کد خبر: ۴۴۶۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

تاثیر عجیب ارتباطات رادیویی بر فضای زمین

محققان ام آی تی دریافتند فعالیت‌های انسان محیط نزدیک به‌فضای اطراف زمین را تحت تاثیر قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ارتباطات رادیویی با فرکانس‌های بسیار پایین بر ذرات موجود در فضای اطراف زمین تاثیر می‌گذارند. گاهی این تاثیرات موجب تشکیل یک سد محافظ شده و مانع ورود ذرات پرانرژی به سطح زمین می‌شود.

در واقع بر اساس تحقیقات انجام شده، در شرایط مناسب، سیگنال های ارتباطات رادیویی در محدوده فرکانس VLF می توانند ویژگی های تشعشعات پر انرژی موجود در محیط اطراف زمین را تغییر دهند. 

ارتباطات رادیویی در محدوده VLF از فرکانس‌های بین 3 تا 30 کیلوهرتز بهره می‌برند. این پهنای باند محدود برای پخش رادیویی مناسب نیست و معمولا برای ارسال سیگنال‌های رمزگذاری شده در فواصل طولانی توسط نیروهای نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما این سیگنال‌ها قابلیت خروج از اتمسفر را نیز دارند. 

محققان در زمان بررسی اطلاعات به دست آمده از کاوشگرهای Van Allen دریافتند حباب VLF معمولا با حد پایینی کمربند تشعشعات زمین ارتباط دارد. این کمربند متشکل از مجموعه‌ای از ذرات باردار است که در میدان مغناطیسی زمین به دام افتاده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد در حال حاضر فاصله این کمربند در زمین در مقایسه با فاصله آن در دهه 1960 میلادی افزایش یافته است. محققان این افزایش فاصله را حاصل افزایش ارتباطات رادیویی VLF می‌دانند. 

به گزارش ایرنا از اسوشیتدپرس، در حال حاضر محققان در تلاشند تا راهکاری را برای کردن تشعشعات فضای بیرونی اتمسفر با استفاده از امواج رادیویی VLF بیابند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Space Science Reviews منتشر شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین