کد خبر: ۴۵۲۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۵

هشدار درباره ابتلا به تب مالت در فصل گرما

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت بجنورد از افزایش احتمال ابتلا به تب مالت در فصل گرما خبرداد.
آفتاب‌‌نیوز :
فضل االه پسندیده اظهارکرد: با افزایش فصل گرما امکان ابتلا به بیماری های مشترک میان انسان و دام به ویژه بیماری تب مالت افزایش می یابد .

وی ادامه داد: میکروب تب مالت در انسان سبب ایجاد بیماری می شود و در دام نیزموجب کاهش وزن، کمبود شیر، سقط جنین و مرگ حیوانات می شود .

پسندیده افزود: علایم این بیماری در انسان متنوع بوده و شامل تب مداوم یا نامنظم با دوره‌های متفاوت، سردرد، خستگی، تعریق فراوان، لرز، بیحالی، کاهش وزن، درد مفاصل و کمر درد می‌شود و این علایم معمولا بین یک تا سه هفته بعد از ورود میکروب به بدن آشکار می شود .

وی عنوان کرد: مصرف شیر خام و یا کف تازه روی شیر و یا فرآورده‌های لبنی آلوده و غیر پاستوریزه به خصوص پنیر تازه، خامه، سرشیری که از شیر نجوشیده تهیه شده باشد، تماس مستقیم با بافت‌های حیوانی نظیر خون، ترشحات رحمی و جنین سقط شده و انتقال تنفسی از طریق ذرات موجود در آغل و اصطبل آلوده راه های انتقال بیماری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان بجنورد، پسندیده با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت، افزود: خودداری از مصرف مواد لبنی فله و مشکوک نظیر شیر خام و پنیر تازه حداقل سه ماه در آب نمک نگهداری شود، خامه، سر شیر غیر پاستوریزه، جوشاندن شیر به مدت 15 دقیقه پس از رسیدن به نقطه جوش و استفاده از ماسک تنفسی هنگام ورود به اصطبل و جمع آوری فضولات دامی راه‌های پیشگیری از تب مالت به شمار می آیند .

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که سقط جنین در دامداری ها مشاهده می‌کنید باید به این بیماری مشکوک شده و بلافاصله به شبکه دامپزشکی گزارش دهید.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین