کد خبر: ۴۵۳۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های پایتخت در ابهام

براساس اساسنامه تنظیمی برای شورایاری و با هدف تحقق و اجرای قانون شوراها، تقویت مشارکت هر چه بیشتر شهروندان تهرانی در ساماندهی امور مختلف شهری و جلب همکاری واقعی آنان در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، انجمن‌های شورایاری شهر تهران وابسته به شورای شهر پایتخت تشکیل می ‌شود اما در هیچ کجای قانون از انتخابات شورایاری‌ها نام برده نشده، مسئله‌ای که در هر دوره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها موجب مخالفت وزارت کشور می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 طرح تشکیل شورایاری در تهران در سال 1378 ارائه و سال 79 اولین شورایاری در محله جوانمرد قصاب (منطقه 20) و پس از آن در محله حکیمیه(منطقه 4) تشکیل شد که به مرور زمان به 87 محله تهران رسید. شورایاری برای دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران در 371 محله تشکیل شد ولی بر اساس گزارش های رسمی در دوره سومین شورای شهر تهران، برگزاری انتخابات برای شورایاری با مقاومت هایی مواجه شد که یکی از مراجع اصلی این مقاومت و مخالفت، وزارت کشور دولت دهم بود.

به گزارش ایسنا،در این دوره بر اساس اسناد و نوشته های موجود در سایت شورایاری تهران ، انتخابات برای نخستین بار در یک روز غیرتعطیل و آن هم ماه مبارک رمضان برگزار شد تا این نهاد برخاسته از میان شهروندان برای کمک به مدیریت شهری، به خاطر مشارکت اندک مردم ، تضعیف شود.

اما در پی شبهه ایجاد شده توسط وزارت کشور، حکم توقف فعالیت شورایاری های شهر تهران از سوی دستگاه نظارتی صادر شده است.

مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه دو سال از زمان کار شورایاری ها در دوره چهارم باقی مانده است گفت: شورا یاری ها هرگز منحل نخواهد شد و با تلاش و همت عزیزان در شورای پنجم و مساعدت مجلس شورای اسلامی امیدواریم موانع قانونی آن مرتفع شود و به صورت قانونی همانگونه که برایش تعریف شده بتواند ادامه فعالیت های گذشته خود را پویاتر و کامل تر و موفق تر داشته باشد.

وی افزود: شورایاری ها در سطح جامعه، محلات در حال خدمت گذاری هستند و چندان هم تحت تاثیر مسائل داخلی شورای شهر تهران نیستند. شورایاری ها نهاد اجتماعی هستند و در محلات خدمت می کنند. در حال حاضر ارائه گزارشات آن تمام نشده و پنج منطقه ی دیگر در تهران مانده‌اند که از هفته آینده انجام می شود.

طلایی ادامه داد: برگزاری انتخابات دوره چهارم شورایاری با همکاری دولت انجام شد و بعد از انتخابات سازمان بازرسی کل کشور مکاتبه‌ای کرده و در آن اعلام کرده برگزاری انتخابات شورایاری ها به شکل موجود مغایرت قانونی دارد و نمی توان در آینده بدین شکل برگزار شود و مشکلات قانونی آن باید برطرف شود. برطرف شدن مشکلات قانونی شورایاری ها نیازمند آن است که شورای عالی استان ها در غالب طرح و لایحه ورود پیدا کند اما راحت‌ترین شکل آن است که تبصره ای به قانون شوراها در مجلس اضافه شود که در آن فعالیت شوراهای محلی را اجازه دهند که شوراهای بالادست راه اندازی کنند و فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: در مدت باقی مانده قطعا از طریق شورای عالی استان ها با اختیار ارائه طرح و لایحه به مجلس و دولت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم به نتیجه برسد.

انتخابات شورایاری‌ها متوقف شده است

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر انتخابات شورایاری ها متوقف شده است و این کار هم به دلیل نامه سازمان بازرسی کل کشور انجام شده است، در حالی که این نامه به هیج وجه اشاره‌ای به توقف انتخابات شورایاری ها ندارد.

وی افزود: به نظر می رسد وزارت کشور در توقف انتخابات شورایاری‌ها سریع تصمیم گیری کرده است و لازم است اعضای شورای پنجم برای ادامه کار شورایاری ها تلاش کنند.

در تشریح نحوه صدور حکم توقف برگزاری انتخابات شورایاری ها، احمد مسجدجامعی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران علت اصلی صدور حکم توقف فعالیت شورایاری شهر تهران از سوی دستگاه نظارتی را شبهه قانونی ایجاد شده از سوی وزارت کشور دولت دهم نسبت به برگزاری انتخابات آن اعلام کرد.

وی افزود: دستور توقف فعالیت شورایاری تهران را یکی از دستگاههای نظارتی بر اساس گزارشی که وزارت کشور دولت دهم درباره برگزاری انتخابات آن تهیه و ارائه کرده بود، صادر کرد.

مسجدجامعی اظهار کرد: با پادرمیانی دولت تدبیر و امید و شخص معاون اول رئیس جمهوری، شورایاری شهر تهران فعال باقی ماند و توقف فعالیت آن برای رفع مشکل به پنجمین دوره فعالیت شورای اسلامی شهر موکول شده است.

وی گفت: انتخابات شورایاری بر خلاف انتخابات کشور که یک روزه انجام می شود، در 2هفته رای گیری انجام می شود و وزارت کشور دولت دهم به برگزاری چنین شیوه انتخاباتی ایراد گرفته بود و دستگاه نظارتی هم به استناد همین گزارش سال 93 دستور توقف و تعطیلی شورایاری تهران را صادر کرد.

حال یکبار دیگر شورایاری ها باید منتظر بمانند که در دوره پنجم، این ابهام قانونی برای برگزاری انتخاباتشان حل خواهد شد و یا بار دیگر با موافقت و گذشت وزارت کشور انتخابات آنها برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین