کد خبر: ۴۴۸۶۲۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸

نگران «استخدام نجومی» در شهرداری/احمد مسجدجامعی: سكوت نخواهيم كرد

جرقه اين موج خبري جديد را احمد مسجدجامعي با توييت‌هايي كه منتشر كرد، زد. وي در ٣ پيام جداگانه كه در فضاي مجازي با هشدار نسبت به اين استخدام‌هاي بي‌رويه از اين موضوع و پرداخت «حقوق» پرسنل، به عنوان نخستين چالش‌هاي شهردار و شوراي شهر بعدي ياد كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
بعد از جنجال حقوق‌هاي نجومي و استخدام‌هاي بي‌رويه در مترو كه همچنان هم باز است و مفتوح و همچنين اعتراض برخي اعضاي شوراي شهر به بي‌اطلاعي از استخدام و تبديل وضعيت ٥ هزار نفر از كاركنان شهرداري كه عملا از سوي شهرداري بي‌پاسخ ماند، در چند روز گذشته انتشار اخباري از موج جديدي از استخدام‌هاي جديد در شهرداري و به خصوص موسسه همشهري، خبرسازشده و نگراني‌هاي بسياري را نسبت به آخرين ماه‌هاي كاري محمدباقرقاليباف در شهرداري تهران و مديران زير مجموعه او به وجود آورده است.

 جرقه اين موج خبري جديد را احمد مسجدجامعي با توييت‌هايي كه منتشر كرد، زد. وي در ٣ پيام جداگانه كه در فضاي مجازي با هشدار نسبت به اين استخدام‌هاي بي‌رويه از اين موضوع و پرداخت «حقوق» پرسنل، به عنوان نخستين چالش‌هاي شهردار و شوراي شهر بعدي ياد كرد. وي در نخستين پيام خود در اين زمينه نوشت: «نخستين چالش شهردار جديد تهران پرداخت حقوق خواهد بود.» ابهامي كه در اين توييت بود باعث شد تا مسجدجامعي چند روز بعد در توييتي جديد و در تكميل پيام قبلي خود بنويسد: «مي‌پرسند مگر مي‌شود نخستين چالش شهردار جديد تهران پرداخت حقوق باشد ؟ بله! با استخدام‌هاي نجومي كه در شهرداري آغاز شده اين اتفاق خواهد افتاد.»

اين خبر موج گسترده‌اي از واكنش‌ها را به اين اقدام شهرداري به دنبال داشت و باعث شد تا مسجدجامعي سومين توييت خود را نيز با اين مضمون بزند: «در برابر استخدام‌هاي نجومي در شهرداري كه اخيرا شروع شده و يادآور استخدام‌هاي بي‌ضابطه در ماه‌هاي پاياني دولت قبل است، سكوت نخواهيم كرد.» اما اين تنها واكنش و خبر منتشر شده در مورد استخدام‌هاي بي‌رويه در شهرداري نبود؛ از اواسط هفته گذشته اخباري در فضاي مجازي منتشر شد كه حكايت از استخدام و تبديل وضعيت چند صد نفر از خبرنگاران و كاركنان موسسه همشهري بود. «گويا استخدام‌هايي در همشهري آغاز شده است. بعد از انتخابات اخير و شكست تيم قاليباف در شوراي شهر تهران، مديران فعلي همشهري از مدتي پيش استخدام را در همشهري در دستور كار قرار داده‌اند. در حال حاضر همشهري بيش از ظرفيت نيرو دارد. با اين حال تلاش بر اين است افراد باقيمانده و پيماني و قراردادي نيز به استخدام شهرداري و موسسه همشهري درآيند تا در آينده هركسي عهده‌دار مديريت همشهري شد، نتواند اين افراد را اخراج كند و تيم خود را بياورد. خبر تكميلي بر اين ادعاست كه هفته گذشته حدود ٣٠٠ نفر در اين موسسه استخدام رسمي شده‌اند.» صحت اين پيام را از آن جايي مي‌توان تاييد كرد كه در روزهاي گذشته تعدادي از خبرنگاران كنوني همشهري به دوستان‌شان خبر استخدام خود را داده‌اند و قول و قرار براي دادن شيريني به مناسبت اين اتفاق گذاشته‌اند.

آمار متناقض

با اين وجود آمارهايي كه از تعداد استخدامي‌ها در همشهري منتشر مي‌شود، همچنان متفاوت و متناقض است. آمارهايي از ٣٠٠ تا ٤٠٠ استخدامي در همشهري. محمدمهدي تندگويان، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران در واكنش به اين خبر به «اعتماد» مي‌گويد: «من هم اين خبر را شنيده‌ام، ولي هنوز مديران شهرداري اين مساله را رسما تاييد نكرده‌اند. البته گفته مي‌شود اين مساله، «استخدام» نبوده بلكه «تغيير وضعيت» بوده است. با اين حال از آنجايي كه اين موضوع نه جزو آن ٥ هزار استخدامي كه از طريق آزمون انجام شده است و نه از شوراي شهر مجوزي دارد، در هر صورت غيرقانوني است.»

وي در پاسخ به اين سوال كه شوراي شهر در واكنش به اين تخلف چه اقدامي انجام خواهد داد ؟ نيز گفت: تنها كاري كه ما مي‌توانيم بكنيم درخواست براي لغو اين تبديل وضعيت‌هاست. چون به هر حال اين يك اقدام غلط مديريتي در شهرداري بوده كه از يك‌سو غيرقانوني است و از سويي با چند صد خانواده عجين شده كه نان‌شان از همين موسسه همشهري تامين مي‌شود و با اين درخواست ما، مسلما آنها ناراحت و گلايه‌مند خواهند شد.

تندگويان با ذكر اينكه آماري كه من شنيده‌ام، معادل تبديل وضعيت حدود ٤٠٠ نفر در همشهري است تاكيد كرد: من هم مانند مسجدجامعي معتقدم كه اين استخدام‌ها و تامين حقوق كاركنان شهرداري از جمله نخستين چالش‌هاي شهرداري و اعضاي جديد شوراي شهر تهران خواهد بود؛ چالشي كه ميراثي شوم به جا مانده از شهردار امروز پايتخت است. اين عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر در پاسخ به اين سوال كه چرا در اين زمينه از شهردار پاسخ نمي‌خواهيد؟ با لحني طعنه‌آميز گفت: شهردار تهران، در اوج كار شوراي شهر پاسخگوي اعضاي شورا نبود چه رسد به اين روزهاي آخر كار شورا و شهرداري...!

علي صابري، عضو حقوقدان شوراي شهر نيز مانند تندگويان، اين خبر را از طريق فضاي مجازي و رسانه‌ها شنيده است: من هم مانند بقيه اعضا اين خبر را از رسانه‌ها شنيده‌ام. همين چند ماه قبل هم بود كه خبر استخدام‌هاي بي‌ضابطه در متروي تهران را خودم در صحن شورا مطرح كردم و از شورا خواستم اين موضوع كه اين استخدام‌ها با چه مجوزي صورت گرفته را پيگيري كند. ولي متاسفانه شورا اين مساله را پيگيري نكرد و شهرداري هم با اين استدلال كه اين استخدام‌ها، «تغيير» وضعيت است و موضوعي داخلي است، عملا از زير پاسخگويي به شورا شانه خالي كرد. در هر صورت اگر اين مساله صحت داشته باشد – كه در ظاهر صحت هم دارد – از آنجايي كه هيچ مجوزي از سوي شورا در اين زمينه صادر نشده است، غيرقانوني است و قابل پيگيري.

صابري در مورد پيگيري اين مساله از سوي شورا نيز گفت: مسلما اين مساله از سوي اعضا پيگيري مي‌شود. ضمن آنكه اين پرونده و اين تخلف از سوي نهادهاي مرتبط ديگر نيز قابل پيگيري است. گرچه فكر نمي‌كنم شهرداري باز هم زير بار آن برود.

اما سوءاستفاده در شهرداري در اين روزهاي پاياني عمرطولاني‌ترين مديريت تاريخ بلديه، به همين جا ختم نمي‌شود تاجايي كه در روزهاي گذشته اخباري مبني بر بي‌انگيزه شدن مديران فعلي و عدم حضورشان بر سر كار هم شنيده مي‌شود. احمد حكيمي‌پور روز سه‌شنبه در نطق پيش از دستور خود در شورا در اين زمينه گفت: خبرهايي مي‌رسد كه برخي از مديران ارشد شهرداري مسووليت خود را ترك يا توديع شده‌اند، با توجه به اينكه قرار است تغيير و تحولي با مديريت جديد شهري ايجاد شود، درخواست مي‌كنيم مديران تا دو ماه ديگر نيز در سمت خود باشند تا افرادي كه به جاي آنها مي‌آيند، بدانند كه چه تحويل مي‌گيرند. از رياست شورا درخواست مي‌كنم اين موضوع را پيگيري و اقدامات لازم انجام شود تا سيستم مديريت شهري شل و فشل نشود و معاونين و شهرداران در مناطق حضور داشته باشند.

همچنين در همين زمينه خبري منتشر شد كه حكايت از «استعفاي» برخي از معاونين و مديران شهرداري دارد. محمد مهدي تندگويان با اعلام اينكه اين مدير شهرداري استعفا داده است، گفت: «اين خبر درست است ولي تا جايي كه مي‌دانم وي به‌ خاطر بيماري سرطان يكي از اعضاي درجه يك خانواده‌اش كشور را ترك كرده است.» همچنين ناصر اماني، معاون شهردار تهران هم در اين خصوص گفت: اين استعفا مربوط به سال گذشته است و دليل آن نيز بيماري يكي از اعضاي خانواده اين مدير است. در اواخر روزهاي سال ١٣٩٥ پزشكان متخصص با بررسي شرايط دختر اين مدير به او اعلام كردند كه ادامه معالجه بايد در خارج از كشور انجام شود. پس از برگزاري باشكوه انتخابات اخير، شهردار پايتخت با استعفاي اين موافقت مدير موافقت كرد و ايشان نيز براي نظارت بر نحوه درمان دخترشان به خارج از كشور سفر كردند.

منبع: اعتماد


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
araz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
12
انها که برجام ذلت میدانند چرا فرزندانشان را برای مداوا بخارج می برند نمی دانیم درد مان را به کی ......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
مرگ خوبه اما برای همسایه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
استخدام‌هاي بي‌رويه

کار خیلی بدیه

نه برای اشنا
امید
|
United States of America
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
کلا در کشور هر استخدامی که از ازمون یا بدون اعلان همگانی انجام شده باطل هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
1
هیچ بعید نیست که دکتر خلبان شهردار شکست خورده تهران که با این نتیجه بنظر برای همیشه باید عرصه سیاسی را بدرود بگوید در واپسین ماه های تصدی پست شهرداری تهران دست به اقدامات انتحاری زده و کار را برای تیم آتی مدیریت شهری پیچیده تر از پیش گرداند لذا کنترل دقیق و بازرسی مستمر از اقدامات وی امری حتمی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین