کد خبر: ۴۵۴۰۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳

عملکرد روحانی و احمدی‌نژاد در کنترل قیمت‌ کالاها به روایت تصویر

بررسی قیمت کالاهای مختلف روی نمودار قیمت، زمان و شمایی کلی از نحوه عملکرد دو دولت اخیر از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در اختیار می‌گذارد که بر اساس آن می‌توان میزان ثبات بازار را در هر دوره سنجید.
آفتاب‌‌نیوز : بر اساس اطلاعاتی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در اختیار خبرگزاری ایسنا گذاشته است، قیمت کالاهای منتخب در سال های ۱۳۸۸ (سال آغازین دولت دهم) تا ۱۳۹۵ (سومین سال از عمر دولت حسن روحانی) بررسی شده و روی نمودار نقش بسته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این اطلاعات کالاهایی شامل انواع شوینده، انواع کاغذ، لاستیک خودرو و روغن موتور افت و خیزهایی را تجربه کردند که اطلاعات در دسترس نشان می‌دهند که از آغاز سال ۱۳۸۸ تا پایان دولت دوم محمود احمدی نژاد یعنی ابتدای سال ۱۳۹۲ قیمت این کالاها به جز یک مورد هیچ کاهشی را تجربه نکرد و در تمام مدت با روندی افزایش مواجه بود.

در این دوران قیمت کالا ها بین ۶۷ تا ۴۵۸ درصد رشد داشتند به جز یک مورد که آن هم روغن موتور چهار لیتری بود که بین سال های ۱۳۸۸ تا مرداد ۱۳۹۲ بعد از یک دوره گرانی ۴۵ درصدی در مجموع در این چهار سال از حدود ۴۰ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان رسید و رشد منفی قیمت را تا ۱۸ درصد تجربه کرد.

ولی در باقی مواد اکثر تغییرات قیمتی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد افزایشی بود و عمدتا رشد قیمت ها از ۱۳۰ درصد فراتر رفت؛ به طوری که کالاهایی مانند کاغذ ۷۰ گرمی داخلی با ۴۱۲ درصد، انواع لوبیا تا ۴۵۸ درصد، موز ۲۸۰ درصد کاغذ روزنامه تا ۲۹۶ درصد و گوشت گوساله تا ۲۴۲ درصد افزایش قیمت سر دمدار گرانی های دولت دهم بودند؛ نمودار های زیر به دنبال دو گزارش مربوط به قیمت محصولات غذایی و مصالح ساختمانی به بررسی گروه  سوم کالایی موجود می پردازد.

پودر شوینده

دو گونه پودر دستی و پودر ماشینی در شکل روند قیمتی هشت سال گذشته فرم یکسانی داشته‌اند. با این تفاوت که افزایش قیمت در دولت دهم برای پودر ماشین لباسشویی ۱۵۷ درصد بود و برای پودر دستی ۱۰۹ درصد و به ترتیب بسته ۵۰۰ گرمی از هر کدام از این محصولات از ۷۵۱ به ۱۹۲۸ تومان و ۵۴۶ به ۱۱۴۰ تومان رسید. همچنین این محصولات در چهار سال بعدی تورمی ۱۸ و ۱۴ درصد را تجربه کردند و قیمت هر کدام تا پایان اسفندماه ۱۳۹۵ به ترتیب به ۲۲۶۹ تومان و ۱۲۹۵ تومان افزایش یافت.

انواع کاغذ

در بررسی روند اوج و فرود قیمت انواع کاغذ، کاغذ چاپ ۷۰ گرمی داخلی، کاغذ چاپ ۷۰ گرم وارداتی، کاغذ روزنامه داخلی و کاغذ روزنامه وارداتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

در این بررسی بالاترین میزان افزایش قیمت با ۴۱۲ درصد در چهار ساله دوم دولت‌ احمدی‌نژاد به کاغذ چاپ ۷۰ گرمی داخلی تعلق دارد و مابقی کاغذها به شکل میانگین حدود ۲۵۰ درصد افزایش قیمت را در این دوره تجربه کردند. همچنین می‌توان گفت نحوه روند قیمتی این محصولات در دولت یازدهم همگی به جز کاغذ چاپ ۷۰ گرم داخلی که مثبت ۱۳ درصد بود ارقامی به شکل متوسط منفی ۱۰ درصد را به ثبت رساندند.

لاستیک پژویی

در میان لاستیک‌های خودرو لاستیک پژویی بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲، ۱۴۲ درصد تورم قیمتی را تجربه کرد که این میزان در چهار سال بعدی به ۱۳ درصد کاهش یافت و در مجموع این محصول در مرداد ماه ۱۳۸۸، ۴۸ هزار و ۷۳۴ تومان، در مردادماه ۱۳۹۲ معادل ۱۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان و تا پایان اسفند ۱۳۹۵ معادل ۱۳۲ هزار و ۷۲۶ تومان قیمت داشت.

روغن موتور

دیگر کالای منحصر به فرد این مجموعه روغن موتور خودرو است که توانست در دولت احمدی‌نژاد تورم منفی داشته باشد؛ به گونه‌ای که در این دوره چهار ساله قیمت این محصول در بسته‌های چهار لیتری از ۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان به ۳۲ هزار و ۶۷ تومان رسید که به معنای ثبت منفی ۱۸ درصد رشد قیمتی است. همچنین در دولت یازدهم نیز این روند همچنان منفی بوده و تا اسفند ماه ۱۳۹۵ به ۳۱ هزار و ۷۹۲ تومان رسید که به معنای ثبت منفی یک درصد تورم قیمتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
2
اون گزارش اولی رو هم همراه این بزنید. تلویزیون صبح تا شب تبلیغ میکنه گرونی گرونی شما هم این آمار رو بکوبید سر در سایت.
آخه از دست دریدگی و مثل سگ دروغ گفتن هاشون خسته شدیم. زمون محمود یه بار یه کلمه از گلایه ی مردمو پخش نمیکردن حالا دوره میفتن هرکجا هر کی دلش از هرچی گرفته از گرما از باد از کولر از دردزانو از هر زهرماری حق به جانب گزارش میارن اونم اخبار سراسری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
خطاب به رها عرض کنم که مردم اگر تحت تاثیر صداوسیما قرار میگرفتند رای روحانی از 18 میلیون به 24 میلیون نمیرسید. تبلیغات صداوسیما اثر عکس داره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین