کد خبر: ۴۴۸۶۶۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
محافظه کاران برای حفظ پایگاه خود از قطبی شدن جامعه ابایی ندارند

واشنگتن‌پست: منتظر صف‌آرایی جدی‌تر تندروها در برابر روحانی باشید/تندروها چرا بازی تهاجمی‌ علیه رییس‌جمهور تدارک دیدند؟

انتخاب روحانی شکستی سنگین و آشکار برای ابراهیم رئیسی رقیب محافظه کار او و مانعی عمده‌ای برای اردوگاه محافظه کار بود. عدم قطعیت و مخاطرات بالا در جریان انتخابات هنوز هم تایید می کند که رقابت های انتخاباتی در ایران مهم هستند و میزان مشارکت مردم در آن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه اهمیت بیشتری دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- یک کارشناس ارشد بین الملل و مسئول پروژه ایران در اندیشکده امریکایی «بلفر» و استاد دانشگاه هاروارد گزارشی تحلیلی در «واشنگتن پست» با اشاره به این که ۴۰ میلیون ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه مسیر آینده کشورشان را انتخاب کردند، می‌نویسد: «بین تعامل و دیپلماسی با غرب و پوپولیسم اقتصادی متکی به خود ایرانیان با بیش از ۷۰ درصد مشارکت در انتخابات، اولی را انتخاب کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ انتخاب روحانی شکستی سنگین و آشکار برای ابراهیم رئیسی رقیب محافظه کار او و مانعی عمده‌ای برای اردوگاه محافظه کار بود. عدم قطعیت و مخاطرات بالا در جریان انتخابات هنوز هم تایید می کند که رقابت‌های انتخاباتی در ایران مهم هستند و میزان مشارکت مردم در آن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه اهمیت بیشتری دارد. 

واشنگتن‌پست: باید منتظر صف‌آرایی جدی‌تر تندروها در برابر روحانی باشیم

کارزار انتخاباتی امسال ایران خشن بود چرا که محافظه کاران رویکردی تهاجمی را علیه روحانی در پیش گرفتند و فراتر از تاکتیک های مبارزات انتخاباتی خود درجه ای بسیج و سازماندهی، سرمایه‌گذاری و اجماع‌سازی را در درون اردوگاه محافظه کاران شاهد بودیم که در دو دهه گذشته بی سابقه بود. آن ها اتهاماتی جدی را علیه روحانی رییس جمهوری مطرح کردند. این حملات علیه اردوگاه اصلاح طلبان حامی روحانی نیز بود. روحانی در مقابل برای جذب آرا از بین اصلاح‌طلبان مطالبات مردم را مطرح کرد. با این حال، پرسش اینجاست که محافظه کاران چرا چنین بازی تهاجمی‌ای را در زمینی سوخته در برابر رییس‌جمهوری تدارک دیدند که سبب توافق هسته ای و لغو تحریم ها شده بود؟ آیا این یک اشتباه استراتژیک از سوی محافظه کاران و یا رئیسی بود؟ پاسخ فراتر از این هاست.»

این تحلیلگر می افزاید: «با برد یا باخت، محافظه کاران تصمیم گرفتند خطوط نبرد بین مومنان واقعی به خود و طرفداران روحانی میانه رو را به پیش ببرند. باخت آنان می تواند بر مسیر آینده ایران ینز تاثیر گذار باشد. در سال ۲۰۱۳ میلادی انتخاب روحانی و حصول توافق هسته ای با حمایت بخش‌های کلیدی از نخبگان محافظه کار ایرانی همراه بود که می توان آنان را تئوکرات های مدرن خواند و اتحادی بین جناحی برای پیروزی روحانی حاصل شد.»

نویسنده در ادامه اشاره می کند که استعفای اخیر ناطق نوری نیز نشان دهنده جدی شدن اختلافات بین جناحی در ایران است و نشان می دهد که او می خواهد موقعیت خود را برای ایجاد اصلاحات اساسی در آینده ایران تقویت کند. این روزنامه می افزاید نزد محافظه کاران این یک فاجعه خواهد بود در نیتجه آنان استراتژی خود را برای کارشکنی در مسیر کار روحانی در پیش خواهند گرفت. آنان کارزاری را علیه دولت آغاز کرده اند تا برای منازعات سیاسی در آینده اماده باشند؛ حملات سرسختانه علیه روحانی و گفتمان اصلاح طلبی او به محافظه کاران اجازه می دهد تا باورمندان به اردوگاه خود را در برابر اصلاح طلبان صف‌آرایی کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
پونه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
4
7
گزارش خارجی ها خوب هستند
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
5
6
انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری بی شک حساس ترین انتخابات در طول 40 سال گذشته خواهد بود...انتخابات آینده سرنوشت ساز ترین انتخابات پس از انقلاب خواهد بود.مردم باید بدانند که در این دوره بی شک حملات و کارشکنی ها برای جلوگیری از محقق شدن وعده های دولت میانه رو روحانی از دوره قبل به مراتب بیشتر خواهد شد..ملت آمادگی داشته باشند و فریب نخورند و مایوس نشوند...پیروزی نزدیک است...از راهی که رفتیم برنگردیم.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
سلام. چنان میگید پیروزی نزدیک است انگار کشور در وضعیت جنگی به سر میبره.
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
............ آقایان دلواپس هم بااین ولع قدرت سیری ناپذیری که دارند آتش بیار معرکه شده اند.
اسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
3
3
سلام مردم ما عاقل تر از این هستند که در مقابل یکدیگز صف آرایی کنند اختلاف سلیقه را بر می تابند بهمین دلیل همه بمیدان‌انتخابات امدند ولی پس از انتخابات صحیح دنباله رو تنش افرینان نخواهند بود اما افزاد تشنج افرین را بگیرید همان رای امثال آقای الله کرم است
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
4
11
آخه بی حساب خرج کرده بودند مخصوصا از جیب امام رضا بخاطر همین خیلی دلشون می‌سوزه و دارن میترکند
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
5
7
آخه بی حساب خرج کرده بودند مخصوصا از جیب امام رضا بخاطر همین خیلی دلشون می‌سوزه و دارن میترکند
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
5
7
آخه بی حساب خرج کرده بودند مخصوصا از جیب امام رضا بخاطر همین خیلی دلشون می‌سوزه و دارن میترکند خودشون را به درو دیوار میزنند دیگه از شدت پکیدن نمیدونن چکار کنند چار سال بود مرتب انواع خرابکاری از همه بیشتر آتش سوزی راه می انداختند که نتیجه اش را بگیرن خدا می‌دونه چقد پول برای اینکارا دادند بدبختا حق دارن سرشونر ا بدیوار بکوبند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
2
فکر می کنم مردم ایران خیلی خیلی خیلی عاقل هستند که وارد این درگیری های سلیقه ای سیاسیون(بخاطر رسیدن به قدرت) نشوند بگذارید آن ها تا می توانند به سر وکله خودشون بزنند .ما دیدیم در خیابان ها که طرفداران هر گروه در کنار همدیگر خیلی مسالمت آمیز ومعقول به هواداری کاندیدا مطلوب خود پرداختندوهیچ تعرضی به همدیگر نکردند واین نشان از ادب وفرهنگ والای مردم ایران را می دهدفکر می کنم این دو جناح سیاسی کشور باید بیایند از ملت خودشون یاد بگیرند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین