کد خبر: ۴۴۹۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹

اخلاق گمشده جامعه امروز ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انس با قرآن و به کارگیری مفاهیم قرآنی سبب جاری شدن اخلاق در جامعه می‌شود، گفت: ما باید اخلاق را در جامعه ترویج بدهیم چراکه اخلاق اکسیر نجات بخش جامعه است.
آفتاب‌‌نیوز :
 سیدرضا صالحی امیری شامگاه دوشنبه (۸ خرداد) در مراسم افتتاحیه ۲۵ نمایشگاه بین المللی  قران کریم با بیان اینکه قرآن آیینه تمام نمای فضایل و اخلاق عملی است اظهار کرد: با اخلاق عملی و صیانت از آموزه‌های قرآنی و اهل بیت (ع) است که می‌توان مولفه‌های سبک ایرانی و اسلامی را در جامعه شاهد بود.

وی خاطر نشان کرد: انس با قرآن و به کارگیری مفاهیم قرآنی سبب جاری شدن اخلاق در جامعه می‌شود و مصادیق رعایت اخلاق در جامعه صداقت و راستگویی، وفای به عهد توجه به فقرا و زیردستان است امروز اخلاق گمشده جامعه ایران است و در واقع ضروری‌ترین نیاز جامعه امروز اخلاق و اخلاقمداری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد ما اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت برببندد باید اخلاق را در جامعه ترویج بدهیم اخلاق بزرگترین سرمایه سیاست مداران است جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد.

صالحی امیری با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم از آسیب‌های اجتماعی رهایی یابیم باید اخلاق را ترویج کنیم چرا در جامعه امروز رویکرد اخلاق اجرا نمی‌شود و رویکرد قهرآمیز داریم. همسایه نسبت به همسایه بی‌تفاوت است دلیل آن افول اخلاق در جامعه است. صداقت،‌شفافیت و پرهیز از انگ‌زنی باید جز دغدغه‌های جامعه باشد و در این صورت اخلاق و انسجام در جامعه به وجود می‌آید. چرا در عرصه سیاسی تخریب رواج یافته و در عرصه اقتصادی تقلب و فساد رشد کرده است به دلیل افول اخلاق است.

وی اظهار کرد: گفت‌وگو نیاز جامعه امروز است و ما باید بر محور قرآن گفت‌وگو و فعالیت داشته باشیم لازمه گفت‌وگوی دینی قبول حق از سوی طرفین است. ما در جامعه دارای فضیلت شاهد همنوایی جامع خواهیم بود و خشونت در آن جامعه جایی ندارد عامل اصلی مناقشه دوری از اخلاق است قرآن در موارد مختلفی به گفت‌وگو اخلاقی اشاره دارد که لازمه گفت‌وگوی مثبت دینی قبول تساوی حقوق برای تمامی افراد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  گفت‌وگو باید عادلانه باشد یعنی طرفین برتری نسبت به هم قائل نباشند و به آداب توجه کنند و در گفت‌وگو علاوه بر سخن گفتن نیازمند شنیدن هم هستیم گفت‌وگو تنها محصول عقل جمعی جوامع است جامعه امروز می‌تواند با گسترش مبانی اخلاقی به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

صالحی امیری در ادامه با اشاره به اینکه سبک زندگی ایرانی و اسلامی را می‌توان در الگوی مصرف فرهنگی علایق اخلاقی هنری و دینی جست و جو کرد تاکید کرد: باید گفتمان سازی با استعانت از قرآن شکل گیرد و این گفتمان باید از سطح باور به عمق و از احساسات به عقلانیت حرکت کند و از شعار به شعور و از سطح خرد به سمت کلان جامعه حرکت کند، در چنین جامعه‌ای است که به تحقق ارزش‌ها در سطح ملی می‌رسیم.

وی افزود: وجدان کاری و تقویت کارگروه‌های جمعی و منطق گرایی از آثار سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. افزایش سرمایه اجتماعی مشارکت و اعتماد عمومی اعتماد به نظام و رسانه‌ها و وحدت محصول سبک زندگی اسلامی است. باید آموزه‌های قرآنی به طور مستمر در جامعه جاری و ساری باشد.

به گزارش ایسنا،صالحی امیری تاکید کرد: حضور نخبگان دینی و رسانه‌ها و نهادها و همه کانون‌های اخلاق و سبک زندگی می‌تواند برای رسیدن به جامعه اسلامی موثر باشد بنابراین با ایجاد نمادسازی اخلاق اسلامی را ترویج می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به شعار نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: پیام نمایشگاه قرآن را پیام ملی می‌دانیم و باید آن را تبدیل به گفتمان ملی کنیم. قرآن و اخلاق و زندگی که شعار نمایشگاه است باید در جامعه نهادینه شود باید برای رسیدن به سعادت به قرآن متوسل شویم و امیدواریم با درک فرمایشان رهبری و عالمان و مراجع امسال نمایشگاه قرآن خوب و تاثیرگذاری را برگزار کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین