کد خبر: ۴۴۷۶۶۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
نظر کارشناسان درباره چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی رییس‌جمهور

ضرر بزرگ رئیسی/ چه در انتظار روحانی است؟/6 پیامد یک پیروزی

اکنون ترامپ نیز در واشنگتن در کاخ سفید سکان امور را در دست دارد که موضع سرسختانه‌ای نسبت به ایران دارد. اولویت بین‌المللی روحانی در سطح اقتصادی باقی می‌ماند. اگر ایران بتواند سرمایه خارجی را جذب کند او به احتمال زیاد می‌تواند مسیر تنش‌زدایی را غرب را نیز هموار کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی با چند کارشناس مسائل سیاسی درباره چشم‌انداز ایران گفت‌و گو کرده است. 
 
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بلومبرگ درباره رئیسی نامزد اصلی رقیب روحانی در انتخابات می نویسد: «او یک تازه‌کار سیاسی بود و تجربه سیاسی نداشت. یک استاد دانشگاه تهران می‌گوید که همین بی‌تجربگی او در کارزار سیاسی به ضررش تمام شد. او معتقد است که بزرگترین اشتباه رئیسی آن بود که تیم کاری‌اش متشکل از یاران پیشین احمدی‌نژاد بودند. 

ضرر بزرگ رئیسی/ چه در انتظار روحانی است؟/6 پیامد یک پیروزی

بلومبرگ در ادامه با اشاره به سوابق روحانی می‌نویسد: «او یکی چهره‌های کلیدی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در دوره اول ریاست جمهوری‌اش روحانی موفق به کاهش تورم به زیر ۱۰ درصد شد در حالی که بیش از آن این میزان بیش از۳۰ درصد بود و علت کاهش تورم افزایش تولید نفت و ثبات رشد بود. با این حال، راه دشواری پیش‌روی روحانی قرار دارد. مطالبات زیادی پیش روی روحانی وجود دارد. یکی اصلاح سیستم بانکداری، دوم گسترش بخش خصوصی، سوم مقابله با نهادهای خاص و حضور انحصاری آنان در اقتصاد و صنعت و در پایان رسیدگی به حقوق شهروندان و آزادی اطلاعات». 

رییس یک گروه مشاوره سرمایه‌گذاری خارجی معتقد است که روحانی در دور دوم خود بسیار پررنگ‌تر از دور اول هم خواهد کرد. او می‌گوید: «من پیش از این باور نمی‌کردم که او درباره لغو تحریم‌های هسته‌ای بتواند کار موثری انجام دهد اما در عمل این کار را انجام داد. او در حال حاضر در حال تلاش برای لغو مجازات اعدام در حوزه جرایم مواد مخدر است که بخش اعظم اعدام‌های صورت‌گرفته در ایران را تشکیل می‌دهد. این یک کارزار سخن است اما او احتمالا خواهد توانست کاری کند که تحریم‌های بیشتری که علیه ایران وضع شده‌اند لغو شوند». 

شش پیامد انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی روحانی
 
رادیو «آزاد اروپا» نیز با انتشار گزارشی ضمن اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به شش موردی اشاره می‌کند که احتمالا پیامدها و موضوعات مرتبط با این پیروزی در آینده نزدیک خواهند بود.  این رادیو ضمن اشاره به این که تندروها کماکان در مسیر تلاش روحانی برای بهبود روابط ایران با جهان غرب کارشکنی خواهند کرد به این شش موضوع و پیامدهای آن اشاره می‌کند: 

۱-نهادهای موازی و خاص در مسیر کار روحانی کارشکنی کرده و خواهند کرد 

نهادهای خاص و موازی در این دوره از انتخابات به طور مکرر از روحانی انتقاد می‌کردند برای مثال، می‌گفتند که روحانی در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی ناتوان بوده است، بیش از اندازه خواستار بهبود روابط با غرب است و غیره. علاوه بر آن علیرغم حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ میلادی این نهادها از برجام انتقاد کرده‌اند. 

۲-ایرانیان نشان دادند به روحانی اعتماد دارند 

علیرغم ترجیح رئیسی از سوی نهادها و چهره‌های بلندپایه و حمایت آشکار رسانه‌های دولتی از او، ایرانیان در انتخابات نشان دادند که هنوز هم به مانیفست آزادسازی اقتصادی و بهبود روبط دیپلماتیک مدنظر روحانی اعتماد دارند. 

روحانی وعده داد که اصلاحات اقتصادی را تکمیل خواهد کرد. ایرانیان انتظار دارند که بیش از پیش از مواهب اقتصادی رفع تحریم‌ها پس از برجام برخوردار شوند. 

۳-روحانی قوی‌تر شده است هر چند محدودیت‌هایی پیش پای او قرار دارند 

روحانی برنده است. این مفهوم اما در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است. مردم به برندگان احترام می‌گذارند. در ایران اغلب تمام روسای‌جمهوری در دور دوم انتخابات پیروز بوده‌اند (هرچند درباره احمدی‌نژاد اعتراضاتی پس از انتخابات ۲۰۰۹ میلادی روی داد)  با این حال در مقابل روحانی منتقدان تندرویی وجود دارند که اگر هم عقب‌نشینی کنند موقت خواهد بود. 

۴- نباید انتظار بیش از اندازه‌ای از روحانی داشت 

روحانی دستاوردهای بزرگی در جهت تحقق وعده‌های خود در کارزار نخست انتخاباتی‌اش در دور اول داشت از جمله حصول برجام. او همچنین در زمینه آزادسازی اجتماعی و احقاق حقوق زنان، آزادی مطبوعات و سرنوشت زندانیان سیاسی راهی طولانی پیش‌رو دارد. 

۵-به وجهه رئیسی آسیبی جدی وارد شد 

روحانی رقیب اصلی خود رئیسی را شکست داد. او تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت. به نظر می‌رسد شکست او در انتخابات به ضرر آینده سیاسی او تمام شود. 

۶-سیاست خارجی ایران تا حد زیادی بدون تغییر باقی خواهد ماند 

بزرگترین دستاورد سیاست خارجی روحانی دستیابی به توافق هسته‌ای در دور اول ریاست جمهوری او بود. روابط تجاری با غرب باید ادامه یابد تا ایران نیازهای خود برای جذب سرمایه‌گذاری را برطرف کند با این حال، انتظار نمی‌رود که مسیر تنش‌زدایی ایران و غرب به این زودی‌ها هموار شود روحانی عملگرا است اما با محدودیت‌هایی در اطراف خود برای بهبود روابط با غرب مواجه است. 

اکنون ترامپ نیز در واشنگتن در کاخ سفید سکان امور را در دست دارد که موضع سرسختانه‌ای نسبت به ایران  دارد. اولویت بین‌المللی روحانی در سطح اقتصادی باقی می‌ماند. اگر ایران بتواند سرمایه خارجی را جذب کند او به احتمال زیاد می‌تواند مسیر تنش‌زدایی را غرب را نیز هموار کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
54
انتظار کشیدن بی معنی خواهد بود باید هر مانعی را با تدبیر برداشت چون دلواپسان خودشان را آماده کرده اند که برای دولت روحانی هر روز چند بحران ایجاد کنند و سپس بگویند ملت 24 میلیونی دیدید دولت ناکارآمد بود و شما رای دادید. باید دولت کارگروهی را تشکیل دهد تا این سنگ اندازی ها را رصد کرده و آنرا به سمت دلواپسان برگرداند. باید از هم اکنون تا تکمیل وعده های اولیه دولت در قبال شعار ملت برنامه زمانبندی تنظیم گردد. و هرجا مانعی احساس شد به مردم گفته شود. و باید در تحقق وعده ها همین در چند هفته اول جهش ایجاد شود در غیر اینصورت تمام زحمات دولت را دلواپسان نابود خواهند کرد. الوعده و الوفا
فرزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
4
32
این گزارش های خارجی تون عالی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
6
67
بخشید اما رییسی اخر چه وجهه ای داشت که به آن اسیب وارد شود؟!!!... ذاتا اشتباه کرد که آمد و قسمتی از تاریخ ... را دوباره زنده کرد ... ... آخر وجهه ی او کجا بوده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
15
8
سایت آفتاب :

برای آخرت خودتان هم چیزی بگذارید...............همه دین تان را فدای آخرت دیگران نکنید .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
5
29
رییسی بیدار شو و دست از عوام فریبی بردار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
21
باید دولت کارگروهی را تشکیل دهد تا این سنگ اندازی ها را رصد کرده و آنرا به سمت


افرین بر فکر راهکار افرین شما
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
18
1
تو حرف نزن
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
3
31
رییسی وجهه ای نداشته و نخواهد داشت...
ناشناس
|
Venezuela (Bolivarian Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
32
2
تو مگر چشم داری که ببینی وجه داشت یا نه. وجه رو چطور تعریف می کنی عاقل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
وجه رو از طریق تتلو تعریف میکنم با سواد ......ابروی امام رضا رو فدای دوتا برگه تتلو کرده ...تازه طلبکار هم هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
6
رییسی خیلی اشتباه کرد که از امام رضا مایه گذاشت خیلی به اسم تولیت و استان قدس عمل کرد و این عین ریا است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
7
هر نفر از این بیست و سه میلیون باید رسانه ای باشند از الان تا 1400 برای همدلی بیشتر با هم و برای روشنگری دیگر مردم منظورم 16 میلیونی که رای ندادند و بخشی از 16 میلیونی که به خاطر داشتن اطلاعات غلط به رقیب اقای روحانی رای دادند.
مجيد
|
Belgium
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
1
4
روحاني بايد
از اين فضا كه تندروها هنوز توفضاي شكست هستند و هنوز خودشون را بازسازي نكردن حداكثر استفاده را بكنه و مطالبات مردم را توسرشون بزنه مثل رفع حصر و…جون وقتي خودشون را دوباره بازسازي كنند ناجار به عقب نشيني خواهد شد همونطور كه حتي از بركزاري يك كنسرت مجوز دار سنتي در مشهد درمانده و عاجز بود
بس بهترين دفاع حمله هستش وكرنه بايد هر روز بيشتر عقب نشيني بكنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
1
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین