کد خبر: ۴۵۰۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
تَرَک‌هایی در اتحاد ضدایرانی کشورهای عرب خلیج فارس

تلاش‌ عربستان و امارات برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه/بلومبرگ: قطع روابط کشورهای عربی با قطر به یک بحران منجر می‌شود

شبکه بلومبرگ با اشاره به قطع روابط چند کشور عربی با قطر گزارش داد: این اقدام عربستان، بحرین، امارات و مصر منجر به بروز یک تنش خواهد شد که آغاز آن، اختلاف بر سر حمایت قطر از اخوان المسلمین و روابط این کشور با ایران بود.
آفتاب‌‌نیوز :
چهار کشور عربی تحت رهبری عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و از دیپلمات‌های قطری خواستند تا طی 48 ساعت خاک کشورهایشان را ترک کنند.

دولت‌های عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر با صدور بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند که هرگونه سفر هوایی و دریایی از قطر به حالت تعلیق در خواهد آمد. بنا به گزارش خبرگزاری سعودی، عربستان رفت و آمد زمینی را نیز به کشور همسایه خود قطع خواهد کرد.

این اقدام کشورهای ثروتمند عربی پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد. پادشاهی عربستان و امارات متحده عربی تلاش می‌کنند تا یک جبهه متحد در برابر نفوذ ایران در خاورمیانه تشکیل دهند. این دو کشور همچنین قطر را تحت فشار قرار می‌دهند تا به حمایت خود از اخوان المسلمین و حماس پایان دهد.

به گزارش بلومبرگ، نفت خام برنت 1.6 درصد افزایش یافته است. افزایش تنش‌ها میان عربستان که بزرگترین صادر کننده نفت جهان است و ایران به طور قطع توجه بازار را به سمت تنگه هرمز می‌برد که گفته می‌شود حدود 30 درصد از نقل و انتقالات نفت جهان از این مسیر انجام می‌شود.

پس از سفر ترامپ به ریاض، خبرگزاری رسمی قطر اظهاراتی را منتسب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر منتشر کرد که در آن از اقدامات ضدایرانی انتقاد کرده و جمهوری اسلامی را قدرت بزرگ منطقه‌ای خوانده بود اما مقامات قطری به دلیل مشاهده جنجالی که در رسانه‌ها در پی انتشار این اظهارات به وجود آمد، ‌آنها را از روی سایت خبرگزاری برداشتند و اعلام کردند که این اقدامی از سوی هکرها بوده و امیر قطر چنین اظهاراتی را بیان نکرده است.

تمیم بن حمد در این اظهارات حزب‌الله لبنان را نیز جنبش مقاومت خوانده بود.

به گزارش ایسنا، برخی کارشناسان از وجود بحرانی جدی در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و به ویژه بین جناح وابسته به عربستان سعودی و قطر خبر می‌دهند.

نشریه اینترنتی تله پولیس در گزارشی با اشاره به اختلافات دیرینه میان کشورهای عربی خلیج فارس نوشت: اکنون تَرَک‌هایی در اتحاد ضد ایرانی کشورهای عرب خلیج (فارس) پدیدارمی‌شود. دو رقیب اصلی در این اختلاف، عربستان سعودی و قطر هستند. اختلاف درباره مناسبات با ایران و اخوان‌المسلمین و حماس است، قطر در این سه مورد از صف خارج می‌شود، این کشور مدت‌هاست که از اخوان‌المسلمین و حماس حمیات می‌کند. ترامپ در ادعاهای خود داعش، القاعده، حزب‌الله و حماس را افراطی‌هایی نامید که در مقابل خوب‌ها قرار دارند و ایران را قدرتی دانست که از تروریسم حمایت می‌کند.

ظاهرا امیر قطر نظر دیگری درمورد ایران داشته است. در رسانه‌های بین المللی اظهارات شیخ تمیم بن حمد الثانی منتشر شد که وی از قرار در یک مراسم نظامی بیان کرده بوده که ایران، یک قدرت بزرگ است. بعد از انتشار این اظهارات، عربستان سعودی و امارات، وبسایت‌های قطری، ازجمله الجزیره را فیلتر کردند. امیر قطر همچنین ظاهراً از موضع ترامپ درباره ایران انتقاد کرده است. امیر گفت وی به روحانی تلفن زده تا پیروزی‌اش را در انتخابات به او تبرک بگوید.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، در رسانه‌های عربستان سعودی به عنوان پاسخ مقاله‌هایی مانند "درباره شباهت زیاد بین سیاست قطر و ایران" و "حزب الله و قطر - داستان عشق ممنوعه" منتشر شد. یک وزیر اماراتی که خواست نامش فاش نشود، از "بحرانی جدی" در داخل کشورهای عرب خلیج( فارس)، بین جناح وابسته به عربستان سعودی و قطر صحبت کرد.

بنا به گزارش تله پولیس، به نظر می‌آید که مواضع عمان و کویت نیز متفاوت از عربستان باشد و قطر در موضعش مبنی بر داشتن مناسبات با ایران به دلیل منافع خود، تنها نیست.

با این حال، یمن و لیبی نیز پس از این چهار کشور عربی، تحت رهبری سعودی‌ها روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
باید بازی رو شناخت!
ایران باید بدون مهره بازی کنه،با دستان بسته و البته کمی محتاطانه.
شطرنج خطرناکی شروع شده؛ این بازی رو دوست دارم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین