کد خبر: ۴۵۳۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
دور اول گفت‌وگوهای وزیران خارجه ایران و الجزایر برگزار شد

ظریف: نگران تشدید وضعیت میان قطر و همسایگان آن هستیم/آماده‌ کمک هستیم/تروریسم‌ مشکل اصلی منطقه و راه‌حل آن هم دموکراسی است

در دیدار محمدجواد ظریف با عبدالقادر مساهل همتای الجزایری وی موضوعات مختلف روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای به تفصیل مورد گفت‌وگو قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
 در این دیدار عبدالقادر مساهل ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه اظهارکرد: ما معتقدیم کشورهای منطقه اختلافات را باید با گفت‌وگو حل و فصل کنند.

وی افزود: احترام به حاکمیت کشورها از دیگر اصول ماست. از این‌ رو موضع ما یک موضع مستقل است. ما اولویت‌هایی در سیاست خارجی خود داریم که یکی از آنها مبارزه با تروریسم است. ما قربانی تروریسم هستیم و در سال‌های نه چندان دور بیش از ۲۰۰ هزار شهروند خود را از دست دادیم. تحربیات زیادی داریم و می‌دانیم منشاء آن چیست و کجاست.

وزیر خارجه الجزایر گفت: اختلافات در جهان عرب همیشه وجود داشته است. بحران سوریه یکی از نمونه‌هاست. اگر  همه به حق حاکمیت ملت‌ها و دولت قانون و خواسته مردم احترام بگذارند چنین وضعیتی به وجود نمی‌آید. در لیبی هم دخالت‌های خارجی کار را به اینجا کشاند. اگر دخالت خارجی در سوریه، لیبی و یمن نبود مشکلات زودتر حل می‌شد. امروز شاهد اختلاف در جهان اسلام و عرب هستیم. امیدوارم گفت‌وگوها بتواند شروع شود و بدانیم هیچ راهی جز گفت‌وگو نداریم.

وی هم‌چنین در خصوص مسائل خلیج فارس هم ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها برای گفت‌وگو نتیجه دهد.

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم با اشاره به تحولات منطقه افزود: با شما موافقم که تروریسم‌ مشکل اصلی منطقه است و راه‌حل آن هم دموکراسی است؛ البته دموکراسی که از داخل کشورها باشد. باید اولویت همه مبارزه با افراط باشد. همه باید کمک کنیم برای رسیدن به راه‌حل و نه تحمیل راه‌حل. ما نمی‌توانیم برای مردم کشورهای مختلف راه‌حل تعیین کنیم. اصل موضوع این است که ما به عنوان کشورهای خارجی باید کمک کنیم، نه تعیین تکلیف کنیم. دخالت خارجی عامل اصلی طولانی شدن بحران در کشورهای منطقه است و به پیچیده شدن آن انجامیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از این وضعیت دو گروه استفاده می‌کنند: تندروها و صهیونیست‌ها؛ صهیونیست بدون هیچ هزینه‌ای دارند از این مساله سوء‌استفاده می‌کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که ایران در دام دسیسه‌ها نمی‌افتد و زمینه سوء استفاده صهیونیست‌ها فراهم نخواهد شد.  

ظریف با اشاره به شرایط به وجود آمده میان کشورهای خلیج فارس نیز اظهار کرد: ما نگران تشدید وضعیت میان قطر و همسایگان آن هستیم و معتقدیم بهترین راه گفت‌وگو هست. ما هم آماده‌ایم در این زمینه کمک کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین