کد خبر: ۴۵۳۷۳۸
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

تهدید رئیس‌جمهور از سوی تندروها!

واکنش مصباح یزدی به سخنان اخیر رئیس‌جمهور را می‌توان واکنشی آرام تفسیر نمود. چرا که در برابر این واکنش‌ها برخی رسانه‌های جناح راست به مراتب موضع‌گیری‌های تندتری را منتشر کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
این روزها با واکنش مخالفانش مواجه می‌شود. جلسات او در روزهای اخیر و توصیه‌های وی بازتاب فراوانی داشته است. او اخیرا در جمع اهالی رسانه به آنان توصیه کرد که اخلاق را رعایت کنند. اما گویا این توصیه وی باز هم به مذاق مخالفان خوش نیامده است و حملات علیه وی وارد فاز تازه‌ای شده است. رئیس‌جمهور گفته بود: «چرا برخی از ما لحن‌مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، با لحن تند به جایی نمی‌رسیم. والله جز اعتدال راه‌ دیگری وجود ندارد. امام خمینی(ره) هم با اعتدال انقلاب را پیروز کرد. اگر امام به مردم می گفت بروند جلو ارتش بایستند و مقابله کنند، کشور حمام خون می شد. اما امام چنان عمل کرد که هر چیزی را جذب و هضم کرد.»

وی در ادامه به روایتی استناد و تاکید می‌کند: «امیرالمومنین (ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما که خود را شیعه علی(ع) می دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می دانیم و ناسزاگویی را انقلابی‌گری می‌دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین و پیامبر اکرم (ص) است، عماریاسر است. مگر ما شیعه علی(ع) نیستیم. ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر(ص) و راه علی(ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می فرمود که حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.»البته این تنها نطق رئیس‌جمهور در روزهای اخیر نبوده که با واکنش مخالفان همراه شده است. حسن روحانی چند روز قبل از حضور در ضیافت افطاری با اهالی رسانه در جمع اساتید و پزشکان در مورد حکومت امام علی(ع) سخنانی را بر زبان جاری کرد که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است. 

تهدید رئیس‌جمهور از سوی تندروها!

رئیس دولت یازدهم گفته بود: « حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.»

**توضیح علی مطهری 

نکته جالب توجه آنجاست که سخنان فوق حسن روحانی، فقط در میان منتقدان و مخالفان او بازتاب نداشته است چه آنکه علی مطهری نایب رئیس مجلس که گرایشی نسبتاً اصلاح‌طلبانه دارد در یادداشتی توضیحاتی را درباره نطق رئیس‌جمهور بیان کرده است: «جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم در سخنرانی اخیر خود در جمع پزشکان جمله‌ای فرمودند که نیاز به توضیح داشت. ایشان فرمودند: «امیرالمومنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم می‌داند. لمن ولّیتموا امرکم، گفت که هر کس که شما او را به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه برگزینید من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم. امیرالمومنین (ع) مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم می‌داند.»

این سخن جناب ایشان قطعا ناظر به مسئله امامت نیست، بلکه همانطور که قرائن نشان می‌دهد مقصودشان شرط تحقق حکومت امام یعنی رای و انتخاب مردم است و سیره علی (ع) نیز همین را تایید می کند. پس از رحلت رسول اکرم (ص) زمانی که مردم به هر دلیلی علی رغم نص پیامبر اسلام به شخص دیگری اقبال نشان دادند،‌ آن حضرت به خاطر حفظ اساس اسلام و وحدت مسلمین قیام نکرد و حتی در مواردی با خلیفه اول و دوم همکاری داشت و طرف مشورت آنها بود، ولی پس از مرگ خلیفه سوم و اقبال مردم به امیرالمومنین (ع) و اتمام حجت بر او، حکومت و خلافت را پذیرفت، در حالی که قبل از آن نیز امام بود و از سه شان امامت یعنی مرجعیت بیان دین و ولایت معنوی و زعامت سیاسی،‌ تنها شان زعامت سیاسی و رهبری اجتماع را در اختیار نداشت.
بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست،‌ اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان «فقهای جامع الشرایط» صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت می‌گیرد که طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند زمان معصوم حکومت امام و ولی فقیه قابل تحقق نخواهد بود.» 

**واکنش آیت‌الله مصباح یزدی

اما توضیح علی مطهری موجب نشد مخالفان نسبت به سخنان حسن روحانی واکنش نشان ندهند. مصباح یزدی حامی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات، در درس اخلاق خود دیروز با اشاره به سخنان مطرح شده گفت: «عده‌ای معتقدند که وقتی مردم با کسی بیعت کردند، حضرت علی(ع) وظیفه خود دانست که از این شخص اطاعت کند چرا که مردم به او رای داده بودند در حالی که این‌گونه نبوده و این توجیه غصب خلافت از سوی آن‌ها است.»رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اثر علامه امینی در رابطه با امام علی(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: «علامه امینی در کتاب الغدیر با استفاده از منابع اهل سنت، ولایت و امامت حضرت علی(ع) را به اثبات رسانده است.»آیت‌الله مصباح یزدی به مسئله تقیه در سیره ائمه(ع) اشاره و ابراز کرد: «بعد از امام سجاد(ع) اهل بیت(ع) اقدام به تقیه کردند و دلیل ابهام در مسئله ولایت اهل بیت(ع) گاهی به این دلیل بود.»

**تندترین واکنش

واکنش مصباح یزدی به سخنان اخیر رئیس‌جمهور را می‌توان واکنشی آرام تفسیر نمود. چرا که در برابر این واکنش‌ها برخی رسانه‌های جناح راست به مراتب موضع‌گیری‌های تندتری را منتشر کردند. سایت بی‌باک که منتسب به اصولگرایان است در یادداشتی به توصیه‌های اخلاقی حسن روحانی به رسانه‌ها واکنش نشان داده و مدعی شده است که روحانی و برخی دولتمردانش بیشترین فحاشی‌ها را علیه منتقدان خود داشته‌اند تا جایی که در تاریخ انقلاب هیچ مسئول ارشدی تا این حد به منتقدان خود بددهنی نکرده است. این رسانه در پایان یادداشت خود اظهار امیدواری می‌کند که حسن روحانی در آخرین شب قدر توبه کند (!) سایت خبری فوق مطلب خود را با این جمله تامل برانگیز به پایان می‌برد: «به هر حال استخرهای اشرافی و اختصاصی همیشه آدم‌ها را سرزنده نمی‌کند، شاید تقدیر الهی بر آن شد که در همان محیط‌های اشرافی عمر کسی پایان یابد و دیگر فرصتی برای توبه باقی نماند.»

**قابل پیش‌بینی بود

نکته‌ای را که نباید از ذهن دور نگه داشت قابل پیش‌بینی بودن این فشارها و هجمه‌ها به حسن روحانی است. پس از پیروزی او در انتخابات دشوار 96، بسیاری از ناظران متفق‌القول بودند که رئیس‌جمهور روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت. به نظر می‌رسد دلواپسان برای 4 سال آتی برنامه‌های متنوعی را در مورد رئیس‌جمهور و اطرافیانش در نظر دارند. این در حالی است که مردم بارها در انتخابات مختلف به بداخلاقی «نه» گفته‌اند.

منبع: آفتاب یزد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۵
حامد
|
Germany
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
11
94
درودبرروحانی عزیز و منتخب ملت ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
8
81
بايد با شدت وقدرت تمام جلوى اين افراطيان وكاسبان تحريم رو گرفت اينها ...هيچ هدفى بغير از پر كردن جيبهاى گشادشان ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
29
22
کاش خداوند هر دو گروه اصلاح طلب و تند رو رو از روی زمین محو میکرد تا ما مردم یک نفس راحت میکشیدیم. خسته ایم از شما . خسته. دیگه داره حالمون به هم میخوره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
8
56
این انگشت شماران باید زیر پای منتخبان آقای روحانی له شوند . کاسبان تحریم فتنه گر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
3
35
آقای مطهری در اکثر موارد سعی دارید حرف حق را بزنید خدا به شما سلامتی و برای پدر بزرگوارتان غفران الهی مسئلت داریم واز دوستان منتقد خواهش می کنیم که کتابهای استاد مطهری و صحبتهای علی مطهری را بخوانند و گوش دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
6
40
اگر قرار است که انتخاب حاکم از طریق رای مردم نباشد و خداوند تعیین کند. خداوند چطوری نظرش را اعلام میکند. شاید بهترین راه این باشد که خداوند نظرش را بر قلب اکثریت مردم الهام کند.
چون شاید سالمترین و بدون لجاجت ترین قلب همان قلب اکثریت مردم است.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
4
39
قابل توجه تندروها:
آقای دکتر روحانی یک نفر نیستند بلکه بسیار بیشتر از 24 میلیون نفر هستند! نماینده اکثریت یک کشور هستند.
اگر اصل انتخابات و نظام مقدس جمهوری اسلامی را قبول دارید پس به منتخب مردم احترام بگذارید و توصیه های ایشان را که دعوت به اخلاق و اعتدال و در یک کلام اسلام واقعی است رعایت نمایید.
حامیان دکتر روحانی اکثریت مردم کشور ایران و مخالفان ایشان دشمنان ایران اسلامی و یک سری منافق متحجر و زورگو هستند.
از وزرارت اطلاعات عاجزانه درخواست داریم با این گونه تهدیدگرهای بی ریشه و بی سواد به شدت برخورد نماید. (منافق شاخ و دم ندارد، هرکسی برخلاف منافع انقلاب و مردم قدمی بردارد و باعث هرج و مرج و ناآرامی شود منافق است.)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
5
45
این توهین ها و حملات روحانی را محبوب تر میکند به شرطی که جوابشان را بدهد چون این هتاکی ها علیه شخص روحانی نیست علیه 24 میلیون رایی است که به او دادند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
6
3
اینا راست میگنا!!! پس بهتره هر چه زودتر توبه کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
1
22
آقای رئیس جمهور مرد عاقل و فهمیده ای است و درپی جنجال و تنش نیست لیکن دیگران که در این جریان طاقت باخت را ندارند در صدد تضعیف دولت برآمده اند حال آنکه دولت منتخب مردم سعی در آرامش و تعامل با دنیا را دارد . ضمنا در موضعات اخیر بهترین کلام ،کلام آقای مطهری بود خداوند پدر این بزرگوار را بیامرزد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
2
30
تند رو ها خیلی مردند بروند جلوی سعید طوسی را بگیرند خخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
1
15
فقط روحانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
1
12
شما تندروها که خدا را نمیشناسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
7
درود خدا برئیس جمهور منتخب ، ریشه تندرویها عموما" جهل و خرافات است . هیچ دانشمند و متخصصی را پیدا نمکنید از این قبیل تندرویهاداشته باشند . اسلام و قران هم روحش مخاف تند روی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
درود بر روحانی عزیز........
مردم باید پاسخی محکمتر را در دوره بعدی انتخابات به آنها بدهند..................
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین