کد خبر: ۴۴۹۵۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
انصاری راد:

جواد لاریجانی فتوایش را از کجا آورده،در حالیکه 30سال "ربنا"پخش شد و حتی یک فقیه معترض نشد

حسین انصاری راد در مصاحبه با روزنامه شرق در باره ایرادات جواد لاریجانی به ربنای شجریان توضیحاتی داد.
آفتاب‌‌نیوز : حسین انصاری راد در مصاحبه با روزنامه شرق در باره ایرادات جواد لاریجانی به ربنای شجریان توضیحاتی داد.

 انصاری‌راد، درباره اظهارنظر لاریجانی مبنی بر اینکه پخش ربنای شجریان خلاف موازین شرعی تلاوت است، گفت: «دو موضوع مطرح است؛ یکی مسئله سیاسی که در ادامه به آن اشاره می‌کنم و دیگری مسئله شرعی. اینکه آقای محمدجواد لاریجانی می‌گویند شرایط تلاوت را با صوت آقای شجریان حفظ نمی‌کنیم، به این معنی که شرایط تلاوت که در حقیقت حرمت و شکوه و لطافت قرآن است را تحت شعاع قرار می‌دهد، این حرف واقعا عجیب است».

او ادامه داد: «آقای محمدجواد لاریجانی حق فتوادادن در مسائل شرعی را ندارد. تا جایی که خبر دارم، ایشان فیزیک‌دان و سیاست‌مدار است و تحصیلات فقهی که بتواند اظهارنظر کند، ندارد. ثانیا عکس مطلب ایشان درست است. مرحوم فیض کاشانی درباب موسیقی جمله‌ای دارد که در کتاب وافی نوشته شده است، همه علما و طلاب این کتاب را می‌شناسند و فیض کاشانی نیز به‌عنوان یک حکیم الهی، فقیه و متکلم شناخته می‌شود. فیض کاشانی یکی از معتبرترین علمای تاریخ شیعه است و در کتاب وافی اشاره می‌کند که موسیقی در مواردی انسان را از جهان طبیعت به جهان ملکوت سیر می‌دهد. به‌علاوه درباره قرآن مجید هست که می‌گویند قرآن را با صوت نیکو بخوانید. بنابر این سخنانی که درباره ربنا از سوی آقای لاریجانی گفته شده، نادرست است».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «٣٠ سال است این صدا در اوقات ماه رمضان به هنگام افطار قرائت شده و هیچ‌یک از علما و فقهای ما حتی فقهای سنتی ایرادی به این موضوع نگرفته‌اند و جناب آقای لاریجانی به چه دلیل این حرف را می‌زند؟ طبق نظر آقای لاریجانی، ربنای آقای شجریان، معنا، طراوت، معنویت و ظرافت کلام خدا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد درصورتی‌که عکس این موضوع است و این صوت ظرافت کلام خدا را تجلی می‌بخشد و مؤثر می‌کند. مردم ما در زمان افطار نگاه، گوش و قلبشان وقتی این صدا را می‌شنود انگار قرآن را می‌شنوند و از قرآن لذت می‌برند. ضمن اینکه این صدا به قرآن طراوت می‌بخشد و آن را مؤثر می‌کند. بنابراین حرف ایشان از نظر شرعی درست نیست».

او ادامه داد: «از نظر سیاسی نیز آقای شجریان شخصی است که بالاخره فرزند یک قاری قرآن است و خواندن را در آغاز پیش پدر قاری قرآن تلمذ کرده است. علاوه بر اینکه در این سال‌ها هرچه خوانده است سنتی بوده و ندیدم تا به‌حال عالِمی علنی و به‌طور عمومی به خواندن ایشان اعتراض داشته باشد. آقای شجریان درون جمهوری اسلامی زندگی می‌کند و از احترام ویژه‌ای برخوردار است و شاید انتقاداتی هم داشته باشد».

حجت‌الاسلام انصاری‌راد در بخش پایانی صحبت‌هایش افزود: «البته حق انتقاد را همه دارند و می‌توانند استنباط خودشان را بیان کنند، اما سخن جناب لاریجانی به‌لحاظ فقهی و شرعی نمی‌تواند منشأ اثری باشد. اگر مرجع تقلیدی فتوا بدهد، حرف دیگری است و آن هم جای بحث دارد. اما این صدا و این قرائت نه‌تنها ضرری به قرآن نمی‌زند، بلکه قرآن را متجلی می‌کند. اکثر مردم کشور درخواست پخش این دعا را هنگام افطار دارند و درخواست نامشروعی هم نیست. دوست دارند اول افطار این صدا را بشنوند و روزه را با کلام خدا با ربنا آغاز کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
2
اینا بادمجون دور قاب می چینند.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
3
محمد جواد ادعا دارد که ریاضی دان است. چگونه یک ریاضی دان می تواند افکاری تا این حد سخیف داشته باشد؟
پاپی تال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
1
از راویان شیرین سخن و شکر بیان چنین برآید که برخی از بزرگان علم فقه ربنای شجریان را (غیرشرعی ) پنداشته و به پخش آن از جعبه جادویی رضایت نمی دهند . چنان که اعلام چنین خبری به شجریان در سالهای ماضی ایشان را بر آن داشته تا نامه ای به رییس جعبه جادویی مبنی بر عدم پخش آثارشان از آن جعبه بنگارد .!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین