کد خبر: ۴۵۴۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۶

چه عواملی باعث تغییر شکل لثه‌ها می‌شود؟

آیا می‌دانید یک رابطه مستقیم بین بهداشت دهان و سلامت کلی بدن وجود دارد؟ بنابه گزارش بهداشت جهانی، دهان یک آینه از سلامت و بیماری است، به همین سبب دهان می‌تواند یک سیستم هشدار دهنده برای سلامت بدن به شمار آید.
آفتاب‌‌نیوز :
آیا می‌دانید یک رابطه مستقیم بین بهداشت دهان و سلامت کلی بدن وجود دارد؟ بنابه گزارش بهداشت جهانی، دهان یک آینه از سلامت و بیماری است، به همین سبب دهان می‌تواند یک سیستم هشدار دهنده برای سلامت بدن به شمار آید.

به نقل از dr.axe، دهان سرشار از باکتری‌های بی‌ضرر و پر ضرر است که می‌تواند در نقطه از دهان مانند لثه و دندان موجب عفونت و بوی نامطبوع شود. اما همان طور که می‌دانیم بهداشت مناسب دهان شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بطور منظم و روزانه است.

اما در اینجا، برخی از باکتری‌ها هستند که می‌توانند باعث بروز بیماری‌هایی، چون عقب نشینی لثه شوند.

عقب نشینی لثه یک بیماری پریودنتال است. این بیماری منجربه درد، خونریزی، عقب نشینی و تحلیل لثه‌ها و از دست دادن احتمالی دندان‌ها می‌شود. البته باکتری‌های دهان فقط در داخل دهان مشکل ساز نمی‌شوند بلکه می‌توانند در صورت عدم رعایت بهداشت فرد را درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی، آرتریت روماتوئید و سرطان سر و گردن نیز کنند.

عقب نشینی لثه ناشی از عفونت بافت نرم استخوان‌ها در دهان است. با پیشرفت بیماری، لثه جلو آمده و دندان‌ها عقب نشینی می‌کنند و فضای ایجاد شده میان لثه‌ها و دندان منجر به عفونت نیز میگردد.

علائم و نشانه‌های عقب نشینی لثه

در مراحل اولیه بیماری، افراد متوجه بروز آن نمی‌شوند چرا که اولین نشانه‌ها بسیار مخفی ظاهر می‌شود. خونریزی در هنگام مسواک زدن و جویدن خوراکی می‌تواند از ابتدایی‌ترین نشانه‌ها باشد. اما با پیشرفت بیماری شاهد علائمی، چون بوی بد دهان، تورم لثه‌ها، خونریزی شدید در حین مسواک زدن، حساسیت دندانی به آب گرم و سرد، لق شدن دندان‌ها و درد و ناراحتی در حین جویدن غذا هستیم.

مهم‌ترین عامل خطرزا

اساسی‌ترین فاکتور خطر در بروز این بیماری رعایت نکردن بهداشت است، اما برخی از مواد نیز در پیدایش آن نیز بی تاثی نیست.

 1. تغییرات هورمونی: خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در تمامی سنین ممکن است متوجه حساسیت‌های لثه های‌شان شود. دختران در سنین ورود به بلوغ، زنان باردار، زنان یائسه و خانم‌هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند بیشترین تغییرات هورمونی را دارا هستند. محققان معتقدند استروژن و پروژسترون نقش عمده‌ای در بیماری‌های دهان و لثه دارند. زنان یائسه مراقب خشکی دهانشان باشند چرا که علامت هشدار دهنده‌ای برای وسیدگی دندان‌ها و پیدایش بیماری‌هایی، چون عقب نشینی لثه است.

 2. دیابت: مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. در واقع بیماری‌های دهان و لثه از عوارض داشتن دیابت است. تحقیقات نشان داده است بیماری‌های لثه و دیابت ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. عفونت، تنطیم قندخون را نیز بهم می‌ریزد به همین سبب بسیار مهم است بیماران دیابتی بهداشت دهان و دندان را رهایت کنند تا عوارض دیابت را به حداقل برسانند.

 3. ایدز (HIV): افراد مبتلا به ایدز درمعرض خطر قابل ملاحظه‌ای برای عقب نشینی لثه‌ها هستند. افرادی که درگیر این بیماری مهلک اند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بدن نمی‌تواند از بیمار در برابر عفونت‌ها محافظت کند.

 4. کمبود ویتامین C: یکی از شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین سی تضعیف قوای جسمانی است. تورم لثه و خونریزی آن می‌تواند از علل کمبود ویتامین سی است.

 5. سیگار کشیدن: بنا به گزارش مراکز کنترل و یشگیری از بیماری‌ها، سیگار کشیدن دستگاه ایمینی بدن را به شدت ضعیف می‌کند و بدن تحمل دفاع در بربر عفونت‌ها را ندارد. افرادی که سیگاری که درگیر عقب نشینی لثه‌ها و بیماری‌های پریودنتال هستند، تا زمانی که به کشیدن سیگار ادامه دهند اوضاع بیماریشان بد و بدتر می‌شود. توتون و تنباکو از عوامل تهدید کننده سلامت دهان و دندان اعلام شده است.

 6. ژنتیک: برخی از محققان بر این باورند که بیماری‌های دهان و لثه می‌تواند با ژنتیک و سابقه خانوادگی فرد در ارتباط باشد؛ بنابراین افرادی که در خانواده سابقه بیماری‌های لثه را دارند پیشگیری بهترین راه حل است.

 7. مصرف برخی از داروها: مصرف بیش از حد برخی از دارو‌ها باعث خشکی دهان می‌شود. قرص‌های ضدبارداری، ضدافسردگی و قرص‌های مخصوص بیماران قلبی می‌تواند موجب بروز این دسته از بیماری‌ها شوند.

 8. دندان قروچه: این گزینه از برجسته‌ترین عوامل پیدایش بیماری‌های پریودنتال است لذا اگر به این عارضه مبتلا هستند سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 9. بهداشت نامناسب: افرادی که دو بار در طول روز از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و لثه بالایی قرار دارند. همچنین سفت و سخت مسواک زدن نیز به لثه هایتان آسیب وارد کرده و موجب عقب نشینی آن می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین