کد خبر: ۴۵۲۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۲

پیشنهادی برای کاهش تشنگی در ماه رمضان

نوشیدن آب زیاد بین غذای سحری، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، زیرا باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نوشیدن آب زیاد بین غذای سحری، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، زیرا باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود.

توصیه می شود برای تامین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، حداقل 6 لیوان آب بنوشید. توجه داشته باشید که از خوردن چای پررنگ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب (به علت مدر بودن) از بدن می شوند (به خصوص در هنگام سحر) پرهیز کنید.

پیشنهادی برای کاهش تشنگی

- مزرعه ای را در نظر بگیرید که در کنار یک رودخانه پُر آب است. برای این که بتوانیم این مزرعه را به صورت دائم آبیاری کنیم و از حملات احتمالی آب در فصول گوناگون درامان نگه داریم، سدی مقابل آب می زنیم تا بتوانیم آب را مهار کرده و با ایجاد روزنه هایی در سد به صورت دائم و کنترل شده مزرعه مان را آبیاری کنیم.

- در ماه مبارک رمضان نیز باید سدی در بدن مان بسازیم که بتوانیم آب و مواد غذایی را که در سحری مصرف کرده ایم، به صورت یکنواخت و مداوم در طول روز به قسمت های مختلف بدن مان برسانیم. این کار را می توانیم با مصرف مواد غذایی پر فیبر (سبزیجات و میوه ها) انجام دهیم.

- مصرف میوه و سبزی باعث می شوند آنزیم های گوارشی به تدریج روی مواد غذایی اثر کنند. همچنین با کاهش سرعت جذب مواد غذایی باعث می شوند که بدن به آهستگی و در فرصت مناسب به جذب مواد غذایی اقدام کند تا هم دچار خستگی کمتری شود و هم از افزایش ناگهانی قند خون و ترشح انسولین بالای بعد از آن جلوگیری کند.

بنابراین توصیه می شود در هنگام سحر از مواد غذایی پر فیبر مانند سبزیجات و میوه ها استفاده کنید، زیرا میوه ها منبع سرشاری از فیبر هستند و قند موجود در میوه ها در حالت خالص و بدون فیبر نیز دیرتر از قندهای ساده جذب می شود که این امر سبب می گردد، فرد دیرتر احساس گرسنگی کند.

- مواد غذایی پر فیبر آب زیادی را در خود جذب کرده و بدن می تواند آب را به آهستگی جذب کند و کمتر احساس تشنگی ایجاد می شود.

- یکی از مکانیسم های احساس گرسنگی، خالی بودن معده است. فیبرها سرعت حرکت مواد غذایی را نیز کاهش می دهند و این مسئله باعث می شود که احساس گرسنگی دیرتر شروع شود.

- مصرف آب به مقدار فراوان در وعده سحری و همراه با غذا توصیه نمی شود، زیرا باعث رقیق شدن اسید و آنزیم های گوارشی شده و اختلال در روند هضم را باعث می شود.

وعده سحری

 از مواد خوراکی که دارای قندهای مرکب (مانند میوه ها) هستند، بیشتر استفاده شود.

 از غذاهای حاوی فیبر (سبزیجات و میوه ها) بیشتر استفاده شود.

 از مواد غذایی سرخ شده، پر چرب و شیرین پرهیز گردد.

 از غلات و حبوبات به میزان دلخواه استفاده شود.

 مصرف بیش از حد گوشت قرمز توصیه نمی شود.

 مصرف آب قبل از شروع سحری و در بین وعده های غذایی توصیه نمی شود.

 مصرف غذاهای حاوی ادویه، کله پاچه و سیرابی توصیه نمی شود.

وعده افطاری و شام

 شروع افطاری باید با چند عدد خرما و مقداری آب ولرم یا شیر ولرم باشد.

 مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب و شیرین سبب تشنگی و به دنبال آن مصرف زیاد آب می شود، در نتیجه با کاهش غلظت اسید و آنزیم های گوارشی مواجه شده که موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می شود.

 سعی شود بین وعده افطار و شام فاصله ای وجود داشته باشد.

منبع: برترین ها 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین