کد خبر: ۴۴۹۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

۳۰۰۰ زن ایزدی همچنان برده جنسی هستند

نادیا مراد برای آزادی زنان ایزدی‌ اسیر دست داعش مبارزه می‌کند. این دختر جوان ایزدی به هفته نامه اشپیگل گفته هنوز هم بیش از سه‌هزار زن که اکثر آنان ایزدی هستند،به عنوان برده جنسی در چنگال داعش اسیرند.
آفتاب‌‌نیوز : هفته‌نامه اشپیگل در معرفی نادیا مراد می‌نویسد، او تا سوم ماه اوت ۲۰۱۴ در روستایی در نزدیکی شهرستان سنجار واقع در شمال عراق زندگی عادی داشت. در یکی از روزها تروریست‌های داعش زندگی او و خانواده‌اش را متلاشی کردند.

به گزارش ایسنا، ترویست‌ها دختران و زنان جوان را در مدرسه روستا جمع کردند. نادیا که شاهد قتل مردان روستا بوده می‌گوید، داعشی‌ها در یک روز شش تن از برادران و مادرش را کشتند. داعش در مجموع ۴۰ تن از اقوام او را به قتل رسانده است.

رنج بی‌پایان زنان ایزدی در سایه جنگ و ترور

زنان ایزدی که موفق می‌شوند از چنگ تروریست‌های داعش بگریزند، می‌باید بار مسئولیت فرزندان و خانواده‌هایشان را در ارودگاه‌های موقت بر دوش کشند. آنها با همان اسباب و وسایل مختصری که موفق شده‌اند هنگام فرار با خود ببرند، زندگی خانواده‌هایشان را اداره می‌کنند.

اعضای داعش این دختر جوان را به همراه دیگر زنان ایزدی به شهر موصل بردند. نادیا به مدت سه ماه در چنگال نیروهای داعش اسیر بود و به بردگی جنسی وادار می‌شد. پس از سه ماه او توانست از بند و شکنجه نیروهای این سازمان فرار کند. نادیا در حال حاضر در ایالت بادن ورتمبرگ آلمان زندگی می‌کند و برای رهایی زنان ایزدی‌ از دست داعش فعالیت می‌کند.

پارلمان اروپا جایزه "ساخاروف" سال ۲۰۱۶ را به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری به نادیا مراد اعطا کرد.خانم مراد پس از آن به عنوان نماینده ایزدی‌هایی که مورد آزار و ستم داعش قرار گرفته‌اند به شورای امنیت سازمان ملل رفت و گزارشی تکان‌دهنده از رفتار تبهکارانه داعش با اسرای خود عرضه کرد. سخنان او بازتابی گسترده در سراسر جهان یافت.

او گفت: «توسط آدم‌کشان گروه تروریستی داعش به حدی مورد تجاوز گروهی قرار می‌گرفتم که کاملاً بی‌هوش می‌شدم.»

گفته‌های نادیا درباره زنان اسیر ایزدی را سازمان ملل هم تائید می‌کند. در گزارش سازمان ملل تاکید می‌شود که از سال ۲۰۱۴ و از زمانی که داعش به شهرستان سنجار در شمال عراق یورش برد، حدود ۳۰۰ هزار ایزدی آواره شده‌اند.

طبق برآوردهای سازمان ملل، حدود ۲۵۰۰ تا ۵۵۰۰ ایزدی در حمله داعش به شهرستان سنجار کشته و همچنین ۶۳۰۰ ایزدی از زن و مرد ربوده شدند.

نادیا مراد به مجله اشپیگل گفت داعش هنوز هم جنایت می‌کند و بیش از سه هزار زن را به اسارت گرفته است. در میان آنان خواهرزاده ۱۷ ساله او هم اسیر است.

اشپیگل از قول نادیا همچنین می‌نویسد، زنان در فرهنگ مشرق زمین درباره آزارهای جنسی سکوت می‌کنند. اما او فریاد آن دسته از زنان ایزدی است که هنوز هم  در چنگال داعش به عنوان برده اسیرند.

وضعیت ایزدی‌ها پس از فرار داعش

نادیا در مصاحبه خود با اشپیگل تعریف می‌کند که وضعیت ایزدی‌ها هنوز هم بهتر نشده است. بعد از فرار و عقب نشینی داعش آتش جنگ بین شبه نظامیان شیعه و پیشمرگ‌ها شعله‌ور شده است. ترکیه هم مواضع گروه پ‌ک‌ک را بمباران می‌کند. خانواده‌های ایزدی بازهم مجبورند برای حفظ جان خود فرار کنند.

اشپیگل می‌نویسد نادیا مراد هنوز امید به بازگشت به کشورش عراق را از دست نداده است. او می‌گوید آلمان به او پناه داده و امکان و شرایط یک زندگی بهتر را برای او و دیگر عراقی‌ها فراهم کرده است و در آرزوی روزی است که نیروهای عضو داعش به دلیل جنایاتی که کرده‌اند محاکمه شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین