کد خبر: ۴۵۰۲۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹

کشف نوع جدیدی از نورون

محققان هلندی موفق به کشف نوع جدیدی از نورون در مغز موش‌ها شدند و آن را سلول محله نامیدند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گفته پژوهشگران دانشگاه آمستردام، این نورون در مقیاس بزرگ‌تر نقشی کلیدی در هدایت ایفا می‌کند. این نورون در قسمت پیشین قشر بویایی مغز قرار دارد. این نورون توانایی تشخیص دادن تفاوت‌ میان مناطق عمومی یک محیط را دارد و به همین دلیل هم «سلول محله» نامیده شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از sciencealert، این سلول‌ها همزمان با سلول‌های ناحیه هیپوکامپ کار می‌کنند که برآورد دقیق‌تری از محل قرارگیری ارائه می‌دهد.

اگر شخصی بخواهد از خانه خود به مکان دوری در منطقه دیگری برود، نورون‌های بخش پیشین قشر بویایی وظیفه هدایت‌ و مسیریابی از میان خیابان‌ها و محله‌ها را برعهده دارد؛ در حالی که تنها زمانی به سلول‌های محلی هیپوکامپ نیاز است که فرد بخواهد محل دقیق خود را تعیین کند.

دانشمندان با نظارت بر فعالیت عصبی چهار ناحیه مغز موش، شامل بخش پیشین قشر بویایی، هیپوکامپ و دو منطقه حسی، سلول‌های محله را کشف کردند. آنها موش‌ها را در هزارتوی هشت شکل مانندی قرار دادند تا راه خود به مرکز هزارتو را مسیریابی کنند، سپس فعالیت‌های مغزی جانوران را ثبت کردند.

پژوهشگران متوجه شدند در حالی که فعالیت سلول‌های ناحیه هیپوکامپ، بر منطقه‌ای از هزارتو که موش در آن بود، بستگی دارد اما فعالیت پایداری همواره در بخش پیشین قشر بویایی به چشم می‌خورد.

در حالی که ممکن است مغز انسان مشابه مغز موش‌های بررسی شده در این مطالعه عمل نکند اما این یافته‌ها به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از مسیریابی محیط اطرافمان (در مقیاس کلی‌تری) به دست آوریم.

همچنین این یافته‌ها بینش عمیق‌تری برای برخی از شرایط‌ به ارمغان می‌آورد که در این فرآیند ضعیف می‌شوند. در این مطالعه بیان شد که عدم وجود این ظرفیت یکی از نشانه‌های بیماری آلزایمر است.

متخصصان آلزایمر قادر به توسعه استراتژی‌های درمانی برای بیماران خواهند شد، بخصوص برای افرادی که از وضعیت «سرگردانی» رنج می‌برند. متاسفانه اکثر بیماران برای انجام تمرکز درمانی در این منطقه از مغز دچار شک می‌شوند.

تنها در آمریکا ۵/۵ میلیون نفر مبتلا به بیماری آلزایمر هستند. مرحله «سرگردانی» باعث نگرانی اعضای خانواده بیماران و پزشکان می‌شود؛ این وضعیت خود بیماران را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

استراتژی‌های درمانی می‌تواند در کنار دیگر پیشرفت‌های درمانی آلزایمر، مانند داروی نیلوتینیب و نور درمانی، مورد استفاده قرار بگیرد تا طیفی از روش‌های درمانی برای این بیماری ناتوان کننده توسعه یابد.

منبع: آنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
0
از ترجمه مقاله فوق سپاسگزارم. درخواست میکنم سایت آفتاب بخش اخبار علمی داشته باشد و به ترجمه اخباری از این دست اقدام نماید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین