کد خبر: ۴۴۷۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱

شرکت مراجع تقلید و علما در انتخابات و تاکید بر حضور پرشور مردم

مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های حوزوی روز جمعه 29 اردیبهشت همگام با دیگر اقشار مردمی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کرده و رأی خود را به صندوق انداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس این گزارش مراجع تقلید و علما در حاشیه شرکت در انتخابات در گفت‌وگوهای کوتاهی با خبرنگاران حضور مردم را دارای تأثیرات ملی و بین‌المللی فراوان ارزیابی کرده و از آحاد ملت خواستند با بصیرت و آگاهی لازم در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و فرد اصلح را انتخاب کنند.

کار أخذ رأی از مراجع تقلید و شخصیت‌های برجسته حوزوی توسط دو صندوق سیار انجام شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز جمعه در رای گیری انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا رای خود را به صندوق انداخت.


این مرجع تقلید گفت: دو توصیه دارم، ملت شریف وقتی که رییس جمهور انتخاب شد همه آن را یاری کنند و مسائل انتخاباتی باید کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: توصیه دوم من این است که کسی که انتخاب می شود خودش را باید متعلق به ملت بدانند و اعوان و انصار و دوستان خود را برای کارها تنها انتخاب نکند بلکه باید از همه تفکرات و سلیقه ها استفاده کرد.

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در حاشیه شرکت در انتخابات در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد:‌ امروز لازم است مردم متعهد و انقلابی ایران که در همه جریان‌ها حماسه‌آفرین بوده‌اند و حرکت شان مؤثر بوده است به میدان بیایند، مرد و زن و پیر و جوان، شهری و روستایی در برابر دشمنان اسلام شکوه و عظمت ایجاد کنند تا معلوم شود این مردم در همه صحنه‌ها حماسه‌آفرین بوده‌اند و به نظام اسلامی ولایی متعهد هستند.


وی تصریح کرد: ما کسی را در جریان انتخابات معین نکرده‌ایم اما باید چند شاخصه داشته باشند، ولایتمدار در حد کامل، ذوق خدمتگزاری، استکبار ستیزی و تلاش برای ایجاد کار، ارزانی و برخوردار از روحیه مبارزه با فقر و فساد باشند.


آیت‌الله جعفر سبحانی، نظام جمهوری اسلامی را دارای دو پایه دانست که پایه اول جمهوریت نظام است، یعنی این نظام بر اساس آراء و نظرات مردم است.


وی پایه دوم نظام جمهوری اسلامی را اسلامیت نظام توصیف کرد و گفت: تمام افکار و موارد آن هم حفظ جمهوریت و هم حفظ نظام است و مردم با حضور خود و انتخاب افراد صالح باعث می‌شوند تا جمهوریت محقق شود.


آیت‌الله سبحانی ادامه داد: با کسی که انتخاب می‌کنیم، شرط می‌کنیم که به قوانین اسلام پایبند باشد و در آن مسیر حرکت کند؛ هم در انتخابات شوراها، هم در مجلس و هم ریاست جمهوری اینگونه است.


آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی ابراز امیدواری کرد که با عنایت حضرت ولیعصر(عج) ملت ایران و مسلمانان سربلند و با عظمت و ایرانیان همواره عزتمند باشند و سعادت دنیا و آخرت نصیب آن‌ها شود.


این مرجع تقلید همچنین ابراز امیدواری کرد که خدا کشور و مردم را از توطئه‌ها و مشکلات مصون بدارد و مردم و مسؤولان در مقاصد درست خود به خوبی حرکت کنند.


آیت‌الله سید محمد علوی گرگانی پس از انداختن رأی خود در صندوق اظهارکرد: از خداوند می‌خواهیم سرنوشت مملکت به دست بزرگواری بیفتد که در کارها عمل به دستورات الهی را مدنظر داشته باشد.


وی با بیان اینکه مردم همانند دیگر صحنه‌ها و انتخابات‌های گذشته همچنان در صحنه حضور داشته باشند، افزود: مردم برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند.


آیت‌الله محمد یزدی انتخابات را دارای یک برکت فوق العاده ارزیابی کرد و گفت: انتخابات برای ثبات، دوام، استمرار و ادامه نظام الهی و مردم‌سالاری اسلامی نقش مؤثر و مفیدی دارد.


آیت‌الله یزدی شرکت اکثریت مردم در انتخابات را دارای اولویت عنوان کرد و ابراز داشت:‌ نفس حضور پای صندوق‌های رأی برای تقویت بنیه اسلامی نظام نقش دارد و مؤثر و مفید است؛ ملت آگاه و شریف جمهوری اسلامی ایران نیز در این روز الهی که از ایام الله است مانند گذشته با ایجاد نشاط و حضور عمومی پایه‌های نظام اسلامی را استحکام می‌بخشند.


وی در توصیه به ملت شریف ایران اظهارکرد: نخست اینکه مردم از هر قشر و طایفه و جامعیتی پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و تا جایی که امکان دارد در فرصت قانونی شرکت کنند، دوم اینکه انتخاب اصلح انجام شود.


 آیت الله مرتضی مقتدایی،  انقلاب اسلامی و الهی ایران را شامل عنایت ویژه خداوند و امام زمان (عج) دانست که به فرموده حضرت امام دست غیبی خدا ملت را یاری میکند.


وی با بیان این که پس از ارتحال حضرت امام، اعضای خبرگان رهبر معظم انقلاب را برای رهبری انتخاب کردند، تصریح کرد: اگر عنایت پروردگار و الهام قلبی الهی نبود معلوم نمی شد که چه می‌شود.


آیت الله مقتدایی در ادامه با اشاره به شرایط بسیار حساس کشور و با توجه به تلاش و طمع دشمنان برای ساقط کردن نظام اسلامی ایرانی خاطرنشان کرد: آنان از انقلاب اسلامی سیلی و ضربه خورده اند، به همین دلیل می خواهند نظام را از بین ببرند.


آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی انسان را مختار به تعیین سرنوشت خود توصیف کرد و گفت: انسان نباید در تعیین سرنوشت خود کوتاهی کند، اگر مشکلی در این زمینه ایجاد شود انسان به خودش ضرر زده است و اگر به این واسطه به جهان اسلام ضرر وارد شود مسئول است؛ عقل حکم می‌کند هر فرد تا جایی که می‌تواند برای جامعه قدم بردارد و این کار باید انجام شود.


رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با اشاره به روایاتی مبنی بر اینکه «کسی که اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد مسلمان نیست» گفت: از سوی دیگر همه ما معتقد به ولایت فقیه هستیم و اطاعت از رهبری را بر خود واجب می‌دانیم و از آنجا که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها بر مشارکت در انتخابات و حضور همه جانبه تأکید داشته‌اند باید در انتخابات‌ها شرکت کنیم.


آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای دو رکن اساسی اسلامیت نظام و مردم سالاری است، اظهار داشت: پیش بینی می کنیم که حضور مردم پای صندوق های رأی بسیار گسترده باشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: خوشبختانه نامزدها و طرفداران آنها نشان داداند حضوری گسترده در فعالیت های انتخاباتی دارند و این حضور جهانیان را متحیر کرده است و اعلام کردند که دموکراسی واقعی در ایران وجود دارد.


آیت الله بوشهری ابراز امیدواری کرد: شاهد نتایج ارزنده ای باشیم و مردم با حرکت خود گام استواری در راستای عمران و آبادی کشور برای چهار سال آینده بردارند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین