کد خبر: ۴۴۹۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲

سالاری: شهرداری درباره فروش املاک، استخدام خارج از عرف و قراردادهای این روزهای خود پاسخ دهد

آفتاب‌‌نیوز : رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر وجود گزارش‌هایی مبتنی بر برخی تصمیم‌گیری‌های شبهه ناک در شهرداری تهران ظرف روزها و هفته‌های گذشته، گفت: شهرداری تهران باید نسبت به ارائه گزارش‌هایی در خصوص فروش برخی از دارایی‌های ملکی بزرگ مقیاس شهر تهران، تغییر وضعیت و استخدام‌های خارج از عرف و غیر شفاف نیروی انسانی و همچنین انعقاد قراردادهایی در خصوص آغاز به کار چندین پروژه بزرگ پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود در سیصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت ماه برگ زرین دیگری بر افتخاران ملت فهیم ایران اسلامی است، افزود: قطعا این انتخابات شکوهمند حاوی درس‌های فراوانی بود که رسالت اندیشمندان و اصحاب فرهنگ، هنر و سیاست را در واکاوی ابعاد مختلف این حماسه عظیم می‌طلبد. در همین راستا از منظومه سازمان‌ها و نهادها و دست اندرکاران برگزاری انتخابات اعم از هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت رهبران فکری و سیاسی جامعه، شهروندان عزیز تهران، ری و تجریش و در رأس آنها رهبری فرزانه انقلاب اسلامی که تمامی تدابیر و توان کشور را در راستای مشارکت حداکثری و صیانت از آراء ملت فهیم ایران مبذول داشتند سپاسگزاری می‌کنیم.

وی افزود: به عنوان منتخب شورای پنجم در حوزه انتخابی تهران، ری و تجریش ضمن تبریک انتخاب دکتر حسن روحانی امید دارم ایشان به عنوان رئیس جمهور تمامی مردم کشور عزیزمان بتوانند با همکاری و همدلی سایر ارکان نظام و کاندیداهای رغیب سرنوشتی را که درخور ایران عزیز می‌باشد مبتنی بر عقلانیت و تدبیر رقم بزنند.

سالاری ادامه داد: نتایج انتخابات گذشته اعم از ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به ویژه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش بیانگر این بود که انتخابات گذشته پیش از آنکه انتخاب افراد باشد انتخاب راه و اندیشه‌های متفاوت است. مردم در این انتخابات از میان دو تفکر و اندیشه و گفتمان به گفتمان اصلاحات و اعتدال اعتماد کردند و نشان دادند که خواهان تداوم تصمیم گیری مبتنی بر عقلانیت و تدبیر توأم با تعامل و گفت‌وگو با جریان‌های درون نظام در داخل کشور و جهان خارج در عرصه ریاست جمهوری بوده و در شهر تهران، ری و تجریش رفتار مردم حکایت از نارضایتی از وضع موجود و مطالبه تغییر در شیوه اداره این کلانشهر داشت.

وی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با اشاره به موفقیت تمامی کاندیداهای لیست امید تاکید کرد: این موفقیت پیام روشنی دارد که منتخبین مردم تهران می‌بایست با بهره گیری از ظرفیت کارشناسی و تخصصی و کارکنان خدوم بدنه شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران ساز و کار تحقق این پیام را فراهم نمایند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از همکاری سایر اعضای شورای چهارم و کارشناسان و مشاورین کمیسیون‌های تخصصی به پاس مجموعه فعالیت‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای که با رویکرد کارشناسی و تخصصی در فرآیند انجام وظایف نمایندگی در عرصه قانونگذاری نظارت داشتند تقدیر کرد و افزود: قطعا برآیند فعالیت شورای چهارم با ترکیبی مرکب از دو طیف سیاسی کشور به جز مواردی که به حوزه نظارت پذیر کردن مدیریت شهری و شهرداری منتخب به مصوبات شورا و قوانین فرادست بر می‌گردد. در حوزه داشتن نگاه کارشناسی تخصصی و اجتناب از سیاسی کاری کارنامه‌ای نسبتا قابل قبول می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که منتخبین شورای پنجم شهر تهران با بهره گیری از دستاوردهای مثبت شورای چهارم از جمله برنامه پنج ساله دوم عملیاتی شهر تهران و مجموعه مصوبات و اقدامات کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی و تحلیل و ارزیابی‌های ارزشمندی که حاصل کار تمامی همکاران مدیریت شهری می‌باشد، در راستای تحقق مطالبات مردم تهران موجبات ارتقای کیفیت زندگی در این کلانشهر را فراهم کند.

سالاری افزود: از اینکه مجموعه تصمیم گیران جریان اصلاحات به ویژه اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کشور و مردم فهیم شهر تهران، ری و تجریش به این جانب جهت حضور در شورای پنجم مجددا اعتماد نمودند خدا را شاکرم و از رئیس دولت اصلاحات در حمایت از لیست امید سپاسگذارم و همچنین از اینکه جای خالی همکاران اصلاح طلب شورای چهارم را در جمع کاندیداهای لیست امید و منتخبین شورای پنجم می‌بینم بسیار متاثر بوده و به عنوان یک عضو فراکسیون اصلاح طلبان شورای چهارم شهادت می‌دهم که مطلقا و یقینا آنان لیاقت و شایستگی بیشتری نسبت به من برای حضور در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیریت شهری را دارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به نمایندگی از طرف منتخبین شورای پنجم اعلام می‌کنم که طی روزهای گذشته جلسات مشترک متعددی برگزار کردیم و منتخبین مردم تهران در حال شناسایی و بررسی وضعیت شهر تهران و ساز و کارهایی در جهت حضور در عرصه تصمیم گیری در مدیریت شهری هستند. در این راستا شاهد استقبال گسترده کارکنان مدیریت شهری و نخبگان دانشگاهی جهت بهبود فرآیند تصمیم گیری‌ها هستیم و همانگونه که در بیانیه منتخبین شورای پنجم آمده است همگی دست نیاز و همکاری به سوی همکاران شورای چهارم و تمامی کاندیداهای فرهیخته عرصه انتخابات دراز کرده و در مسیر خدمت به شهر و شهروندان درخواست یاری از همگان داریم.

سالاری در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود به نگرانی‌های جدی خود و برخی از همکاران شورای چهارم و تمامی منتخبین شورای پنجم در خصوص مجموعه اتفاقاتی که در شهر تهران افتاده و به ویژه در مرحله گذار رخ خواهد داد اشاره کرد و افزود: همه می‌دانیم که مدیریت شهری آینده روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بسیار سختی را پیش رو دارد چرا که شهر تهران علاوه بر دارا بودن چالش‌های اساسی و بنیادی همانند مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، چالش‌های ترافیکی، ناایمنی، عدم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و مقررات شهرسازی و معماری از بین رفتن باغات، افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، گستردگی بافت فرسوده و ناپایدار، ناایمنی شبکه‌های توزیع نیرو، کمبود جدی سرانه‌های زندگی در برخی محلات و مناطق، بارگذاری گسترده و جمعیت پذیری بیش از حد، امروز یک نگرانی بسیار جدی‌تر هم به مجموعه چالش‌ها اضافه شده است و آن هم نگرانی در خصوص نحوه تامین درآمدها و اعتبارات لازم برای اداره شهر تهران است.

وی افزود: مجموعه بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کنار اشباع ظرفیت بارگذاری مسکونی، تجاری و خدماتی و مال‌ها و مگامال‌ها از یک سو و مجموعه نگرانی از قبیل هولوگرام‌های صادر شده طی سال‌های گذشته که اساس هیچ گونه آماری در شورای چهارم در این خصوص نداریم و مجموعه تعهداتی که شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و آنان در محاکم و مراجع قضایی به دنبال پیگیر اخذ احکام قضایی جهت وصول مطالباتشان هستند و شائبه جدی که در خصوص میزان قابل توجه و بعضا وحشتناک در حوزه تعهدات مربوط به LCهایی که در خارج از کشور از سوی شورای شهر تهران انجام شده از سویی دیگر و فروش سرمایه ارزشمند، املاک و اراضی شهر تهران در فرآیند اجرای برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس و اتوبان‌های درون شهری و حجم گسترده نیروی انسانی شهرداری تهران که بنابر گزارش‌ها به بیش از 60 هزار نفر می‌رسد و اعتبارات نقدی قابل توجه مورد نیاز در هر ماه برای پرداخت حقوق و هزینه نگهداشت شهر تهران را که چشم انداز بسیار نگران کننده‌ای ترسیم می‌کند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: یکی از مسئولیت‌های بسیار سنگین و ضروری شورای چهارم در دو ماه باقیمانده عمر خود شفاف سازی این موارد است تا شورای پنجم بتواند مبتنی بر یک شناخت واقعی نسبت به تحقق ساز و کارهای لازم برای اداره شهر تهران اقدام نماید.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به تصمیم گیری‌ها و اتفاقات هفته‌های گذشته در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: این روزها و هفته‌ها شاهد گزارش‌هایی مبتنی بر برخی تصمیم گیری‌های شبهه ناک در شهرداری تهران هستیم؛ لذا از شورای چهارم تقاضای پیگیری مجدانه دارم تا گزارش‌هایی در خصوص برخی از دارایی‌های ملکی بزرگ مقیاس شهر تهران از جمله تصمیم بر فروش مجموعه حدود 20 هکتاری زمین پروژه پردیس مترو در شرق تهران که بالغ بر بیش از نیم میلیون متر مربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی دارد، ارائه شود.

وی تاکید کرد: گزارش‌هایی درباره تغییر وضعیت و استخدام کارگر، عرف و غیر شفاف نیروی انسانی در شهرداری تهران که نیاز به ارائه گزارش دقیق لیست تمامی آنها وجود دارد متاسفانه شورای چهارم یا حداقل بنده و تعداد قابل توجهی از همکاران هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص نداریم. گزارش‌هایی مبتنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق و به ویژه تصمیم به آغاز به کار چندین پروژه بزرگ مقیاس علی رغم محدودیت‌های مالی که وجود دارد و اخباری که از وضعیت غیرشفاف شرکت‌های کارگذاری شهرداری تهران شنیده می‌شود. عدم حضور مدیران و شهرداران مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها در محل خدمتشان که یکی از همکاران شورا نیز در جلسه یکشنبه به آن اشاره کرد از دیگر نگرانی‌های موجود است.

بر همین اساس از هیات رئیسه محترم شورای چهارم و سایر همکاران تقاضای تشکیل جلسه‌ای در خصوص موارد ذکر شده برای شفاف سازی و تصمیم گیری را دارم.

در هنگام ارائه نطق پیش از دستور محمد سالاری مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران بارها و بارها با فریادهای خود نسبت به صحبت‌های سالاری اعتراض کرد و جملاتی همچون تاکید بر بازشماری 10 درصد از آرای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش و جملاتی همچون چرا در این چهار سال به وضع موجود اعتراض نکردید و در آخر شورا زبان در آورده‌اید نسبت به صحبت‌های سالاری اعتراض خود را نشان می‌داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین