کد خبر: ۴۵۲۷۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
واشنگتن: بحران قطر بدترین در مقابل آمریکاست

بحران دیپلماتیک اعراب/سفیر آمریکا در دوحه استعفا کرد/اعزام هیات نظامی ترکیه به‌قطر/تماس تلفنی پوتین با پادشاه عربستان

از دوشنبه گذشته عربستان، بحرین، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی روابطشان را با قطر با متهم کردن این کشور به حمایت از افراط‌گرایی و تروریسم به طور کامل قطع کردند.این کشور همه این اتهامات را رد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی عنوان داشت که ریاض آماده ارسال کمک‌های غذایی و پزشکی به قطر است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از اسکای نیوز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانسی خبری با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت: تحریم قطر "محاصره" نیست و ما حق حاکمیتی خود را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: اگر قطر نیاز داشته باشد، ما آماده دادن کمک‌های غذایی و پزشکی به قطر هستیم.ما فقط مانع از پرواز هواپیماهای قطری و هواپیماهای تحت تملک قطر هستیم.

بحران دیپلماتیک اعراب/سفیر آمریکا در دوحه استعفا کرد/اعزام هیات نظامی ترکیه به‌قطر

تماس تلفنی پوتین با پادشاه عربستان درباره بحران قطر

به گزارش اسکای نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماسی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفتگو کرد. دو طرف در این تماس به بررسی بحران به وجود آمده در روابط عربستان و متحدانش در منطقه با قطر گفتگو کردند.

سعودی‌ها برای جذب خدمه شرکت هواپیمایی قطر دندان تیز کردند

همچنین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت فلای‌ناس در توییتر اعلام کرد از کارمندان سعودی که در ایرباس A۳۲۰  قطرایرویز کار می‌کنند، استقبال می‌کند و از هر کسی که تمایل دارد به فلای‌ناس ملحق شده و در میان خدمه این شرکت کار کند، دعوت می‌کند. فلای‌ناس در این پیام اعلام کرد علاوه بر خلبانان، کارکنان فروش، امنیت، تعمیر و نگهداری و سایر پرسنل را جذب خواهد کرد.

در میان تدابیر تنبیهی، عربستان سعودی و متحدانش، پروازهای قطرایرویز را ممنوع کرده و استفاده این شرکت هواپیمایی از فضای هوایی‌شان را قدغن کرده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران می‌گویند موقعیت قطر ایرویز به عنوان یک شرکت هواپیمایی بزرگ بین‌قاره‌ای مورد تهدید قرار گرفته است.شرکت هواپیمایی فلای‌ناس با هدف گسترش بازار داخلی رو به رشد، در ژانویه قراردادی را با شرکت اروپایی ایرباس برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای A۳۲۰نئو به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار امضا کرد.

دوحه: اولویت ثبات منطقه است

همچنین محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در مصاحبه با روزنامه ودوموستی روسیه اظهار داشت: اسد هرگز میان روسیه و قطر قرار نخواهد گرفت و هدف مشترک در آینده نزدیک پایان دادن به تنش‌های موجود در سوریه است.

عبد الرحمان افزود: در راستای حل درگیری‌ها در سوریه باید همه طرف‌ها با یکدیگر همکاری کنند؛ زیرا هر دو کشور قطر و روسیه به سوریه‌ای یکپارچه و متحد و نه سوریه تقسیم شده نیاز دارند و اولویت مشترک دو کشور برقراری ثبات و امنیت در منطقه است. اختلافاتی با روسیه در مسیر تحقق ثبات وجود دارد به ویژه که دوحه ورود اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه و ماندنش در قدرت در صورت پیروزی در انتخابات را تایید و حمایت نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشتر گفته بود،‌ مسکو نقش قطر و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در روند هماهنگی‌ها در مذاکرات آستانه را نقشی مهم می‌داند و وزیر خارجه قطر از دیدار آستانه حمایت و تاکید کرد که به زودی کمک‌های ممکن برای موفقیت این مذاکرات را که شامل برخی رایزنی‌ها است، ارائه خواهد کرد.

هزینه‌های حمل نفت و سوخت از قطر افزایش یافت

به گفته منابع آگاه متعدد بخش‌های نفت و کشتیرانی، هزینه‌های حمل سوخت و نفت خام از قطر در پی ممنوعیت امارات متحده عربی برای ورود کشتی‌هایی حامل نفت قطر به بنادر این کشور، افزایش خواهد یافت.

به گفته منابع آگاه، این موضوع لجستیک معمول صنعت نفت که تحت آن خریداران از کشتی‌های بسیار بزرگ با ظرفیت حمل ۲ میلیون بشکه نفت برای بارگیری چهار محموله ۵۰۰ هزار بشکه‌ای مختلف به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده می‌کند را مختل کرده است.

خریداران اکنون محموله‌ها را در کشتی‌های سوئز ماکس کوچک‌تر برای حمل یک میلیون بشکه تقسیم می‌کنند تا محموله‌های نفت در قطر و امارات متحده عربی را به طور جداگانه بارگیری کنند. دو منبع آگاه اظهار کرده‌اند انتظار می‌رود نرخ سوئز ماکس اکنون به دلیل تقاضای بالاتر برای این کشتی‌ها، به ۷۵ تا ۸۰ WS افزایش پیدا کند.

طبق آمار کشتیرانی تامسون رویترز، CSSA که بازوی کشتیرانی غول فرانسوی توتال است، پالایشگاه کره‌ای SK انرژی و BP پیش از این چهار نفت‌کش سوئز ماکس را برای بارگیری نفت خام و میعانات در قطر و امارات متحده عربی در نیمه دوم ژوئن با نرخ ۶۷.۵ تا ۶۸.۵ WS ثبت سفارش کردند. WS فرمول مورد استفاده برای محاسبه هزینه‌های حمل بار است.

به گفته منابع آگاه، شرکت‌ها همچنین به دنبال انجام انتقال کشتی به کشتی محموله‌های کوچک‌تر به نفتکش‌های غول‌پیکر در آب‌های نزدیک به سوهار عمان هستند که در این مناقشه بی‌طرف مانده است.

قطر یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه است اما تقریبا همه ۶۰۰ هزار بشکه در روز تولید این کشور به آسیا صادر می‌شود. شرکای نفتی بالادستی قطر پترولیوم شامل توتال و اوکسیدنتال پترولیوم هستند.

به گفته رالف لژینسکی، مدیر تحقیقات در بانچرو کاست، معلوم نیست این وضعیت در چند روز آینده حل خواهد شد یا هفته‌ها یا ماه‌ها طول خواهد کشید.علاوه بر نفت خام، قطر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن در ماه نفتا صادر می‌کند و مالکان کشتی اکنون برای بارگیری سوخت قطر به مقصد آسیا نرخ بیشتری را طلب می‌کنند.به گفته یک کارگزار حمل در سنگاپور، مالکان کشتی اکنون ۲.۵ درصد یا حدود ۷۰۰ دلار در روز بیشتر برای نفت‌کش‌ها در این مسیر دریافت می‌کنند.

اردوغان: عربستان بحران قطر را حل کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرد: روش‌هایی که علیه این کشور حوزه خلیج فارس استفاده می‌شود، غیرقابل قبول است. عربستان سعودی باید بحران به وجود آمده را حل کند.

همچنین چاووش اوغلو پیش از سخنرانی اردوغان در پارلمان اعلام کرد: رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تلاش‌های دیپلماتیکش برای حل بحران دیپلماتیک قطر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو می‌کند. آنها در این تماس تلفنی درباره بحران قطر گفت‌وگو خواهند کرد.

پیشتر اردوغان وعده داد بود که بحران قطر پیش از پایان ماه رمضان به پایان برسد.

هیات ۳ نفره نظامی ترکیه به قطر رفت

به نوشته روزنامه حریت، نیروهای مسلح ترکیه در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد، این هیات نظامی سه نفره برای بررسی اقدامات و هماهنگی‌های لازم به عنوان بخشی از آماده سازی‌ها برای ایجاد پایگاه نظامی و استقرار نیروهای ترکیه‌ای به قطر رفت.رکیه در حال ایجاد پایگاهی نظامی در قطر است که نخستین استقرار اینچنینی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

پارلمان ترکیه هفتم ژوئن سال جاری میلادی قانونی را تصویب کرد که به نیروهای این کشور اجازه می‌دهد تا در پایگاه نظامی این کشور در قطر مستقر شوند؛ این اقدام در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای میان دوحه و چندین کشور حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

دوحه: کشورهایی که قطر را متهم کرده‌اند ادعاهایشان را ثابت کنند

به گزارش شبکه خبری الجزیره، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر گفت: کشورهایی که قطر را محاصره کرده‌اند ادعا می‌کنند ما در امور داخلی‌شان مداخله می‌کنیم پس این کشورها باید سند و مدرکی برای اثبات ادعای خود بیاورند. آن‌ها حق دارند اقداماتی علیه آنچه امنیت ملی‌شان را تهدید می‌کند، اتخاذ کنند اما باید این اقدامات در چارچوب قانونی باشد. اگر مسئله اختلاف در سیاست خارجی است هیچ کسی حق ندارد سیاست خارجی خود را بر یک کشور مستقل و دارای حاکمیت تحمیل کند.

وی گفت: اتهامات وارده به قطر درباره حمایت از تروریسم باطل است. قطر عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش است و میلیاردها دلار در حمایت مالی از طریق حمایت از آموزش و تقویت ارزش‌های مذاکره و حمایت از جوانان در مبارزه با تروریسم نقش داشته است. ما تاکنون شاهد چنین دشمنی علیه کشوری در منطقه نبوده‌ایم، برای همین گزینه ما راهکار دیپلماتیک است اما به کشوری نیاز داریم که با آن مذاکره کنیم و تا به این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده است. کشورهایی که قطر را محاصره کرده‌اند شدت تنش از طریق رسانه‌ها را بالا برده و اتهاماتی بی‌اساس را به قطر وارد می‌کنند. کشور ما می‌تواند از نظر اقتصادی ارتقا یابد اما درباره غیرنظامیان به ویژه خانواده‌های قطری باید بگویم که کسی حق ندارد درباره موضع آن‌ها به داوری بپردازد. اقداماتی که عربستان، امارات و بحرین اتخاذ کرده‌اند بافت اجتماعی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را از بین برده و برخی خانواده‌ها را به دلیل ممنوعیت سفر پراکنده کرده است و مادران را از فرزندانشان در فرودگاه‌ها جدا کرده‌اند.

وی افزود: از مهم‌ترین اولویت‌های ما حل مشکلات انسانی است برای همین با آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای دیگر و همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل ارتباط برقرار کرده‌ایم.

العبادی: با محاصره و تحریم قطر مخالفیم

نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد که کشورش با محاصره هر کشوری در حوزه خلیج فارس مخالف است حتی اگر با آن کشور مشکلاتی هم داشته باشد. او همچنین گفت که برگزاری رفراندوم کردها در شاریط کنونی اقدامی موفق نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد به عربستان سفر خواهد کرد و پس از آن به کشورهای دیگر منطقه هم خواهد رفت. او اما زمان این سفر را مشخص نکرد.

سفیر آمریکا در قطر استعفا کرد

همچنین به دنبال انتقادات رئیس‌جمهور آمریکا از قطر، سفیر آمریکا در دوحه استعفای خود را از این سمت اعلام کرد.

به گزارش سایت اینترنتی النشره، دانا شل اسمیت، سفیر آمریکا در قطر بعد از چند روز از انتقادات و اتهام زنی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه دوحه، استعفای خود را اعلام کرد؛ مسئله‌ای که تلاش وزارت خارجه آمریکا برای کاهش تنش میان دوحه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به شکست کشاند.

ترامپ روز جمعه قطر را به حمایت از تروریسم متهم و تأکید کرده بود اکنون وقت آن فرا رسیده تا برای حل مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

مشاور شاه عربستان: مانع ورود هیچ مسلمانی به مسجد الحرام نشده‌ایم

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، خالد الفیصل، مشاور پادشاه عربستان و امیر منطقه مکه گفت: ما مانع ورود هیچ مسلمانی به مسجد الحرام برای ادای مناسک نشده‌ایم بلکه برای ارائه خدمات و تسهیلات کامل به زائران این مسجد تلاش می‌کنیم.

اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه سعودی‌ها مانع ورود اتباع قطر به عربستان برای ادای مناسک حج می‌شوند و یک مسلمان قطری نیز از کعبه بیرون رانده شده است.

واشنگتن: بحران قطر بدترین در مقابل آمریکاست

به گزارش الجزیره، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی دیدار روز سه شنبه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت که این بحران بدترین برای آمریکا است.

وی افزود تیلرسون با همتای عربستانی خود درباره اهمیت مهار بحران به وجود آمده و تلاش برای آغاز مذاکرات سیاسی در اولین فرصت ممکن گفتگو کردند.به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو طرف همچنین به توافق برای حل اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس و تمرکز بر مبارزه با تروریسم دست یافتند.

پیشتر تیلرسون و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا تماس‌هایی را با هدف کاهش تنش به وجود آمده در روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار کردند.

به‌نوشته ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به وجود پیشرفت‌هایی در حل این بحران گفت ترجیح میدهم این پیشرفت‌ها را امیدوار کننده قلمداد کنم و معتقدم چیزی که بدترین بحران مقابل ما ارزیابی می‌شود بحران قطر است. همه با این مساله توافق دارند که طرفین در جهت توافقاتی برای مبارزه با تروریسم حرکت می‌کنند و این محوری ترین مساله است. نمی‌خواهیم به این جزئیات بپردازیم که چه کسی و چه زمانی چه چیزی گفته است اما این روند به سمت و سوی مثبتی حرکت می‌کند. بیایید همچنان بر این مساله تمرکز کنیم که می‌تواینم به جنگ با ترور ادامه دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
0
1
عادل الجبیر گفته حاضریم از طریق بنیاد خیریه ملک سلمان به قطر کمک کنیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین