کد خبر: ۴۴۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
شهین‌دخت مولاوردی؛ چهره شاخص مطالبات زنان، مقابل دوربین برنامه اینترنتی آبان نشست

"قانوناً نیازی به اجازه همسرم برای خروج از کشور ندارم"

در اولین قسمت از سری دوم برنامه آبان، شهین‌دخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در قاب این برنامه نشست و از دغدغه‌های زنانه‌اش گفت؛ از امید به حضور زنان در ورزشگاه‌ها گرفته تا ورزشکاران زن ممنوع‌الخروج. از زندگی خانوادگی و دو فرزند دخترش تا خاطره ملاقاتش با پاپ.
آفتاب‌‌نیوز : شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور بانوان ریاست‌جمهوری اولین مهمان سری دوم برنامه آبان بود. مولاوردی که در سال‌های تصدی این پست به چهره شاخص مطالبات زنان در ایران تبدیل شده در روزهای پرکار پیش از انتخابات در دفتر کارش مقابل دوربین این برنامه حاضر شد و با مجری برنامه، نیلوفر لاری‌پور به گفتگو درباره مسائل زنان نشست.

گفتگو با سوالاتی از حوزه ورزش آغاز شد. شهین‌دخت مولاوردی در آغاز این برنامه در پاسخ به سؤالی درباره نیلوفر اردلان و زهرا نعمتی؛ بانوان ورزشکاری که در دوره‌های زمانی مختلف توسط همسرانشان ممنوع‌الخروج شده و شانس حضور شرکت در مسابقات حساس بین‌المللی را از دست داده‌اند، با تأکید بر لزوم تجدیدنظر در قوانین گفت: «این قانون برگرفته از ماده 18 قانون گذرنامه است که تصویب آن به حدود 45 سال پیش بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون ما با تغییرات بنیادینی در جامعه و به‌خصوص، حوزه زنان و خانواده در کشور مواجه شده‌ایم. ما حالا زنان ورزشکار، متخصص و کارشناسی داریم که حضورشان در مجامع بین‌المللی ضرورت دارد. به نظرم زمان آن رسیده که تبصره‌هایی برای این قانون قائل شویم.»

مولاوردی همچنین توضیح داد براساس قانون امکان وقوع موقعیتی مشابه برای خودش به‌عنوان یک مقام سیاسی وجود ندارد: «اتفاقاً دراین‌باره به‌ویژه در خارج از کشور خیلی از ما سؤال می‌کنند و می‌گویند در ایران حتی اگر زن رئیس‌جمهور هم بشود برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسرش دارد. باید بگویم که ما به‌عنوان مقام‌های سیاسی قانوناً نیازی به اجازه همسر برای خروج از کشور نداریم. برای مقامات سیاسی از همان ابتدای تصدی سمت، پاسپورت سیاسی صادر می‌شود و به‌این‌ترتیب برای خروج از کشور نیازی به اجازه همسر نداریم. این موضوع حتی گاهی در خانه دستاویز شوخی من و همسرم هم قرار می‌گیرد. به خانم‌های ایرانی دیگر هم توصیه می‌کنم از ظرفیت‌های بالای قانونی و فقهی کشور استفاده کنند و چنین مواردی را در شروط ضمن عقدشان قید کنند.»

مولاوردی نسبت به حضور بانوان در استادیوم برای تماشای بازی والیبال ایران ازبکستان در 22 خرداد ابراز امیدواری کرد و گفت: «حضور در ورزشگاه‌ها مطالبه بخشی از زنان کشور است و ما مأموریت داریم، پیگیر مطالبات زنان از تمام اقشار و گروه‌های مختلف جامعه باشیم. در حال حاضر هم شاهد هستیم زنان برای شرکت در تجمع‌های انتخاباتی در ورزشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و هیچ اتفاق خاص ناگواری هم نمی‌افتد.»

ادعاهای مطرح‌شده توسط یکی از نمایندگان سابق مجلس درباره افشای اطلاعات زنان 20 تا 25 ساله کشور، موضوع دیگری بود که در این برنامه موردبحث قرار گرفت. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان دراین‌باره توضیح داد: «ما اصلاً اطلاعات زنان مطلقه 20 تا 25 ساله کشور را به‌صورت متمرکز و یک‌جا نداریم، چه برسد به اینکه بخواهیم این اطلاعات را در اختیار بیگانگان قرار دهیم. این شایعات به یک برنامه کاری مشترک با صندوق جمعیت ملل متحد در تهران بازمی‌گردد که اتفاقاً در آن زمان، به صورت کاملا شفاف آن را رسانه‌ای کردیم. تدوین اطلس زنان و خانواده یکی از اقدامات انجام‌شده در چارچوب این برنامه بود که اطلاعات آن مبنای برنامه‌ریزی برای برنامه ششم توسعه قرار گرفت.»

مولاوردی طرح چنین مواردی را در آستانه انتخابات، تلاش برای تخریب دولت دانست و ادامه داد: «من طرح مواردی مثل شایعات درباره سند 2030 و این مورد را تلاش برای تخریب دولت در ایام انتخابات می‌دانم. نگاه این خانم به‌عنوان نماینده یک تفکر به زنان واقعاً دردآور است. چنین اظهارنظرهایی توهین آشکار به این زنان است که عزت‌مندانه، بار زندگی‌شان را بر دوش می‌کشند. جالب اینجاست که این حرف‌های توهین‌آمیز را کسانی می‌زنند که ادعای حمایت از زنان سرپرست خانوار دارند و همیشه ما را به عدم‌حمایت کافی از این زنان متهم می‌کردند. آنها با شعار دولت کار و کرامت می‌خواهند کرامت این زنان را حفظ کنند. ما شکایت‌مان را در رابطه با این ادعاها از طریق معاونت قوه قضاییه ریاست جمهوری پیگیری می‌کنیم و تا آخرش ایستاده‌ایم.»

سری اول برنامه اینترنتی آبان با اجرای آزاده نامداری، میزبان چهره‌های مطرح سیاسی، ورزشی، هنری و... در حوزه زنان بود و قسمت‌های مختلف آن بازتاب‌ها و اظهارنظرهای فراوان و متفاوتی را در جامعه برانگیخت. پخش اختصاصی فصل جدید برنامه آبان از هفته گذشته از سایت آپارات آغاز شده و این برنامه با مجری جدید و شکل و شمایلی تازه و متفاوت به کار خود ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین