کد خبر: ۴۴۹۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵

رصد تشکیل یک سیاه‌چاله فضایی برای اولین بار

برای اولین بار منجمان دانشگاه اُهایو موفق شدند لحظه تشکیل یک سیاه‌چاله فضایی را رصد نمایند.
آفتاب‌‌نیوز :
منجمان دانشگاه ایالتی اُهایو توانستند مراحل انفجار یک ستاره و تشکیل سیاه‌چاله آن را برای اولین بار به طور کامل رصد کنند.

این ستاره که با نام " N6946-BH1" شناخته می‌شود در برابر چشمان منجمان منفجر شد و یک سیاه‌چاله فضایی از خود به جا گذاشت.

این مشاهده برای اولین بار است که مستقیما ثبت می‌شود و می‌تواند اطلاعات زیادی در رابطه با چرخه حیات ستارگان در اختیار منجمان قرار دهد.

نکته جالب توجه این است که این ستاره پس از انفجار از خود "ابرنواختر"(Supernova) به جا نگذاشته و مستقیما از آن یک سیاه‌چاله باقی مانده است.

پیش از این همواره فرض می‌شد زمانیکه انرژی یک ستاره به پایان می‌رسد، الزاما انفجار آن به یک ابرنواختر تبدیل می‌شود و با نابودی آن سیاه‌چاله ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، "کریستوفر کوچانک"(Christopher Kochanek) سرپرست تیم منجمان ناسا گفت: در تئوری و تجربه‌های قبلی تمام ستارگان قبل از تبدیل به سیاه‌چاله به ابرنواختر تبدیل شده‌اند و به همین دلیل احتمال می‌دهیم که در این مورد نیز این اتفاق افتاده است ولی عمر این ابرنواختر فوق‌العاده کوتاه بوده است.

این ستاره که در فاصله 22 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد در کهکشان " NGC 6946" قرار داشت. این کهکشان معمولا به آتش‌بازی و ایجاد ابرنواخترهای فراوان مشهور است.

نکته جالب توجه این است که این ستاره با جرم 25 برابر خورشید به سرعت محو شده است.

داده‌های تلسکوپ‌ها نشان می‌دهد این ستاره در سال 2007 کاملا قابل رصد بوده و تا سال 2009 کمی به درخشندگی آن افزوده شده و در سال 2015 به طور کامل محو شده است.

احتمالا افزایش درخشندگی این ستاره همان ابرنواختر گمشده است و با توجه به این اتفاق محققان معتقدند دلیل کمیاب بودن ابرنواخترهای موجود را کشف کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که 10 تا 30 درصد ستارگان بدون داشتن ابرنواخترهای درخشان به سیاه‌چاله تبدیل می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین