کد خبر: ۴۴۷۷۲۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
انتقاد رسانه‌های آمریکایی از مواضع ترامپ درباره ایران

انتقاد نیویورک‌پست از ترامپ: به‌جای عربستان به نتیجه انتخابات ایران بنگر/ امریکا نباید با مردم ایران دشمنی داشته باشد

«دو صحنه همزمان یکی جشن مردم ایران در تهران و دیگر جمع شدن رهبران عربی در یک سالن مجلل در ریاض یک واقعیت پیچیده را خاورمیانه نشان می‌دهد: قطع ارتباط میان رهبران و مردم و خواسته‌های آنان وجود دارد».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- همزمان با اعلام خبر پیروزی حسن‌روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، اکثر رسانه‌های امریکایی به همزمانی انتخابات در انتقاد نیویورک‌پست از ترامپ: به‌جای عربستان به نتیجه انتخابات ایران بنگرایران با سفر ترامپ به عربستان سعودی اشاره کرده و از نزدیکی رییس‌جمهوری امریکا به ریاض برای مقابله با ایران انتقاد کرده‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه «نیویورک‌تایمز» در مطلبی تحت عنوان «ترامپ با هزینه ایران به کشورهای سنی می‌رسد» اشاره می‌کند که رای‌دهندگان ایرانی با انتخاب دوباره رییس‌جمهوری میانه‌رو نشان دادند که به اعتدال پایبندند این در حالی است که ترامپ به دیدار رهبران برخی کشورهای جهان اسلام رفته و از لزوم منزوی‌کردن ایران گفته و مدعی شده که آن کشور به آتش‌های درگیری‌های فرقه‌ای و ترور دامن‌زده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «ترامپ می‌خواهد سیاست خارجی امریکا را به سیاست سنتی سابق یعنی اتحاد با مستبدان عرب صرفنظر از سوابق حقوق بشری آنان و یا سیاست‌های این کشورها که باعث تضعیف منافع امریکا شده‌اند بازگرداند در همان حال،‌ او مسیر طی شده توسط سلف خود اوباما را رد کرده است. اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران از خود نرمش نشان داده بود. ترامپ می‌خواهد برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم دست‌کم آن‌گونه که خود می‌گوید سرمایه‌گذاری تاریخی مجددی را در اتحاد با کشورهای دوست در منطقه انجام دهد با این حال، نتیجه انتخابات ایران این پرسش را مطرح می‌سازد که آمریکا چگونه در منطقه‌ای که توسط جنگ‌های فرقه‌ای چند‌پاره شده می‌تواند منافع صحیح خود را تشخیص دهد؟»

این روزنامه می‌افزاید: «ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن در عراق در مبارزه با داعش خود را در سنگر امریکا می‌بینند در حالی که در سوریه آنان دشمنان یکدیگر هستند. عربستان سعودی همزمان در مسیر تلاش امریکا بری ایجاد ثبات در افغانستان کارشکنی می‌کند. 

یک عضو ارشد برنامه خاورمیانه در بنیاد کارنگی می‌گوید که امریکا در حال قرار‌گیری در یک طرف این منازعه ژئوپولیتیک است و فضای بسیاری کمی برای خاکستری بودن وجود دارد. او می‌گوید: «فرقه‌گرایی حاصل این رقابت ژئوپولیتیکی است و ما سهوا در یک طرف این منازعه قرار گرفته‌ایم». 

این روزنامه می‌افزاید: «دو صحنه همزمان یکی جشن مردم ایران در تهران و دیگر جمع شدن رهبران عربی در یک سالن مجلل در ریاض یک واقعیت پیچیده را خاورمیانه نشان می‌دهد: قطع ارتباط میان رهبران و مردم و خواسته‌های آنان وجود دارد». 

نیویورک‌تایمز اشاره می‌کند که سیگنال ترامپ و اعلام هدفش برای پایان‌دادن به تعامل با ایران نتیجه معکوس داد و در ایران مردم خواستار تغییر شدند. با نتایج انتخابات بسیاری از رای‌دهندگان نشان دادند که که امیدوارند روحانی بتواند حصر را رفع کند، آزادی بیشتر در حوزه اندیشه و بیان فراهم کند و محدودیت‌های زندگی روزمره ایرانیان کمتر شود. 

این روزنامه می‌افزاید: «حامیان روحانی خواستار تقویت تلاش‌های ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کمک به اقتصاد هستند. پیروزی روحانی یعنی شکست رئیسی که منتقد غرب و امریکا بود. جمعیت شادی‌کننده در خیابان‌ها می‌گفتند خداحافظ رئیسی. «فاضل میبدی» یک روحانی مسلمان شیعه از قم می‌گوید که روحانی با مسیر دشواری مواجه است؛ او باید آزادی‌های بیشتری ارائه کند و انحصار تندروها بر رادیو و تلویزیون دولتی را بشکند و آزادی مطبوعات را افزایش دهد. فاضل میبدی می گوید: «برای تمام این‌ها روحانی باید برخی نیروها را متقاعد به تغییر چشم‌انداز کند.»

سردبیر الشرق الاوسط اما مدعی شده است که اعراب نسبت به ایران بدبین هستند و آن کشور را باعث ایجاد بی‌ثباتی می‌دانند. او می‌گوید سفر ترامپ به ریاض و بازگشت خط امریکا به کشورهای عربی برای آنان ارامش بخش‌بوده است. او می‌گوید: «مهم‌ترین چیز آن است که رابطه بین عربستان سعودی و امریکا مبتنی بر اعداد است نه شعار. دو کشور منافع مشترکی دارند و خواستار تعامل هستند.»

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که با این حال، ترامپ باید به این نکته توجه کند که نتیجه انتخابات در ایران نشانه‌ای از آن بود که جامعه ایران اساسا تغییر کرده است. 

این روزنامه اشاره می‌کند برخی از نتیجه انتخابات ایران برای انتقاد از ترامپ و نزدیکی آن کشور به عربستان سعودی استفاده می‌کنند. «حمیدرضا ترقی» از موتلفه می‌گوید برای ترامپ‌ تنها فروش تسلیحات امریکایی به عربستان سعودی مهم است و در این راستا ایران را بهانه قرار داده است. 

روزنامه «نیویورک‌پست» نزدیک به دست‌راستی‌های امریکا نیز در مطلبی درباره انتخابات ایران می‌نویسد: «این هفته عربستان سعودی کشوری که به تعصب معروف است میزبان یک رییس‌جمهوری دیگر از امریکا بود. این در حالیست که ایرانیان در صندوق‌های رای نشان دادند که خواستار ادامه مسیر اصلاح‌طلبی روحانی هستند. ترامپ در سخنرانی خود در ریاض درباره یازدهم سپتامبر سخن گفت. او گفت که امریکا با مردم ایران نزاعی ندارد. صحبت‌های او عاقلانه بود؛ امریکا نباید هم با مردم ایران دشمنی داشته باشد.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «واقعیت آن است که جوانان ایرانی بارها نشان داده‌اند که خواستار تغییر هستد. آنان به فرهنگ فارسی قدرتمندی مجهز هستند. امروز علیرغم دست سنگین تندروها در برخی از ارکان، جامعه ایران بازتر شده است و در مقایسه با عربستان سعودی جامعه‌ای قابل ستایش‌تر دارد. زنان در ایران می‌توانند رای دهند و کار کنند و با مردان در ملاء عام صحبت کنند. در جشن پس از انتخابات این زنان و مردان بودند که به خیابان‌ها ریخت. فعالان و هنرمندان ایرانی اگرچه با مخاطرات زیادی مواجه هستند اما آزادی بیشتری دارند.» 

مدافعان بهبود روابط آمریکا با عربستان سعودی مدعی می‌شوند که انتخابات ایران شرم‌آور است و هیچ تفاوتی بین نامزدها وجود نداشته است اما مردم ایران تفاوت را دیدند. ایرانیان امیدوار بودند تا روحانی پیروز شود تا اهرم کمی برای حرکت بیشتر به سوی اصلاحات داشته باشند‌. بیایید امیدوار باشیم که رای ایرانیان انگیزه‌ای برای تغییر باشد. این امر می‌تواند به مراتب برای ما بهتر باشد ایرانیان متحدان طبیعی ما هستند نه عربستان سعودی کشوری که در یازدهم سپتامبر نقش داشت.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
پوپک
|
France
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
6
منظورش از متحدان طبیعی چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
یعنی کما فی سابق باید ایران متحد اول ما در خاورمیانه باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
منظورش اینه که رابطه سعودی با دولت آمریکا بر پایه ی اعداد است (ریاضی است)
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
5
1
سلام. تا زمانی که آمریکا از درونمایه مستکبرانه و مخرب خود رها نشود، هیچ نقطه مشترکی با ایران ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
5
0
ایران برای رهایی از شرایط آنتروپی باید تمامی درهای خود را به روی دوستان خودعلی الخصوص روسیه بگشاید یعنی درهای سیاسی فرهنگی واقتصادی و....به روی روسیه گشوده شود وسفر به روسیه از سفر داخلی برای ملت به صرفه تر باشد تا بتواند چالشهای منطقه ای وحتی داخلی خود را حل نماید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
5
یعنی افکار ایرانیها به آمریکاییها نزدیک تر هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
2
1
خوانندگان شما انگلیسی هم بلد هستند و به نیویورک تایمز هم دسترسی دارند در ترجمه کمی بیشتر دقت شود. لطفا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین