کد خبر: ۴۵۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰

خطر مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری

محققان با بررسی تحقیقات موجود به این نتیجه رسیدند مصرف مکمل اسیدفولیک توسط مادران قبل و در طول بارداری نقش حفاظتی در مقابل خطر لوسمی (سرطان خون) دوره کودکی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر سابرینا توسی به همراه همکارانش در دانشگاه برونل لندن و دانشگاه پالرمو ایتالیا دریافتند هنوز میزان مصرف مناسب و ایده ال اسیدفولیک (یا ویتامین B۹) کاملا مشخص نشده است.

 به گفته تیم تحقیق، مطالعات بعدی در مورد اسیدفولیک باید به بررسی این موضوع بپردازد که چگونه مکمل باید با سایر ویتامین ها ترکیب شود تا موفق ترین ترکیب مواد مغذی برای حفظ سلامت ژنومی جنین و کاهش آسیب پذیزی کودک در مقابل بیماری ها در سنین بالاتر حاصل شود.

اسیدفولیک و مشتقات آن که به «فولات» معروف هستند، در سبزیجات برگی، تخم مرغ، حبوبات، سبوس و میوه های خشک یافت می شوند. نوع مصنوعی آن هم به عنوان تقویت کننده به محصولات دانه غلات افزوده شده یا به شکل مکمل رژیمی استفاده می شود.

درحال حاضر، مصرف مکمل های اسیدفولیک به شدت در طول بارداری توصیه می شود چراکه به خوبی اثبات شده است کمبود فولات مادر با نقص لوله عصبی و ناهنجاری در رشد جنین مرتبط است.

تحقیقات همچنین نشان داده است کمبود اسیدفولیک می تواند فاکتور قوی ای در بروز بیماری های قلبی-عروقی، افسردگی و آلزایمر در بزرگسالان باشد.

به گزارش مهر، آسیب به DNA به دلیل فقدان فولات می تواند منجر به ایجاد ناهنجاری های کروموزومی شود که نشانه بروز سرطان های نظیر لوسمی محسوب می شود. لوسمی یا سرطان خون، یکی از شایع ترین سرطان ها در کودکان زیر ۱۵ سال است.

با این حال تحقیقات نشان می دهد تاثیرات حفاظتی اسیدفولیک ممکن است وابسته به دوزمصرفی آن باشد چراکه اسیدفولیک اضافی خود می تواند شرایط قبل سرطان یا سرطان های از قبل موجود را تقویت نماید.

درحال حاضر، میزان مصرف پیشنهادی اسیدفولیک برای افراد بزرگسال ۴۰۰ μg در روز و برای زنان باردار ۶۰۰ μg است هرچند هنوز تاثیرات بلندمدت آن مشخص نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین