کد خبر: ۴۵۳۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۹

بیشترین شیوع شپش سر در کدام افراد است؟

مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بجنوردگفت: شپش سر در کودکان به خصوص دختران معمولا شیوع دارد اما در پسر بچه ها و زنان نیز دیده می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان، فضل الله پسندیده اظهارکرد: شپش با وجود اینکه با وضعیت بهداشتی فرد ارتباط دارد اما نمی توان آن را مختص مناطق محروم با وضعیت بهداشتی نامناسب دانست زیرا کودکان خانواده های مرفه نیز گاه دچار آن می شوند.

وی ادامه داد: شپش سر از فرد مبتلا و از طریق تماس مستقیم در ازدحام جمعیت مانند مدارس یا مهد کودک‌ها می تواند منتقل شود و یا از راه تماس یا وسایل فرد مبتلا مانند بالش، پتو، ملحفه، برس شانه، گیره موقابل انتقال است.

وی با بیان اینکه محل شایع تخم ریزی شپش را در موهای پشت سر و بالای گوش است، گفت: اولین علایم بالینی در سر موقعی اتفاق می افتد که معمولا شپش شروع به حرکت و تخم ریزی می کند و خارش از حاشیه دو طرف سر شروع و بعد به طرف مرکز سر گسترش می یابد.

پسندیده افزود: در صورت عدم درمان به موقع به تدریج خارش سر افزایش یافته و در سر خراشیدگی هایی به دلیل خاراندن با ناخن پیش می آید، گاهی در موارد پیشرفته غدد لنفاوی اطراف سر در ناحیه گردن برجسته می شود و خارش شدید سر موجب کنده شدگی پوست ناحیه شده و سبب عفونت و بروز زرد زخم در سر می شود .

وی رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب سر را از راه های پیشگیری از شپش سر برشمرد، گفت: شستشوی مرتب سر با شامپو و شانه کردن مو به ویژه در دختران می تواند سبب پیشگیری از ابتلا به شپش سر و اطلاع زود هنگام در صورت ابتلا و کمک به شروع به موقع درمان شود.

پسندیده عنوان کرد:عدم استفاده از لوازم شخصی دیگران نظیر برس و شانه، حوله حمام، روسری، شال، مقنعه، چادر و کلاه و عدم استفاده از وسایل عمومی در آرایشگاه ها می تواند مانع از ابتلا به شپش سر شود.

به گفته وی دفع به موقع موهای جمع شده در آرایشگاه ها، تمیز کردن مرتب داخل اتاق ها و تختخواب ها و درمان به موقع افراد آلوده جهت پیشگیری از آلوده شدن سایر افراد نیز می تواند سبب پیشگیری از شپش سر شود.

وی با اشاره به این که درمان شپش سر استفاده از شامپوهای مخصوص می باشد، خاطرنشان کرد:معاینه مرتب موهای دانش آموزان و افرادی که جدید وارد جمع شده اند نیز از دیگر راه کارهای پیشگری از شپش سر به شمار می رود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین