کد خبر: ۴۵۳۴۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

‌بازشماری تمامی صندوق‌های انتخابات شورای شهر بندرعباس

‌رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان هرمزگان بر بازشماری تمامی صندوق‌های رأی انتخابات شورای شهر بندرعباس تأکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
‌به گزارش ایسنا، ‌احمد مرادی عصر روز جمعه در نشستی خبری در خصوص آخرین وضعیت بازشماری 26 صندوق انتخابات شورای شهر بندرعباس، افزود: بین 47 تا 50 نفر به تأیید اولیه انتخابات شورای شهر بندرعباس معترض بودند و تعداد صندوق‌های اعتراض شده در حدود 50 صندوق بود که برای کشف فراوانی صندوق‌ها، هیئتی را ایجاد کردیم تا بیشترین صندوق اعتراضی را دربیاوریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: پس از بررسی اعتراضات که در مرحله اول در هیئت اجرایی و در مرحله دوم در هیئت عالی نظارت صورت گرفت، با اتفاق آرا به این جمع‌بندی رسیدیم که از مجموع 181 صندوق رأی‌گیری در انتخابات شورای شهر بندرعباس تعداد 26 صندوق مورد بازشماری قرار بگیرد و این موضوع را به هیئت اجرایی محول کردیم.

وی اظهار کرد: از همان ابتدا نگاه بر این بود که تا جایی که امکان دارد این تعامل و همکاری باشد و چون چارچوب فعالیت‌ها و خواسته‌ها قانونی بود مخالفتی صورت نگرفت‌.

مرادی خاطرنشان کرد: بازشماری در مدت سه روز انجام شد و اعلام کردیم که چون بازشماری بر عهده هیئت اجرایی است منتظر نتیجه بودیم که روز گذشته(25 خرداد) این موضوع را اعلام کردند و البته دو صندوق را هیئت اجرایی با نظر خود دوباره مورد بازشماری قرار داد و نتیجه آرای این 26 صندوق اعلام شد و بلافاصله جلسه هیئت عالی نظارت استان تشکیل شد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان هرمزگان اضافه کرد: در جلسه متوجه شدیم تغییراتی نسبت به نتیجه اولیه در بازشماری رخ داد و جابجایی بین نفر یازدهم و دوازدهم، 303 رأی پس از جابه‌جایی توسط فرماندار رخ داد و در این‌ بین در مورد منتخب یازدهم ‌اختلافاتی هست و در علی‌البدل هم جابه‌جایی وجود داشته است.

مرادی بیان کرد: پیشنهاد هر سه نماینده مجلس این بود کلیه صندوق‌ها از جهت سالم‌سازی و شفاف‌سازی مورد بازشماری قرار بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در مورد 155 صندوق باقیمانده پیشنهاد دادیم به فرمانداری که آنها بازشماری شوند که ‌ساعت 14 روز جمعه به فرماندار این موضوع ابلاغ شد تا نتیجه از سوی فرمانداری اعلام و میزان آمادگی گفته شود.

وی تصریح کرد: یکسری شایعه‌سازی در جامعه است و موضوعاتی اعلام می‌شود که به خبرگزاری‌های رسمی و رسانه‌های موثق اعتنا شده تا از فضاسازی و جریان سازی در جامعه کاسته شود.

مرادی خاطرنشان کرد: یکسری افراد بدخواه به دنبال حاشیه‌سازی هستند که حساب آن‌ها از مردم و گروه‌ها جداست.

وی اضافه کرد: در فضایی آرام و بدون تنش و منطقی امیدواریم بتوانیم در چارچوب قانونی این موضوع انجام شود.

این نماینده مجلس افزود: تمامی داوطلبین انتخابات شورای شهر بندرعباس طبق قانون برای ما یکی بوده و است و به میزانی که رأی آورده‌اند، رأی آن‌ها نوشته شود و نه کم و نه زیاد شود.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان هرمزگان با اشاره به اینکه نخواهیم گذاشت حقی از کسی ضایع شود، عنوان کرد: امیدوارم شهروندان به برخی شایعات در فضای مجازی توجه ‌نکنند.

مرادی خاطرنشان کرد: تاکنون افتخار می‌کنیم که این شیوه را پیش گرفته‌ایم و امیدوارم هر چیزی از آرای مردم بررسی مجدد شد همان ملاک برای تمامی داوطلبین شده و امیدوارم این چارچوب حفظ شود.

وی با بیان اینکه مدت بازشماری به میزان آمادگی هیئت اجرایی بازمی‌گردد، اضافه کرد: در قانون نیامده چه مدت زمانی معیار است اما به فرماندار تأکید می‌کنم هرچه زودتر این موضوع انجام شود و مردم به دنبال نتیجه رأی خود هستند.

 ‌این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا به الآن آنچه از قانون برداشت شده است، انجام شده است، ادامه داد: حرف باید مستند باشد و کسانی که می‌گویند این اقدامات در حیطه هیئت عالی نظارت نیست، باید ماده قانونی بیاورند.

مرادی با بیان اینکه قطعاً بازشماری صندوق‌ها در مدت کوتاه امکان‌پذیر است، ادامه داد: نباید این مدت برای بازشماری 26 صندوق طول می‌کشید اما امیدواریم صندوق‌های دیگر این‌قدر طول نکشد.

وی با بیان اینکه بعید می‌دانم انتخابات به ابطال بکشد، اضافه کرد: هر اظهارنظری در این زمینه به موعد مقرر خودش بازمی‌گردد و فعلاً تصمیم ما بر بازشماری صندوق‌های دیگر است.

مرادی افزود: برخی تخلفات سهوی برخی عمدی است که در خصوص سهوی خطای چشمی به دلیل خستگی است اما گاهی این اتفاق خیلی تفاوت دارد و متغیرها بیشتر است که باید در وهله نخست هیئت اجرایی شهرستان‌ با دستگاه‌های نظارتی بر این تخلفات رسیدگی کند.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: هیئت نظارت شهرستان چگونه انتخابات شهر بندرعباس را تأیید کرده باید از خودشان سؤال کنید زیرا آن‌ها مستقل هستند.

مرادی با اشاره به اینکه در برخی اعتراضات داوطلب گفته می‌شد در یک صندوق اعضای خانواده‌ام رأی داده‌اند اما درنتیجه رأی ثبت نشده است، افزود: بر پایه این اعتراضات وارد بازشماری شدیم وگرنه اصل هیئت عالی نظارت بر سالم بودن و شمارش صحیح بوده است.

وی با بیان اینکه برخی صندوق‌ها نیز افراد برگزار کننده انتخابات با داوطلبین همکار بوده‌اند، اضافه کرد: برخورد قضایی با متخلفین در قانون پیش‌بینی شده است و مستنداتی از خریدوفروش رأی به دستمان نرسیده بلکه کلی‌گویی بوده است.

مرادی با اشاره به اینکه فرماندار و هیئت اجرایی در بازشماری همکاری مناسبی کردند، اضافه کرد: تأخیر در اعلام شده قدری طبیعی بود، هیئت اجرایی قائل بود که باید بازشماری مجدد در بازشماری شود که جلسه گرفته شد و روال قانونی طی شد و این تأخیر ایرادی نداشت.

وی با بیان اینکه برخی رأیشان در یکی از صندوق‌ها صفر و پس از بازشماری به 139 رأی رسید، خاطرنشان کرد: کار خریدوفروش آرا در بیرون شعبه انجام می‌شود، باید اثبات شود داوطلب موردنظر خود موافق با خریدوفروش رأی بوده است که اثبات آن کار سختی است.

مرادی با اشاره به اینکه در قانون نیامده است که 10 درصد آرا شمارش شود بلکه عرف بر این منوال بوده است، تصریح کرد: جابه‌جایی نفر یازدهم با دوازدهم انتخابات شورای شهر بندرعباس قطعی شده است، افزود: هر نتیجه‌ای که از بازشماری نهایی اعلام‌ و از سوی هیئت اجرایی ابلاغ شد، ما اعلام می‌کنیم.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان هرمزگان شایعات مربوط به استعفا یکی از نماینده‌های مجلس عضو هیئت عالی نظارت شایعه است، تصریح کرد: روز گذشته با فرماندار صحبت کرده و نظر خود را اعلام کردم که فرماندار به‌کفایت از بازشماری 26 صندوق رضایت داشت.

مرادی با بیان اینکه به‌تمامی داوطلبین اعلام کردم که اگر حس شد جایی حقشان پایمال‌شده به بنده مراجعه کنند، اضافه کرد: تحویل کارشناس دادیم که بر اساس فراوانی صندوق‌ها به تعدادی 26 صندوق برای بازشماری رسیدیم و خوشحالم که به تعهدی که به مردم و داوطلبین معترض داشتیم، عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه مطالبه گری هزینه دارد و در این مدت تهمت‌های زیادی به بنده زده شد، افزود: برای بنده تمامی داوطلبین محترم بوده و به هیچ‌کسی نظر نداشتم و چون روحیه بنده را می‌دانند هیچ‌کس سفارش و توصیه‌ای به بنده نداشته است.

مرادی با بیان اینکه به جایی می‌رسیم که با هر گرایش و فکری باید در یکجا یک حرف بزنیم، تصریح کرد: امیدواریم این اتفاق‌نظر در حق همیشه باشد و‌ همدلی نمایندگان در حق همواره وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه  در انتخابات قبلی که بنده فرماندار بودم هیچ مشکلی وجود نداشت و بنده خودم به داوطلبین اجازه اعتراض و پیگیری داده بودم، تصریح کرد: در همان زمان هم به دنبال شفاف‌سازی بودم و حتی بر روی مشابهت فامیلی داوطلبین و شمارش آرا هم حساس بودم و امیدوارم و اطمینان دارم می‌شود فرماندار بندرعباس صندوق‌های باقیمانده را در یک روز بشمارد.

مرادی با بیان اینکه باید خود و خواص جامعه را مقصر بدانیم و جلوی این کار را بگیریم که کسی با سفارش از صندوق بیرون بیاید، اظهار کرد: با تمامی سختی‌ها به دنبال آن هستیم کسی از صندوق بیاید که اسمش رو برگه رأی نوشته شده است و حتی پیشنهاد دادم داوطلبین معترضین باشد و حتی نماینده رسانه‌ها هم باشد و اگر ریگی در کفشمان نباشد نباید از موضوعی بترسیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مردم استان به تفکر سیاسی رأی نمی‌دهند بلکه قومی و فامیلی و آشنایی رأی می‌دهند، تصریح کرد: تهمت‌های سیاسی به آرای بندرعباس و استان نمی‌چسبد زیرا مردم به لیست‌ها رأی نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها هم اعتراض بوده است، خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها مثل رودان تغییری نبوده است اما در گچین بالا هر دو صندوق بازشماری شده است و منتظر نتیجه هستیم و در گچین پایین و بنگلایان و مزراکوه تقاضا برای ابطال بوده که در حال رسیدگی هستیم.

مرادی با اشاره به اینکه اگر در روستا ابطال شود یک نفر به‌عنوان نماینده بخشدار مسئولیت شورا را بر عهده دارد، افزود: در شهر اگر انتخابات ابطال شود، وزیر کشور اختیارات را به استاندار تفویض و شهردار از سوی استاندار به وزیر کشور معرفی می‌شود.

وی اضافه کرد: بین خود اعضای اصلی سه نفر جابه‌جایی داشتیم که اختلافشان 40 رأی، 255 رأی و 8 رأی و بین نفر یازدهم و دوازدهم 303 رأی، 331 رأی یک نفر در علی‌البدل و یک نفر خارج از علی‌البدل به علی‌البدل راه یافته است.

به گزارش ایسنا، پس از برگزاری انتخابات شورای شهر بندرعباس و انتخاب یازدهم داوطلب منتخب، از سوی بیش از 50 داوطلب انتخابات شورای شهر بندرعباس به نتایج اعلام‌شده نیز اعتراضاتی صورت گرفت که پس از برگزاری جلسات هیئت عالی نظارت و هیئت اجرایی، 26 صندوق از مجموع 181 صندوق نیز از 18 خردادماه مورد بازشماری قرار گرفت و حال باید دید با وجود اعلام رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان هرمزگان مبنی بر بازشماری کلی صندوق‌های رأی چه سرنوشتی در لیست یازده منتخب شورای شهر بندرعباس رخ خواهد داد و آیا فاطمه جراره، اسلام باوقار، فیصل دانش، کیانوش جهانبخش، مجید عسکری زاده، آبتین امیری، پرویز سالاری، احمد عامری، فرزانه آرامش، جواد بلارک و هومن رفیعی بندری به‌عنوان منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس بار دیگر معرفی خواهند شد یا تغییراتی صورت خواهد گرفت؟!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین