کد خبر: ۴۵۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲

انهدام 5 باند تولید مشروبات الکلی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک گفت: در سه ماهه ابتدای امسال، 14 هزار و 839 لیتر مشروبات دست ساز داخلی در استان مرکزی کشف شد، 67 نفر دستگیر و پنج باند منهدم شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
عباس قاسمی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به 10 اتهام نخست در اراک گفت: از ابتدای سال جاری تا روز گذشته 1925 پرونده ضرب و جرح عمدی با بیشترین فراوانی در اراک ثبت شده است.

وی افزود: همچنین در این سه ماهه جرائم مرتبط با مواد مخدر اعم از اعتیاد، حمل، نگهداری و ساخت مواد مخدر با 1903 عنوان، توهین به اشخاص عادی با 1682 مورد، سرقت مستوجب تعزیرات با 1284 مورد، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادف 1137 مورد، تهدید 1030 مورد، تخریب 680 مورد، افترا 530 مورد، کلاهبرداری 393 مورد و مفقودی چک با 340 مورد بوده است.

قاسمی با اشاره به آمار بیشترین فراوانی اتهام در سطح استان تصریح کرد: 10 اتهام نخست استان نیز به ترتیب شامل جرائم مرتبط با مواد مخدر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، سرقت مستوجب تعزیرات، ایراد صدمه بدنی غیرعمد بر اثر تصادف، تهدید، تخریب، افترا، کلاهبرداری و خیانت در امانت است.

وی با بیان اینکه در عرصه پیشگیری از جرم اقداماتی در دادسراها با هاهنگی مراجع مختلف صورت گرفته است، اضافه کرد: مقرر است از ابتدای تیرماه امسال در راستای کاهش آمار بالای توهین، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. معمولا 80 درصد توهین‌ها منع تعقیب می‌خورند و حدود 20درصد منتهی به کیفرخواست می‌شوند.

دادستان اراک ادامه داد: در خصوص حفظ حقوق بیت‌المال در سال 95 جلساتی تشکیل شد که نتیجه آن منجر به رفع تصرف 2924 هکتار از اراضی ملی و دولتی به ارزش 103 میلیارد ریال شد. همچنین 379 مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در این مدت صورت گرفته بود.

وی اظهار کرد: از سه ماهه ابتدای امسال تا روز گذشته 222 هکتار از اراضی ملی خلع ید و به دولت اعاده شد. همچنین نسبت به قلع و قمع 115 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز نیز اقدام شد.

قاسمی گفت: تصویب اهم سیاست‌های حقوق بیت‌المال، انجام گشت در تمام ایام سال و ایام تعطیلات، احداث کمربندی حفاظتی کانال سبز به طول 100 کیلومتر، رشد قابل توجه اجرای احکام، انجام گشت های اطفای حریق در اراضی زراعی، پیشگیری از بروز تصرفات که در سال گذشته 90درصد افزایش داشته است، تشکیل یگان حفاظت از اراضی، اجرای احکام تغییر کاربری و اطلاع‌رسانی‌ها نسبت به تغییر کاربری‌ها از برخی اقداماتی است که با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط انجام شد.

وی ورود به حوزه بهداشت و سلامت غذایی، بازدید دوره‌ای از کارخانجات تولید و انبارها، بازرسی از فروشگاه‌های موادغذایی و داروخانه‌ها، کشتارگاه‌های دام و طیور، پلمب واحدهای آلوده متخلف، بازرسی از نانوایی‌ها و کارخانه شیر پاستوریزه و زمان‌بندی جهت رفع نواقص مربوط به سیستم قضایی را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

قاسمی اظهار کرد: در سال گذشته طی بازدید در حوزه اصناف 14 واحد عطاری متخلف، 37 سفره‌خانه، قهروه‌خانه و کافی شاپ متخلف و 12 واحد صنفی فروش محصولات دخانی پلمب شدند. همچنین با شرکت‌های هرمی، صاحبان تالارباغ‌ها و عکاسان و فیلمبرداران متخلف برخورد شد.

دادستان اراک با اشاره به پارکینگ‌های غیررسمی گفت: در نظر نگرفتن پارکینگ برای ساختمان‌ها و کمبود فضای پارک به عاملی برای سرقت تبدیل شده است این در حالی است که براساس مصوبه‌ای که در شورای مربوطه در استانداری به تصویب رسید به هیچ وجه نباید در قبال فقدان پارکینگ ساختمان‌ها کوتاه آمد چراکه در نظر نگرفتن این مهم موجب سرقت، تصادفات، ترافیک و ناراحتی‌های روانی می‌شود. از این رو نسبت به این موضوع نیز ورود پیدا کردیم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه افزود: طی بازرسی‌های به عمل آمده 9 آرایشگاه زنانه به دلیل فروش مواد مخدر مخصوصا شیشه یا فعالیت بدون مجوز و ... پلمب شد. همچنین 21 باشگاه ورزشی غیرمجاز به دلیل عرضه مواد نیروزا، نداشتن مجوز و عدم رعایت مسائل اخلاقی پلمب شد. 8 واحد مکمل فروشی نیز پلمب شدند که 1121 عدد قرص از آنها کشف شد.

قاسمی به بازرسی‌ها از بیمارستان‌ها و مطب پزشکان اشاره کرد و گفت: طبق دستورالعمل صادر شده همه پزشکان موظفند دارای منشور حقوق شهروندی بوده و آنرا رعایت کنند. دانستن تعرفه‌ها حق همه مردم است و پزشک مکلف است به سوالات بیماران توضیح دهد.

وی ادامه داد: در حوزه بهزیستی از 23 مهدکودک بازدید به عمل آمد. همچنین از 45 کمپ ترک اعتیاد بازدید شد و 25 کمپ غیرمجاز پلمب شد.

قاسمی در خصوص مراکز نگهداری زنان آسیب دیده گفت: باید دولت و حکومت به مسئله زنان آسیب دیده توجه جدی و ویژه داشته باشند و دستگاه قضایی نیز در این حوزه حساسیت بسیاری پیدا کرده است. این معضل باید با تدابیر مناسب حل شود و می‌طلبد دولتمردان بر روی این موضوع و تامین مسکن این قشر حساسیت نشان دهند.

وی به اقدامات مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر در سال 95 اشاره و تصریح کرد: در خصوص مواد مخدر در سال گذشته حدود 4511 کیلو تریاک، 259 کیلو حشیش، 105 کیلو هروئین، 31 کیلوگرم شیشه، 2183 کیلو گراس و 26 کیلو سایر مواد کشف شد که مجموع رقم کشفیات موادمخدر 7117 کیلوگرم شد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک تجارت سلاح را اولین موادمخدر را دومین تجارت پرسود در دنیا دانست و ادامه داد: 90 درصد از موادمخدر در کشورهای مجاور همچون افغانستان تولید می‌شود که این همسایگی کنترل آنرا دشوار می‌کند. باید در این راستا اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، 211 قاچاقچی موادمخدر، 421 توزیع کننده، 1785 خرده فروش، 235 حمل کننده، 3906 نگهدارنده و 6374 معتاد متجاهر دستگیر شدند که جمعا به 12 هزار و 932 مورد رسید.

قاسمی ادامه داد: در استان مرکزی 41 هزار لیتر مشروبات الکلی داخلی و 14 هزار و 900 لیتر مشروبات الکلی خارجی کشف شد و 89 نفر دستگیر شده و سه باند مرتبط متلاشی شدند.  

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات در سال 96 اشاره و بیان کرد: در سه ماهه ابتدای امسال، 848 کیلو تریاک، پنج کیلو هروئین، 155 کیلو حشیش، 693  گرم شیشه، 42 کیلو گراس، بیش از چهار کیلوگرم سایر مواد کشف شد که جمعا 1056 کیلو مواد مخدر بوده است.

قاسمی افزود: در مجموع 42 قاچاقچی، 38 توزیع کننده، 300 خرده فروش، 40 نفر حمل کننده، 322 نگهدارنده و 1627 معتاد متهاجر دستگیر شدند.

وی ادامه داد: در سه ماهه ابتدای امسال، 14 هزار و 839 لیتر مشروبات دست ساز داخلی کشف شد، 67 نفر دستگیر و پنج باند منهدم شد.

دادستان اراک با اشاره به عملکرد شعب بازپرسی گفت: در سال گذشته تعداد پرونده های ورودی در این شعب 13 هزار و 71 مورد و تعداد خروجی ها 13 هزار و 808 مورد بود.

وی با اشاره به تخلفات انتخاباتی نیز افزود: تخلفات در انتخابات ریاست جمهوری در اراک 34 مورد بود که برای آنها پرونده تشکیل شد. در سایر شهرستان ها در انتخابات ریاست جمهوری 16 مورد تخلف بوده و در کل در استان مرکزی تعداد تخلفات ریاست جمهوری 50 مورد بود.

وی افزود: در انتخابات شورای شهر برای 8 تخلف در اراک و 23 تخلف و جمعا در استان برای 31 مورد تخلف تشکیل پرونده شد.

قاسمی گفت: متهمین دولتی در انتخابات ریاست جمهوری 21 نفر در اراک و 24 نفر در سایر شهرستانها بودند که در جمع 44 مورد تشکیل پرونده شد. متهمین غیردولتی در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در اراک 29 نفر و در سایر شهرستانها 72 نفر بود که جمعا 101 نفر متخلف را تشکیل می دهد.     

موضوع آلودگی هوای اراک از دیگر مسائلی بود که دادستان به آن اشاره کرد و در این باره گفت: این معضل باید به دور از حب و بغض و با همدلی رصد و حل شود. باید علاوه بر صنایع آلاینده به خودروهای آلاینده‌ و حجم بالای عبور و مرور انواع خودروها در اراک نیز توجه شود و برخوردها در این زمینه همه جانبه باشد. همچنین نیروگاه شازند نیز به هیچ وجه نباید از سوخت مازوت به جای گاز طبیعی استفاده کند حتی در زمستان استفاده از مازوت قابل پذیرش نیست.

وی افزود: عوارض و مالیات برداشت از تالاب میقان حق استان مرکزی است. اگر شرکتی منافعی از این امر می‌برد باید مضراتش را هم بپذیرد و حقوق شهر در استفاده از منابع آن لحاظ شود، در غیر این صورت با نقض کننده این حق برخورد قانونی می‌شود. اجازه نمی‌دهیم برخی با رانت‌خواری حقوق مردم را تضییع کنند.

قاسمی اظهار کرد: براساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، در سال گذشته دستور تعطیلی کارگاه پخت آند قدیم شرکت ایرالکو و دستور چهار مورد خروج و بازسازی و نوسازی خطوط تولید قدیم این شرکت و انتقال آندسازی به خارج از شهر صادر شد.

وی با اشاره به متاثر بودن آب، خاک و گیاهان اراک تا شعاع 10 کیلومتری از آلودگی شرکت آلومینیوم‌سازی گفت: در این خصوص خطاب به ایرالکو دستور نصب دودکش صادر شده است. همچنین دستور تشکیل کمیته تخصصی احیای تالاب میقان جهت بررسی موضوعات مخاطره‌آمیز در تالاب و ارائه راهکارها صادر شد.

نظارت بر میزان برداشت از چاه ها با نصب کنتور، صدور دستور ممنوعیت برداشت از معادن تالاب میقان، عدم توسعه واحد صنعتی سولفات سدیم در تالاب میقان، عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند، تغییر سوخت کوره‌های آجرپزی از نفت سیاه به گاز طبیعی از دیگر اقدامات انجام شده در دادستانی اراک است.

قاسمی ادامه داد: شهردار باید نسبت به برخورد با تصرف اماکن عمومی همچون تصرف پیاده‌روها توسط نمایشگاه‌داران اتومبیل اقدام کند. شهرداری متولی اماکن عمومی همچون خیابان‌ها، پارک‌هاو کوچه‌هاست و باید ضمن احیا سنگفرش‌ها بر اموال عمومی نظارت داشته باشد.

وی اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما این است که هنوز احساس تعلق به شهرمان نداریم و نسبت به زیباسازی آن تعصب نشان نمی‌دهیم . باید نسبت به این مهم حساس بوده و به جای راه انداختن جریانات سیاسی مطالبه‌گری کنیم.

دادستان اراک در ادامه گفت: بیکاری به معضل اعتیاد در جامعه دامن زده است. وجود حدود پنج هزار زندانی در استان یک عذاب است و تا زمانیکه مسئله اشتغال سامان پیدا نکند این آمار کاهش نمی‌یابد.

وی یک راهکار مهم در پیشگیری از گرایش افراد به جرم را جامعه‌پذیر کردن کودکان و توجه به تربیت دینی آنان دانست و گفت: 100درصد کسانی که دست به خودکشی زده‌اند اهل دین نبودند که این دین منحصر به اسلام نیست بلکه موضوع مذکور در مسیحیت و یهودیت نیز صدق می‌کند.

به گزارش ایسنا،  یادگاری، سرپرست مجتمع دادسرای انقلاب اراک  نیز در این نشست  گفت: مجتمع دادسرای انقلاب اراک وابسته به دادسرای عمومی انقلاب و ویژه مبارزه با موادمخدر و جرائم خاص و رسیدگی تخصصی به پرونده‌هاست.

وی افزود: در قانون مبارزه با کشت های غیرمجاز سه نوع کشت غیرمجاز اعلام شده که شامل کشت کوکا، خشخاش و شاهدانه سنتی است. اگر شاهدانه به قصد تولید موادمخدر کشت شود جرم محسوب می شود. برای پیشگیری از این مهم جلسات آموزشی و توجیهی با دهیاران برگزار شده است.

یادگاری گفت: مردم باید در اجاره دادن انبار، سوله و ... هشیار باشند تا این مکان ها محلی برای نگهداری موادمخدر و قاچاق کالا نباشد. همچنین رانندگان آژانس باید در قبول بسته های مشکوک دقت کنند و اتحادیه ها باید ضوابط را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: امر مبارزه با سوءمصرف موادمخدر و قاچاقچیان آن یک امر جمعی و همگانی است و تمام دستگاه ها باید در این مهم یاریگر دستگاه های قضایی و انتظامی باشند.    

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین