کد خبر: ۴۵۳۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰

عوامل و فاکتورهای موثر در بروز سرطان

یک فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده از ضرورت استفاده دستگاه پت اسکن برای چگونگی مراحل پیشرفت در درمان بیماری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا مسجدی فوق تخصص ریه اظهار کرد: بیماری های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان و دیابت جزو مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در کشور محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: سیگار، قلیان، کاهش فعالیت‌های فیزیکی و مصرف الکل از عوامل اصلی بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها به شمار می آیند و متاسفانه سالیانه 95 هزار مورد سرطان جدید در کشور شناخته می‌شود که در آینده این میزان به تعداد بین 130 تا 150 هزار مورد خواهد رسید.

مسجدی ادامه داد: آمارها نشان می دهد سالیانه تنها 50 تا 60 هزار مرگ و میر به علت سرطان در کشور رخ می‌دهد که هزینه‌های دارویی و درمانی آن مبلغی در حدود 2 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های عمومی و غیرمستقیم حدود 7 هزار میلیارد تومان به حوزه بهداشت و سلامت کشور تحمیل می‌کند. 

مدیر بنیاد ملی سرطان با بیان اینکه امروزه بیشتر خانواده‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیماری سرطان سر و کار دارند، افزود: 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری است که یکی از اقدامات مهم برای این کار آگاهی دادن مردم در خصوص آسیب‌های استعمال دخانیات و قلیان به عنوان عامل اصلی سرطان در بین مردم است به طوری که بسیاری از دختران جوان از قلیان به عنوان یک تفریح استفاده می‌کنند و همین  مسئله باعث بروز بیماری سرطان در آنها شده است و همین مسئله مادران آ‌ینده این مرز و بوم را تحت تأثیر آسیب‌های مختلف قرار می‌دهد.

مسجدی عنوان کرد:‌ مسائل زیست محیطی، تغذیه‌ای، آلودگی هوا و استرس های روزمره در بروز انواع سرطان دخیل هستند و امروزه پزشکان برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در زنان استفاده از واکسیناسیون را توصیه می‌کنند و همچنین انجام معاینات به موقع از بروز سرطان سینه در زنان و پروستات در مردان جلوگیری می کند.

این فوق تخصص ریه تأکید کرد:‌ خوشبختانه در کشور امکاناتی در چهار استان برای چهار نوع سرطان مهم به وسیله وزارت بهداشت در طرح تحول مهیا شده است که در این طرح غربالگری سرطان در حال انجام است و بیماری‌های مختلف افراد تشخیص داده می‌شود.

مسجدی ادامه داد: از دستگاه پت اسکن می توان برای تشخیص و میزان توسعه بیماری در بدن بهره برد. پت اسکن اغلب برای دیدن چگونگی مراحل پیشرفت در درمان بیماری نیز کاربرد دارد و این دستگاه ضایعاتی مانند گرفتاری استخوانی، غدد لنفاوی را از گردن به پایین تشخیص می دهد. همچنین این دستگاه حساسیت بالایی نسبت به شناسایی ضایعات این ناحیه دارد و خوشبختانه  اقدامات خوبی برای بالا بردن حساسیت این دستگاه در سیستم مغزی به کار گرفته شده است.

وی تأکید کرد:‌ هزینه درمان به وسیله پت اسکن مبلغی در حدود 3 میلیون تومان بوده در حالیکه در کشور آمریکا این مبلغ به میزان 10 میلیون تومان است و با این روش درمانی مبلغی در حدود  50 تا 100 میلیون تومان در هزینه‌های اضافی صرفه جویی می شود.

مسجدی اظهار کرد: تا چندی قبل ورود این دستگاه به ایران ممنوع بود و بیماران مجبور بودند برای درمان به کشورهایی همچون ترکیه، امارات، سنگاپور، چین و حتی بنگلادش بروند اما هم اکنون این دستگاه در بیمارستان مسیح دانشوری مستقر بوده که سالیانه تنها مبلغ یک میلیون دلار هزینه نگهداری آن است و هیچ شخصی اعم از خیرین و یا دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی در درمان بیماران سودی نخواهند برد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین