کد خبر: ۴۵۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

«شهرزاد» نیامده، حاشیه ساز شد

طبق وعده سازندگان سریال شهرزاد، درحالیکه دو هفته بیشتر تا پخش فصل دوم این مجموعه در شبکه نمایش خانگی باقی نمانده است، حاشیه هایی درباره انتشار اینترنتی این مجموعه به وجود آمده است.
آفتاب‌‌نیوز : در حالیکه تهیه‌کننده‌ سریال «شهرزاد» اعلام کرده که این سریال قرار است از سایت نت‌فلیکس و سایت لوتوس‌پلی پخش شود، اما رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV این کار را قانونی نمی‌داند.

به گزارش ایرنا، محمد صراف، رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV به خبر منتشر شده درباره‌ پخش سریال «شهرزاد» واکنش نشان داده و گفته است که خبر عرضه‌ سریال شهرزاد در نت‌فلیکس تأیید نشده است، ضمن اینکه نت‌فلیکس در ایران فیلتر است.

وی همچنین درباره‌ مجوز نداشتن سایت لوتوس‌پلی گفته است: سایت لوتوس‌پلی نیز مجوز قانونی VOD یا IPTV را از سازمان صدا و سیما و مؤسسه‌ رسانه‌های تصویری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد بنابراین اگر سریال شهرزاد از این سایت یا هر سایتی غیر از سامانه‌های دارای مجوز VOD و IPTV منتشر شود، غیرقانونی است و در مذاکراتی که با نهادهای ذی‌ربط داشته‌ایم اقدامات قانونی لازم، پیش‌بینی شده است.

طبق گفته‌ رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV، پیش از این، شرکت‌های VOD با تهیه‌کننده‌ سریال «شهرزاد» برای قرار دادن این سریال در سایت‌های قانونی مذاکره کردند اما به نتیجه‌ نرسیده‌اند.

صراف توضیح داد: پیش از این صنف VOD و IPTV در نامه‌ای از تهیه‌کننده سریال شهرزاد درخواست کردند که وارد مذاکره شوند و برای انتشار این سریال در سامانه‌های قانونی ایران قرارداد منعقد شود.

وی افزود: مذاکراتی هم از قبل با تهیه کننده سریال شهرزاد انجام شده که ظاهرا به نتیجه‌ نرسیده و قصد دارند روی لوتوس‌پلی که سایت خودشان است سریال را منتشر کنند که این کار خلاف قوانین و مجوزهای صادره است و مثل این است که کارگردانی برای اکران فیلمش در سینما به جای آنکه با دفاتر پخش‌کننده‌ سینمایی قرارداد ببندد، خودش سینما تاسیس کند!

صراف درباره کمک‌هایی که شرکت‌های VOD در مسیر ارائه‌ فیلم‌ها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند، گفت: در ایران هم به تعدادی از سایت‌ها مجوز قانونی داده شده و این مجوزها طی مراحل سخت‌گیرانه‌ای اعطا شده است.

وی یادآور شد: شرکت‌های VOD و IPTV دو سال است که مجوز گرفته‌اند و هزینه‌های سنگینی پرداخته‌اند تا مخاطب را به سمت خرید قانونی تشویق کنند.

صراف اضافه کرد: این شرکت‌ها هزینه‌های مالیات و بیمه را می پردازند و علاوه بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی، 15 تا 20 درصد از قاچاق محتوا در حوزه‌ فضای مجازی را نیز به خرید قانونی تبدیل کرده‌اند اما حالا که این بازار در حال شکل‌گیری است، ناگهان در خبر تأییدنشده‌ای می‌شنویم که محتوای سریالی مثل شهرزاد قرار است به شبکه‌ نت‌فلیکس برود و یا در سایتی که اصلا مجوز ندارد منتشر شود!

به‌تازگی تهیه‌کنندگان سریال ها و فیلم های سینمایی، سایت‌هایی راه‌اندازی می‌کنند و سریال‌هایی که برای شبکه‌ نمایش خانگی تولید می‌کنند را در آن سایت‌ها قرار می‌دهند و صراف‌، این موضوع را معضلی می داند که در حوزه نشر آثار سینمای خانگی اتفاق افتاده است.

به اعتقاد وی، همگان باید تابع قانون و متعهد به مجوزهای قانونی باشند زیرا اگر سریال به جای اینکه در سامانه‌ قانونی قرار بگیرد، در یک وب‌سایت غیرقانونی توزیع شود، شرکت‌هایی که با سرمایه‌گذاری سنگین، شبکه عرضه آثار سینمایی در فضای مجازی ایجاد کرده اند، متضرر خواهند شد.

فصل دوم سریال شهرزاد قرار است از 29 خردادماه وارد شبکه نمایش خانگی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین