کد خبر: ۴۴۸۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳

زنگنه: از ترکیه بابت فروش گاز پولی نمی‌گیریم

وزیر نفت گفت: هم اکنون در ازای صادرات گاز به ترکیه بر اساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی کنیم، این به معنای جریمه نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
«بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان در جمع خبرنگاران درخصوص جریمه ۱.۹ میلیارد دلاری ایران در فروش گاز به ترکیه اظهار داشت: رای دیوان بین المللی داوری در سال ۱۳۹۱، کاهش ۱۲ درصدی قیمت قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه بود که آنکارا نسبت به آن اعتراض کرد؛ ترکیه پس از این رای، بار دیگر شکایت کرد؛ بر اساس این شکایت، آنها خواستار کاهش ۲۵ درصدی برای کیفیت گاز صادراتی و ۳۷.۵ درصد برای قیمت گاز شدند.

وزیر نفت با بیان اینکه "مجموع درخواست ترکیه برای کاهش قیمت و کیفیت گاز صادراتی ۶۲.۵ درصد بود"، گفت: این موضوع مربوط به سال ۱۳۹۱ است که در دیوان بین المللی داوری ثبت شده است.

وی افزود: پس از سال‌ها بحث و مذاکره، این میزان (۶۲.۵ درصد) به ۱۳ درصد کاهش یافت و دلیل حکم دیوان بین المللی داوری برای کاهش ۱۳ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه این بود که قیمت گاز ایران از گاز روسیه بالاتر بود.این عضو کابینه دولت تصریح کرد: زمان اجرایی شدن این حکم (کاهش ۱۳ درصدی)، ۹ ماه بعد از درخواست ترکیه تعیین شد و این موضوع سبب شد که ما مبالغی را که در ازای گاز از ترکیه دریافت کردیم به آنها بدهکار شویم.

وی ادامه داد: به دلایل گفته شده، هم اکنون در ازای صادرات گاز به ترکیه بر اساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی کنیم، این به معنای جریمه نیست.وزیر نفت با بیان این که "این موضوع در واقع اصلاح قیمت است که در قراردادها طبیعی است"، گفت: با تلاش همکاران، میزان درخواست ترکیه از ۶۲.۵ درصد به ۱۳ درصد یعنی به حداقل رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین