کد خبر: ۴۴۷۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان تشریح کرد

آخرین وضعیت برنامه ملی کنترل سرطان/توسعه زیرساخت‌های حوزه درمان

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت برنامه ملی کنترل سرطان،‌ گفت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی که با سرعت زیاد در حال رسیدن به اهداف کنترل بیماری‌های غیرواگیر است، از حمایت‌ها و مشاوره‌های سازمان بهداشت جهانی بهره می‌برد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر کاظم زنده‌دل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص برنامه ملی کنترل سرطان، اظهار کرد: برنامه ملی کنترل سرطان جزو اولویت‌های دولت یازدهم بوده و بر 5 محور شامل پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام، درمان، مراقبت‌های حمایتی و تسکینی و توسعه برنامه ثبت سرطان جمعیتی و تحقیقات سرطان استوار است که در هر کدام از این محورها  پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای نیز داشته‌ایم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برای پیشگیری اولیه، سند ملی غیرواگیر تنظیم شده که پیشگیری و کنترل عوامل خطر سرطان‌ها را تحت پوشش قرار داده است و در کاهش ابتلای مردم تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در رابطه با مصرف سیگار که متهم ردیف اول در ایجاد سرطان‌های مختلف است، با اقداماتی که در دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شد، شاهد افزایش مالیات سیگار بودیم که منجر به افزایش قیمت و کاهش مصرف سیگار به خصوص در نوجوانان در سال گذشته شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: همچنین در همین راستا با سازمان بهداشت جهانی همکاری‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و کشور ما به عنوان یکی از کشورهایی که با سرعت زیاد در حال رسیدن به اهداف کنترل بیماری‌های غیرواگیر است، انتخاب شده است و از همکاری‌ها، حمایت‌ها و مشاوره‌های این سازمان بصورت منظم بهره می‌بریم.

زنده‌دل به غربالگری سرطان‌ها اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا ملاحظاتی وجود دارد که بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی بدون برنامه‌ریزی و ملاحظات علمی نباید به مساله غربالگری سرطان پرداخت؛ از این رو ما در این حوزه بیشتر از اینکه وارد برنامه‌های جمعیتی شویم، برنامه‌هایی را به صورت پایلوت و تحقیقاتی انجام می‌دهیم. وزارت بهداشت برنامه‌ای تحت قالب «ایراپن» در چهار نقطه کشور برای سه سرطان دهانه رحم، پستان و روده بزرگ بصورت آزمایشی انجام می‌دهد. پروژه‌های تحقیقاتی دیگری هم توسط مراکز تحقیقاتی سرطان کشور در حال اجراست. نتایج این تحقیقات برای برنامه‌ریزی در سایر جمعیت‌های کشور و سایر استان‌ها استفاده خواهد شد.

به گفته وی، پیشرفت‌هایی نیز در تکنیک‌های غربالگری همچون استفاده از نوعی کیت آزمایشگاهی برای سرطان‌های روده بزرگ، تجهیز مراکز به کارگیری دستگاه‌های ماموگرافی، تجهیز بیمارستان‌ها و استفاده از آزمایش ویروس اچ‌پی‌وی برای سرطان دهانه رحم اتفاق افتاده است.

زنده‌دل به حوزه درمان نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه زیر ساخت‌های حوزه درمان هم در کشور ما توسعه مناسبی داشته است و علی‌رغم کمبودها در شرایط نسبتا مناسبی هستیم. تعداد متخصصان تربیت شده در این حوزه افزایش یافته و این  متخصصین در نقاط مختلف کشور به درمان بیماران مشغول هستند. از طرفی تجهیز بیمارستان‌ها و ساخت بیمارستان‌ها و یارانه‌ای که به داروهای شیمی‌درمانی ارائه می‌شود، مناسب بوده؛ به گونه‌ای که توسعه قابل قبولی در حوزه درمان سرطان داشته‌ایم و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد تغییر شاخص‌ها و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان باشیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه بستری در بیمارستان، جزو مراحل مهم درمان سرطان است، در چارچوب نظام سلامت بیماران سرطانی با مراجعه به بیمارستان با آرامش و حمایت بیشتری خدمات دریافت می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین