کد خبر: ۴۴۸۷۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

رئیس سازمان هواشناسی: بلندمرتبه سازی مانع تهویه طبیعی شهرها شده‌ است

رئیس سازمان هواشناسی کشور معتقد است نه تنها بلندمرتبه ‌سازی بلکه نوع چینش ساختمان‌ها نیز بر روی تهویه طبیعی شهرها بسیار اثرگذار است.
آفتاب‌‌نیوز :
 «داود پرهیزکار» افزود: متأسفانه امروز بدون توجه به اقلیم‌های حاکم در نواحی مختلف ساختمان‌ سازی انجام می شود که در گذشته به شدت به این مساله توجه می‌شد و بادگیرها و قنات‌های یزد نمونه بارزی از این مساله است.
به گفته وی، یکی ازحوزه‌هایی که هواشناسی می‌تواند در آن بسیار نقش‌آفرین باشد حوزه معماری و شهرسازی است، چرا که امروز معضلاتی در شهرها دیده می‌شود که علت آن به طور قطع ناشی از بی ‌توجهی به توان و ظرفیت اقلیمی آن منطقه است.


وی در ادامه با اشاره به معضلات حوزه شهری در کلانشهر تهران، گفت: آیا در حال حاضر تهران به معنای واقعی یک شهر است؟ آیا مردم در آن از آسایش کافی برخوردار هستند؟ شما می‌بینید که امروز حتی برای تأمین آب شرب تهران نیز به سد طالقان روی آورده‌اند، این مساله به طور قطع بدان معناست که توان اقلیمی این شهر خارج از زندگی 10میلیون جمعیت و یا شاید بیشتر از آن است.


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که افزایش بار بیش از حد، باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، کمبود آب، بلایای طبیعی و مشکلات ترافیکی در شهر پس از بارش‌های کوچک شده است، گفت: این مشکلات نشاندهنده توسعه شهرها بدون توجه به توان اقلیمی آنهاست که به طور قطع فعالیتی غیر علمی به شمار می‌شود.
پرهیزکار بیان کرد: ساختمان‌ها در شرایطی می‌توانند باد محلی را تشدید کرده و در مواقعی دیگر جلوی آن را بگیرند که در صورت بروز هر دو اتفاق، آسیب‌هایی به شهر وارد می‌شود.


وی افزود: در صورت تشدید باد در شهرها، بار باد بر روی ساختمان‌های بعدی افزایش یافته و آسیب‌هایی را به سازه‌ها وارد می‌کند به همین دلیل این اقدام از نظر معماری امری مطلوب محسوب نشده و باید در زمان شهرسازی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهارداشت: توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در حوزه‌های مختلف از سوی سازمان هواشناسی مطرح شده که تهک کشاورزی به دلیل اهمیت بالای آن در تأمین مواد غذایی در اولویت قرار گرفت.
پرهیزکار در ادامه تهک دریایی، معماری و شهرسازی، گردشگری و همچنین جاده‌ای را نمونه دیگری از تهک‌های مورد توجه از سوی این سازمان اعلام کرد و گفت: پس از تهک کشاورزی، تهک جاده‌ای در کشور مورد توجه بسیاری قرار گرفت که امید است با همکاری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال 96 به مرحله اجرایی برسد.


پرهیزکار با بیان اینکه بحث گرمایش جهانی امروز به عنوان اولین 15 چالش دنیا محسوب می‌شود، گفت: از انجایی که مباحث هواشناسی در تمامی زمینه‌های مهم شهری تأثیرگذار است طبق مطالعات گسترده مشخص شده که گرمایش جهانی در ایجاد سکونتگاه‌ها و حاشیه شهرها به شدت تأثیرگذار بوده است.
به گزارش ایرنا، برخی از کارشناسان حوزه ساخت و ساز شهری معتقدند با توجه به احداث ساختمان های بلند در غرب شهر تهران به خصوص در منطقه 22 این ساختمانها مانع بزرگی برای ورود هوای تازه به شهر هستند.
خبرانلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
خالی باف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
دروغه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین