کد خبر: ۴۵۱۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

عفو بین‌الملل: کشورهای تحریم‌کننده قطر با زندگی هزاران شهروند خلیج نشین بازی می‌کنند

عفو بین‌الملل تاکید کرد، عربستان، بحرین و امارات در جریان درگیری‌شان با قطر و ازهم‌پاشیدن خانواده‌ها و نابود کردن راه‌های معاش این مردم با زندگی هزاران تن از ساکنان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بازی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، محققان عفو بین‌الملل با ده‌ها تن از کسانی که حقوق انسانی‌شان به دنبال برخی اقدامات فراگیر سه کشور عربستان، بحرین و امارات در جریان اختلاف نظر و کشمکش با قطر تحت تاثیر قرار گرفت، مصاحبه کردند.

جیمز لنش، معاون مدیر برنامه‌های مسایل بین‌المللی عفو بین‌الملل که هفته گذشته در دوحه بود، گفت: از تاثیرات سیاست‌هایی که در پی این اختلاف سیاسی به هزاران تن از مردم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تحمیل شد، رنج، اندوه و ترس بوده است.

لنش افزود: این اقدامات رادیکالی تاثیرات بسیار مخربی دارند و باعث جدا شدن فرزندان از پدر و مادر و همسران از یکدیگر نه فقط در قطر بلکه در کشورهایی می‌شود که این طرح‌ها را اجرا می‌کنند، این قربانیان کار خود را از دست داده و از آموزش و تحصیل بازمی‌مانند، ما از همه کشورهایی که در این درگیری هستند می‌خواهیم که تضمین دهند اقداماتشان به نقض حقوق بشر منجر نخواهد شد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به شدت نسبت به تاثیرات و پیامدهای بد برخی از این اقدامات بر زندگی خانواده‌ها و آموزش و تحصیل ابراز نگرانی کرد.

این سازمان تاکید کرد، آزادی بیان در منطقه خلیج فارس هدف ضربه جدیدی قرار گرفت و مردم در کشورهای بحرین، عربستان و امارات اگر از این اقدامات انتقاد کنند، با تهدید به مجازاتی شدید مواجه می‌شوند.

طبق بیانیه این سازمان، در تاریخ پنجم ژوئن جاری سه کشور عربستان، بحرین و امارات از شهروندان قطری خواستند، خاک این کشورها را ظرف دو هفته ترک کنند و اتباعشان نیز باید از قطر به کشورهای خود بازگردند و هر شخصی که ظرف این تاریخ به کشورش بازنگردد را به اعمال مجازات‌ تهدید کردند.

طبق آنچه کمیته ملی حقوق بشر در قطر اعلام کرد، بیش از ۱۱ هزار شهروند بحرینی، عربستانی و اماراتی در قطر زندگی می‌کنند و نیز تعدادی قطری در این سه کشور ساکن هستند و زندگی همگی آنها به شدت تحت تاثیر این اقدامات قرار گرفته است.

عفو بین‌الملل تاکید کرد، زندگی اشخاصی که با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ارتباط دارند، نیز به شکلی ویژه با خطر مواجه شده است و سازمان برخی گزارش‌ها از موارد مختلفی دارد که این اشخاص از سرپرستان امور خود و یا فرزندان و همسرانشان جدا شده‌اند.

مسئولان اماراتی اجازه ندادند یک قطری که به همراه خانواده‌اش برای بیش از ۱۰ سال در این کشور زندگی می‌کرد، به این کشور وارد شود و او را از دوبی به دوحه بازگرداندند اما همسر این مرد که شهروندی اماراتی بود،‌ نتوانست به قطر بازگردد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد که تعدادی از دانش آموزان دختر قطری قادر به ادامه تحصیل در امارات و بحرین نیستند. در این راستا کودکان قطری که شما از آنها می‌خواهید امارات را ترک کنند الان از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند و نمی‌دانند سرنوشت‌شان چه می‌شود.

این سازمان این شیوه را محکوم  کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین