کد خبر: ۴۵۰۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

چند نفر می‌دانند در موقع زلزله باید کجا پناه بگیرند؟

"زلزله" حادثه‌ای که همیشه در کمین مردم خراسان شمالی بوده و همانند بمبی خاموش است که مردم در زیر پایشان احساس می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
استان خراسان شمالی به علت این‌که بر روی گسل واقع شده استانی لرزه‌خیز است و مردم این استان سالانه تعدادی زلزله را با قدرت متفاوت تجربه می‌کنند.

از سال 75 تاکنون دو زلزله مخرب در این استان به وقوع پیوسته که یکی از آن‌ها در سال 75 بوده و حدود 80 نفر از روستاییان جان خود را از دست دادند و در تاریخ 23 اردیبهشت سال 96 نیز زلزله مخرب دیگری شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان را لرزاند که موجب کشته شدن دو نفر و هم‌چنین تخریب تعداد زیادی منازل روستایی شد، اما آنچه که هر ساله به هنگام وقوع یک زلزله نسبتا شدید در این استان مورد غفلت است آمادگی در مقابل این حادثه طبیعی است، چیزی که باید بیش از هر چه باید به آن توجه جدی شود.

هیچ اطلاعاتی در مورد مکان‌های امن ساختمان به هنگام بروز زلزله نداشتم

رحمانی یکی از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که به محض احساس کردن زلزله شدید چند هفته گذشته فقط فرار کردم و از 20 پله پایین آمدم، گفت: هر چند به هنگام پایین آمدن از پله‌ها در صورتی که هنوز زلزله در حال تکان دادن ساختمان بود برق ها قطع شد، اما به فرار کردن ادامه دادم تا به کوچه رسیدم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به هنگام وقوع زمین لرزه در یک مکان امن قرار نگرفتید، اظهار کرد: بنده هیچ اطلاعی در خصوص نقاط امن منزل ندارم و از سوی دیگر آن قدر ترسیده بودم که در آن لحظه جز فرار کردن چیزی دیگری  به ذهنم نمی رسید.

یکی دیگر از شهروندان در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: هنگامی که زلزله به وقوع پیوست شروع به فرار کردن کردیم که در همان حین، تلویزیون بر روی پای دخترم افتاد و پایش شکست و در حال حاضر پای او در گچ قرار دارد.

وی تصریح کرد: از ابتدای شروع زلزله برق ها قطع شد و نمی توانستیم راه پله و نرده‌ها را پیدا کنیم که بتوانیم از ساختمان خارج شویم.

سعیدی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی تصریح کرد: منزل بنده در طبقه سوم ساختمان قرار دارد و به هنگام زلزله احساس کردم که ساختمان در حال فرو ریختن است و از ترس فقط جیغ و داد و فریاد می زدم و هیچ اطلاعاتی نیز در خصوص این‌که در کجای ساختمان قرار گیرم تا کمترین آسیب را ببینم نداشتم.

وی گفت: از سوی دیگر افتادن وسایل خانه یکی پس از دیگری مزید بر علت شده بود تا وحشتم از تکان های زلزله چندین برابر شود.

مردم خراسان شمالی برای مقابله با حوادث طبیعی به دنبال مقاوم سازی باشند 

حسین عظیمی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مردم این استان برای مقابله با حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله به دنبال مقاوم سازی باشند چراکه فرار از آن ها چاره کار نیست. 

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در زلزله شدید سه هفته گذشته فقط سازه‌های منازل خشتی و گلی دچار آسیب شد و به سازه های منازلی که به صورت مقاوم ساخته شده بود خسارتی وارد نشد، بهترین راه مقابله با این حوادث ایمن و مقاوم سازی است. 

عظیمی تاکید کرد: دریافت آموزش های لازم برای برخورد با این حوادث که به هنگام بروز حادثه چه اقدامی را انجام دهیم به عنوان مثال در چه مکانی قرار گیریم و یا چه زمانی از محل حادثه واقع شده خارج شویم از دیگر اقدامات مهمی است است که باید به صورت جدی مورد توجه مردم این استان قرار گیرد. 

دریافت آموزش های چگونگی رفتار به هنگام بروز یک حادثه طبیعی یکی از نکات کلیدی است

دکتر تقی دولت آبادی، رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که ارائه آموزش‌ها درباره این‌که به هنگام بروز یک حادثه طبیعی چه رفتاری را از خود نشان دهند یکی از نکات کلیدی است که باید به آن توجه شود، بیان کرد: متاسفانه بیشتر منازلی که تخریب شدند در زلزله اخیر منازل خشتی و گلی بودند و بیشتر مصدومان این حادثه نیز افرادی بودند که در این منازل زندگی می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که به هنگام وقوع این زلزله 559 نفر مصدوم و دو نفر نیز فوت شدند، افزود: از تعداد افراد مصدوم شده 60 نفر مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

دولت آبادی تصریح کرد: اگر افراد آموزش‌های لازم را در خصوص این‌که به هنگام وقوع زلزله در چه مکان‌هایی قرار می‌گرفتند را دریافت کرده بودند تعداد مصدومان کاهش می‌یافت.

درس‌هایی درباره چگونگی رفتار به هنگام بروز حوداث طبیعی در مدارس گنجانده شود

سعید مهری معاون آموزشی و پژوهشی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی هم‌چنین در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که این اداره کل اجرای طرح خانواده آماده در مخاطرات را در دست اجرا دارد، گفت: بر اساس این طرح آموزش‌های لازم به خانواده‌ها مبنی بر این‌که به هنگام حوادثی همچون زلزله چه رفتاری را از خود نشان دهند ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که کارشناسان برای ارائه این آموزش‌ها جلوی درب منزل رفته و آموزش‌ها را در منزل به خانواده‌ها یاد می‌دهند، افزود: تاکنون چهار مرحله از این آموزش‌ها در شهر بجنورد و پنج مرحله نیز در شهر اسفراین انجام شده است.

مهری ادامه داد: تاکنون آموزش های ارائه شده در منطقه جوادیه بوده و بازخورد این آموزش ها نیز در زلزله اخیر به خوبی نشان داده شد.

وی با بیان این‌که هلال احمر با مشارکت آموزش و پرورش مانورهای مقابله با زلزله نیز برگزار می‌کند، تاکید کرد: اما این مانورها به تنهایی پاسخگو نیست و باید در کنار مانورها آموزش های خاص نیز ارائه شود.

این مقام مسئول توضیح داد: باید درس‌هایی در خصوص چگونگی رفتار به هنگام بروز حوادث سیل و زلزله نیز در دروس مدارس دانش آموزان همانند آمادگی دفاعی گنجانده شود.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد به هنگام بروز زلزله آرامش خود را حفظ کنند و در نقاط امن منزل همچون کنج دیوارها قرار گیرند.

به گفته مهری، چارچوب درب ها مکان امن محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد: بهتر است وسایل بزرگی همچون یخچال، تلویزیون، بوفه و ... به دیوار نصب شوند تا هنگام وقوع زلزله خطر سقوط آن ها بر روی افراد به صفر برسد.

معاون آموزشی و پژوهشی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی تصریح کرد: افراد از فرار کردن در راه پله ها به هنگام وقوع زلزله خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین