جبران‌ناپذیر مواجه ساخته بود. ندای درونی برآمده از منطق و عاطفه توامان در اندیشه این هم‌میهن کوچک،‌ میل قلبی مرا به حمایت از دولت اعتدال و تداوم اعتماد به عهد میان مردم و آقای دکتر روحانی که چهار سال پیش بسته شد، سوق می‌دهد چراکه صداقت، دلسوزی و آرمان‌خواهی را در ایشان بیش از دیگر رقبایشان احساس کردم.»

فرهاد اصلانی دیگر بازیگر سینما در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خطاب به رییس جمهور فعلی کشور که نامزد انتخابات جدید هم هست، نوشت: «آقای روحانی عزیز هر چند عرصه فرهنگ اولویت شما نبود در این چهار سال گذشته و ما راضی نبودیم، هر چند آهنگ رشد اقتصادی در دولت شما روند کندی داشت و شایسته این مردم نبود آنچنان که باید. اما اگر واقع‌بینانه بنگریم شما و دولت‌تان کشوری را تحویل گرفتید از دولت قبل که تحریم‌ها نفس‌اش را گرفته بود. که دروغ و ریا در آن نهادینه شده بود، که سوء مدیریت و خرافه‌گویی و اختلاس و اختناق سکه رایج بود، که انزوای جهانی با درشت‌گویی‌های بی‌پشتوانه دولتمردان قبل از کشور ما وجهه‌ای جنگ طلب و غیرواقعی به جهان نشان داده بود اما شما و همکارانتان با تلاش و ممارست این تصورات را بر هم زدید. پس ما برای احیای آزادی، برای دموکراسی، برای نابودی عوام‌فریبی و خرافه‌گویی و ریاکاری و برای از بین بردن فرهنگ صدقه‌دادن به مردم شریف ایران و برای جلوگیری از قانون‌گریزی و برای حذف افراطی‌گرایی و دفع جنگ و شر آن و برای سازندگی ایران بزرگ و احیای عظمت‌اش در جهان باز هم به شما رأی می‌دهیم.»

باران کوثری هم در همین فضا مطلبی طولانی منتشر کرد که ضمن حمایت از روحانی در بخشی از آن با انتقاد از کسانی که قصد شرکت در انخابات را ندارند آمده است: «رأی ندادن را نمی‌فهمم. چرا باید این حق شهروندی را از دست بدهیم؟ هیچ کدام از کسانی که رأی به تحریم می‌دهند راه حل کاربردی‌تر و بهترین جایگزین نمی‌کنند و از قهر یا غضب خودشان را عقب می‌کشند و میدان را خالی می‌کنند برای نیروهای همیشه در صحنه‌ای که حداقلی رأی می‌دهند و تصمیم‌گیرنده‌های اکثریت را مشخص می‌کنند.»

رضا کیانیان هم اعلام کرده است: «برای انتخابات ریاست جمهوری رأی می‌دهم تا صحنه‌های تئاتر در کشورم بیشتر و بیشتر شوند. تئاتر محل گفت‌وگوست تا گفت‌وگو بیشتر و بیشتر شود. در همین دو، سه سال اخیر تعداد اجراهای نمایش هر شب در تهران به حدود 100 تا 150 تا رسیده. اعلام می‌کنم رأی می‌دهم برای اینکه سالن‌های سینما بیشتر و بیشتر شوند مثل همین دو، سه سال اخیر و اعلام می‌کنم که رأی می‌دهم برای اینکه تولید سینمای پرافتخار ایران بیشتر و بیشتر شود.

در همین سال گذشته سینمای ایران 367 جایزه جهانی برده یعنی از هر روز یک جایزه جهانی هم بیشتر. رأی می‌دهم برای اینکه مانند سال‌های دور و طلایی در تلویزیون باز هم سریال‌های خوب ساخته شود، سریال‌هایی که آنقدر جذاب و هنرمندانه باشند تا مردم آزادانه در میان هزاران کانال ماهواره‌ای سریال‌های خودمان را انتخاب کنند. رأی می‌دهم چون در همه تاریخ ثابت شده است مردمی که فرهنگ دارند، همه چیز دارند از جمله کار دارند و حتما سیر خواهند شد و مردمی که فرهنگ در سبد روزانه‌شان نیست کار ندارند و گرسنه می‌مانند و به دنبال قهرمانی می‌گردند تا برایشان آب و نان بیاورد.

این بازیگر همچنین در واکنش به برخی افرادی که نظر به تحریم انتخابات دارند نوشته است: با پدیده‌ای مواجهیم که برای انتخابات «استیج» (البته بی‌احترامی نمی‌کنم) شش تا شش تا موبایل قرض می‌کردند و رأی می‌دادند ولی رأی در انتخابات ریاست جمهوری را بی‌تأثیر می‌دانند.

همچنین لیلی رشیدی یکی دیگر از بازیگرانی است که نسبت به انتخابات واکنش داشته و ابتدا از انتشار استیکرهایی که با چهره او و برخی همکارانش ساخته شده بود گله کرد.

وی در توضیحی انتقاد آمیز بیان کرد: « برداشته‌اند با عکس من و همکاران و دوستانم استیکری با این عنوان ساخته‌اند که "یک اشتباه را دوبار تکرار نکنیم و به فکر مردم هم باشیم". منظورشان این است که یعنی ما از حسن روحانی برائت جسته‌ایم. احتمالا می‌خواهند از این نمد کلاهی برای کسانی بدوزند که سال‌هاست هرچه من و هم‌صنفانم می‌کشیم، ریشه در تفکر آنان دارد. اما سرنا را از سر گشادش زده‌اند. من لیلی رشیدی، با صدای بلند «تَکرار می‌کنم» که به رغم تمام کاستی‌ها و مشکلات، دوباره به حسن روحانی رای می‌دهم؛ برای خودم، برای مردمم و برای ایران. تا کور شود هرآنکه نتواند دید.»

این بازیگر در روز برگزاری همایش حامیان روحانی گفت: من مملکتم را دوست دارم و دلم برای آزادی می‌تپد و برای ما مهم است که رییس جمهور چه کسی باشد و به همین دلیل به روحانی رای می‌دهم. جامعه ایرانی آن‌قدر از آرمان خالی نشده که وعده پول فریب‌اش بدهد. ما منتظریم ممنوعیت‌هایی که پایه و اساسی ندارند، برداشته شوند. آقای ظریف باید در چهار سال بعد باشند، کار ایشان را فراموش نمی‌کنیم.

در این همایش الهام کردا هم گفت: ما به آقای روحانی رای می‌دهیم، چون ادبیات احمدی‌نژاد را نمی‌خواهیم. ما می خواهیم اصلاحاتی را که آقای خاتمی پایه‌گذاری کرد، در کنار روحانی ادامه بدهیم و هر کدام از ما یک ستاد هستیم تا مردم را 29 اردیبهشت به پای صندوق‌های رای ببریم.

کیومرث پوراحمد نیز که در این همایش حضور داشت، بیان کرد: «امیدوارم انتخابات شورای شهر را فراموش نکنیم. یادمان نرود در مقطعی چند تا آدم به‌درد نخور آمدند در این شورا، که احمدی‌نژاد را شهردار و بعد رییس‌جمهور کردند.

کارگردان «قصه‌های مجید» تاکید کرد: در انتخابات شورای شهر هم به لیست "شهر سبز 21 به علاوه یک" رای می‌دهد.  کاملا مشخص است که همه ما که این‌جا جمع شده‌ایم، به روحانی رای می‌دهیم ولی وظیفه تک‌تک ماست که کسانی را که نمی‌خواهند رای بدهند به پای صندوق‌ها بیاوریم و به آن‌ها یادآوری کنیم که سال 84 یک عده نیامدند که احمدی‌نژاد رییس جمهور شد.

فریبرز عرب‌نیا هم چند روز قبل با انتشار یک پیام تصویری در صفحه شخصی خود با اشاره به نقدهایی که به دولت فعلی دارد، بیان کرد: «فکر می‌کنم که شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری حتی اگر کاندیدای مورد نظرتون بین کاندیداها نیست، برای آینده بهتر، واجبه. من شخصا فکر می‌کنم از بین کاندیداهای موجود به آقای روحانی رأی می‌دم. بعضیا می‌گید بین بد و بدتر نباید انتخاب کرد؛ خب پس بدتر نصیبتون میشه.»

بازیگر مختارنامه ادامه داد: « من نقدهای خیلی خیلی جدی به دولت آقای روحانی طی چهار سال گذشته داشتم، از جمله درباره مسائل فرهنگی و حوزه فرهنگ که حتی اعلام کردم با وزارت ارشاد و سازمانش دیگه کار نخواهم کرد، اما کسانی که همه رو با یک چوب می‌رانید، تفاوت بین آقای خاتمی و احمدی‌نژاد براتون معلوم نبود؟ تفاوت وضع فعلی با دولت احمدی‌نژاد براتون معلوم نیست؟»

رضا عطاران که این روزها با بازی در نهنگ عنبر مخاطبان زیادی را به سینما کشانده است، در مراسم رونمایی از این فیلم که پس از مناظره سوم نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شده بود، با بیان اینکه «همه در سرنوشت مملکتمان شرکت می‌کنیم» گفت: «مناظرات را دیدید؟ فکر می‌کنم انتخاب همه ما آقای روحانی است، ان‌شاالله که با رای و انتخاب درست ما، شرایط مناسب ادامه پیدا کند و ما هم به کارمان ادامه دهیم.»

پانته‌آ پناهی‌ها هم در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی پس از اهدای جوایز بخش بهترین بازیگر گفت: «من اصلا آدم سیاسی نیستم، اما گاهی وقاحت زیاد می‌شود؛ بنابراین برای این‌که فاجعه کوی دانشگاه بار دیگر تکرار نشود و آدم‌ها با پوشش سفید خودشان را جای آدم‌های مهم دیگر جا نزنند، تو رو خدا! بروید و رای بدهید.»

ترانه علیدوستی هم در توییتر خود با انتشار این مطلب که «این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود، رای می‌دهم و به عقب برنمی‌گردیم» به اظهارنظر پرداخته و حمایت خود را از روحانی اعلام کرده است.

یکی دیگر از هنرمندان حامد بهداد است که با اشاره به اصالت خود واینکه فرزند خراسان است، بیان کرده که به روحانی رای می‌دهد.

محسن تنابنده و احمد مهران‌فر هم با انتشار فیلمی در صفحات شخصی خود اظهار کردند: «چهار سال است که کاسبان تحریم و دلالان و فرصت‌طلبان دوران تلخ و هولناک نوسان بازار ارز و قیمت‌ها حالشان از این آرامش نسبی و ثبات بازار بسیار بد است و هر چه در توان دارند انجام می‌دهند تا آرای خاکستری و طرفداران آرامش و امنیت در انتخابات شرکت نکنند. تا به روزهای تلخ برای ما و پرسود برای آن‌ها برگردیم. مانند آن هشت سال بی‌عزت. اینجا سرزمین من است. ما به عقب بازنمی‌گردیم. باز هم برای فردایی بهتر، برای ریشه‌کن کردن دروغ، برای تحقق منشور حقوق شهروندی، برای برقراری و تداوم امید و برای نسل آینده رأی می‌دهم»

محسن امیریوسفی هم  در نوشتاری با اشاره به فیلم‌های توقیفی خود اظهار کرد:‌ «اعتراض دارم ولی به روحانی رای می‌دهم. ضمن اینکه رای خاکستری‌ها را باید درک کرد و به آن‌ها گفت که روحانی هدف نیست، عاملی برای پیشرفت است.»

همچنین علاوه بر هنرمندانی که در یادداشتی رسمی یا در صفحه مجازی به اعلام نظر پرداختند عده‌ای هم در یک بیانیه نظر خود را درباره انتخابات منتشر کردند.

مسعود جعفری‌جوزانی، محمد ابراهیمیان،  علیرضا رئیسیان، پوران درخشنده، مهدی فخیم‌زاده، سیدجمال ساداتیان، سیدضیاء هاشمی، مهدی کرم‌پور، مهدی سجاده‌چی، فتح‌الله جعفری جوزانی از جمله افرادی هستند که با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

در بیانیه‌ این گروه آمده است: «درک شرایط ناموزون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان امروز ما را بر آن می‌دارد که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، به امید عبور ظریف و هوشمندانه از دریای توفانی و موج‌های متلاطم و شرخیز که جهان مسلح، به منظور استثمار نوین جهان گرسنه به پا کرده است، از آقای «حسن روحانی» حمایت کنیم.»

فاطمه معتمدآریا هم در همایشی که اخیرا در تالار وحدت برگزار شد، در حضور محمد جواد ظریف، بیژن زنگنه و قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد:‌ من را ۹ سال بابت یک جلسه کوچک متهم کرده بودند، اما این جا کشور من است؛ منی که از خانواده جانباز می‌آیم. این بخاطر این بود که فرهنگ جعلی شده بود. در آن دوره فیلم‌های زیادی ساخته شد، اما من در آن‌ها نقشی نداشتم. ما هنرمندان هیچ وقت به این مملکت پشت نکردیم و نمی‌کنیم. هنرمندان انسان‌های ظریف،‌ صلح‌طلب و باهوشی هستند و به موقع کنار می‌ایستند تا حباب‌های روی آب بگذرند. ما سنگ ریزه‌های کف رودخانه‌ایم و می‌مانیم. ما هرگز به جایی که هستیم بی‌اعتماد نبودیم، اما به ما بی‌اعتماد بودند ما صلح طلبیم.

وی افزود:‌ خوشحالم که الان در کنار کسانی نشستم که امنیت ملی ما را تامین کرده‌اند. شخصیت‌های سیاسی که هستی و شرافت خودشان را برای مردم ایران گذاشتند. خوشبختم که از مردم ساده و هنرمندان مظلوم هستم. ما هنرمندان خوب جنس اصل و قلابی را می‌شناسیم، ملت ایران این را درست در حساس‌ترین لحظات نشان داده است، چون ملت باهوشی است. این ملت در مواقع حساس مثل وقوع زلزله یا زمان رای‌گیری می‌داند چه کند.

کیانوش عیاری، مصطفی کیایی، نوید محمدزاده، داریوش ارجمند، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان،حسن فتحی، عبدالله اسکندری، سحر دولتشاهی، صابر ابر، نوید محمدزاده، فریدون جیرانی، حمید نعمت‌الله، پانته‌آ بهرام و گوهر خراندیش از چهره‌های مطرح دیگری هستند که هرکدام به نحوی از روحانی حمایت و برمشارکت مردم در انتخابات تاکید کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین