کد خبر: ۴۵۴۳۷۶
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
بررسی و تبیین نقش مردم در حاکمیت

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: انتخاب مردم همیشه صحیح نیست/ مشروعیتِ حاکمیت با خدا است، نه مردم

«مشروعیت حاکمیت منحصر به خداوند است و این از بدیهیات دین ما است و از مسائل اجتهادی نیست که جای اجتهاد و اظهار نظر داشته باشد و منکر حصر حاکمیت بعد از رسول خدا در کسی که منصوب رسول خدا باشد که در واقع منصوب خداست هم منکر ضروری تشیع است.»
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله محسن اراکی در جلسه درس خارج فقه تقریب که دوشنبه‌شب (۲۹ خرداد) در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، به بررسی و تبیین نقش مردم در حاکمیت پرداخت.

مشروح بحث دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به این شرح است:

«این روزها مطرح شده که ولایت را مردم به ولی امر می‌دهند، این جمله از امور متشابهه است که باید تبیین شود. در مسئله نقش مردم در حاکمیت توضیح دادیم بطور مفصل در فقه نظام سیاسی که مردم موجودیت حاکمیت را تامین می‌کنند، مشروعیت حاکمیت عقلا محال است که از سوی مردم باشد، چون تامین مشروعیت حاکمیت از سوی مردم به معنای عصمت مردم است به معنای عصمت اکثریت است و عصمت اکثریت عقلا باطل است و تجربه اجتماعی هم در طول تاریخ خطاپذیری اکثریت جامعه مردم را اثبات کرده است.

ما در تاریخ بشر فراوان داریم که اکثریت جامعه چیزی را انتخاب کرده اند که هم عقلا باطل بوده و هم تجربه اجتماعی بطلان آن را ثابت کرده و در قرآن بسیار بر آن تاکید شده است قُلْ لَا یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ ۚ (مائده،۱۰۰) و در قرآن کریم تاکید فراوان شده است که مردم بد انتخاب کرده‌اند، ما جوامعی که در نتیجه انتخاب بد، دچار سرنوشت‌های بد شده‌اند، فراوان داریم و اصولا در قرآن کریم این اصل یک اصل اساسی است که گرفتاری‌ها و شکست‌ها و مشکلاتی که مردم با آن مواجه می‌شوند، غالبا نتیجه سوء انتخاب خودمان است. پس ما یک سوء انتخاب داریم.

بعضی از انسان‌ها که پیامبران‌اند یا امامان معصوم‌اند آن هم به دلیل قطعی عصمت آنان ثابت شده است به جز اینان ما دلیلی بر عصمت کسی نداریم و دلیلی هم بر عصمت جوامع نداریم، نه تنها بر عصمت جوامع نیست، بلکه دلیل بر عدم عصمت جوامع فراوان  است و لذا مشروعیت با انتخاب مردم تلازم ندارد، ممکن است این مردم انتخابی کنند که این انتخاب درست باشد یا ممکن است انتخابی کنند که نادرست باشد.

پس این چنین نیست که انتخاب مردم همیشه انتخاب صحیح باشد و لذا است که هر وقت مردم چیزی را انتخاب کنند یا کسی را انتخاب کنند، الزاما به این معنا نیست که آن‌کس مشروعیت دارد.

 در نظام جمهوری اسلامی، معنای جمهوری اسلامی این است که مشروعیت باید از خدا باشد، این است معنای اسلامیت؛ حالا اگر آن حاکم مشروع پیامبر باشد که خدا پیامبر را برای حاکمیت نصب می‌کند در قرآن کریم فرمود وَأَنِ احْکُم بَیْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ ( مائده،۴۹) یا در آیه دیگر فرمود و مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّه(‏نساء،۸۰)   این آیه نصّ بر نصب است  نصّ بر تعیین حاکم است .

باید روشن شود که ما خدا را حاکم می‌دانیم یا نمی‌دانیم، اگر کسی بگوید مردم به حاکم حاکمیت می‌دهند، این یعنی شرک در حاکمیت خداوند. معنی‌اش این است که ما در برابر خدا قائل به حاکم بالذات دیگری هم هستیم، خدای متعال فرمود قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاءُ  (ال عمران، ۲۵)

 در جای دیگر فرمود: لاشریک له الملک و در جای دیگر فرمود ألا له الخلق والأمر تبارک الله رب العالمین " الأعراف ۵۴ و در جای دیگر فرمود مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا یُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَدًا ﴿۲۶ کهف﴾ اصولا در قرآن کریم از اول قرآن تا آخر آن غالبا شرک به معنی شرک در حاکمیت است  و در روایت امام صادق (ص) تصریح به این معنی شده است در اصول کافی داریم در سوال از امام صادق (ص) در باره این آیه کریمه سوره یوسف که و وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِکُونَ ﴿یوسف،۱۰۶﴾ که این چگونه شرکی است که با ایمان جمع می‌شود قرآن فرموده است : وَمَا یُؤْمِنُ .... إِلَّا وَهُمْ مُشْرِکُونَ یعنی هم مومن است هم مشرک که امام صادق(ع) می فرماید شرک الطاعه و لیس شرک العباده شرک طاعت اینست که آدم در کنار خدا  یک فرمانروای مطاع دیگری غیر از خدا بپذیرد. این مساله حصر حاکمیت در خدا از اصول اولیه دین اسلام است و هرنوع نفی حصر حاکمیت در خداوند با اصل اسلام و قرآن در تضاد است بلکه با عقل در تضاد است و ما به تفصیل مساله حصر حاکمیت را در جلد اول فقه نظام سیاسی تبیین کرده‌ایم و ما سفارش می‌کنیم کسانی که اهل نظر هستند هم به جلد اول هم به جلد دوم این کتاب که چاپ شده مراجعه کنند. حصر حاکمیت از سوی خدا معنی‌اش این است که هر کسی که بخواهد حاکمیت پیدا کند باید از سوی خدا تعیین بشود چون إعمال حاکمیت، معنی اش همین است معنی إعمال حاکمیت تعیین حاکم از سوی خداوند است اگر بنا باشد که ما برای منبع مشروعیت حاکمیت منبعی غیر از خدا در نظر بگیریم یعنی برای خداوند در حاکمیت شریک قائل شویم.

 مشروعیت حاکمیت منحصر به خداوند است و این از بدیهیات دین ما است و از مسائل اجتهادی نیست که جای اجتهاد داشته باشد و جای اظهار نظر داشته باشد و منکر حصر حاکمیت بعد از رسول خدا در کسی که منصوب رسول خدا باشد که در واقع منصوب خداست هم منکر ضروری تشیع است، یعنی منکر ضروری مذهب اهل بیت است مذهب اهل بیت مبتنی بر این است که بعد از رسول خدا همان طور که در زمان رسول خدا حاکمیت در خدا منحصر بوده و معنی حصر حاکمیت در خدا این بوده است که شخصی را که خدا منصوب برای حاکمیت کرده است که رسول است باید اطاعت کرد (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً (نساء ۶۴) بعد از رسول هم همین طور یعنی کسی میتواند حاکم باشد که از سوی رسول و از سوی خدای متعال منصوب برای حاکمیت شده باشد و این نص آیه کریمه است که می‌فرماید (فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً(۶۵نساء) این از ضروریات مذهب تشیع است که حاکمیت بعد از رسول هم از طرف خداوند تعیین می‌شود و این حاکمیت حصرا در اختیار خداوند متعال قرار دارد، بله نقش مردم این است که به این حاکمیت قدرت بدهند اگر جبرئیل امین هم از آسمان فرود بیاید و از سوی خداوند به عنوان حاکم تعیین بشود، ولی مردم اطاعت نکنند جبرئیل عملا حاکمیت نخواهد داشت این یعنی قدرت را مردم به حاکم می‌دهند این را هم قرآن کریم تایید و تصریح کرده است .

در قرآن کریم اشاره به دو میثاق شده که این دو میثاق تامین کننده اقتدار حاکم است، قرآن کریم می‌فرماید آن حاکمی که مشروعیت خود را از خداوند گرفته، مردم مسئول‌اند در برابر آن حاکم به دو مسئولیت یکی مسئولیت اطاعت و دیگری مسئولیت نصرت و از طریق این دو مسئولیت و از طریق عمل به این دو مسئولیت اقتدار حاکم الهی تامین می شود  و از این دو مسئولیت قرآن کریم تعبیر به میثاق می کند فرق ایمان با اسلام در همین اطاعت است یعنی عملا تسلیم حاکمیت خدا شدن این است.  اسلام وقتی است که حاکمیت خدا را ولو به زبان بپذیرد، ولی ایمان این است که حاکمیت خدا را به عمل بپذیرد شرط این ایمان چیست اینست که دو پیمان را با خدا ببندد یکی اطاعت و دیگری نصرت .

در سوره توبه آیه ۱۱۱ آمده است و هر موردی از  قرآن که اشاره به عهد شده اشاره به همین عهد است و اصلا مشکلات جامعه اسلامی پس از رسول خدا در نتیجه عدم وفای به این عهد است. در منابع اهل سنت هم در صحیح بخاری و هم در صحیح مسلم و هم در سایر منابع اهل سنت این روایت آمده و از متواترات حدیث رسول الله(ص)  است که رسول خدا وقتی از ما بیعت گرفت (بایعنا رسول الله علی السمع و الطاعة فی) رسول خدا از ما بیعت گرفت که پای بیعت او در خوشی و ناخوشی در رفاه و در سختی بایستیم اگر جامعه اسلامی به این دو عهد پایدار بماند به وظیفه خود عمل کرده و اگر عمل کند آن وعده های الهی در حق او عملی خواهد شد جامعه اسلامی بعد از رسول الله چرا گرفتار بنی امیه شد ما چرا حادثه کربلا را داریم در کربلا حاکم مشروع چه کسی بود حسین ابن علی (ع) که زیر سم ستوران پایمال می شود مشروع است یا آن کسانی که توانستند هزاران انسان را بسیج کنند برعلیه حسین ابن علی (ع) ؟ اینجا مردمند و آنجا خداست ؟ مشروعیت از آن کیست ؟ مشروعیت از آن آن مردمی است که سر سید الشهدا را از بدنش جدا کردند ؟مشروعیت از آن آن کسانی است که خیمه گاه حسین ابن علی(ع)  را آتش زدند ؟

اینجا مشروعیت از آنِ کیست؟ مشروعیت حاکمیت اینجا از آن حسین ابن علی (ع) است امام حسین حاکم است

ولی حاکمی که در نتیجه پیمان شکنی مردم بدون قدرت شده است اگر همین مردمی که با یزید بودند می‌آمدند با حسین ابن علی(ع) پیمان بستند، همانطور که با رسول خدا (ص) بستند اگر با پیمانی که با رسول خدا وفادار می‌بودند و از حسین ابن علی(ع) پیروی و اطاعت می کردند کاملا اوضاع دگرگون می شد و نتیجه دیگری می گرفتند.

حضرت صدیقه طاهره در خطبه ای که در خانه بیان فرمودند اشاره کردند به این نتایج سختی که در نتیجه نافرمانی رسول خدا و در نتیجه پیمان شکنی با رسول خدا دامن گیر جامعه اسلامی خواهد شد که فرمود : از مرکب حاکمیت به جای شیر خون دوشیده می شود و شما را به شمشیر بشارت می دهم .

 اگر مراد از اینکه ولایت را مردم می‌دهند این باشد که مردم قدرت را می توانند بدهند یا می‌توانند ندهند؛ بله چنین می‌شود. مردم می‌توانند قدرت به ناحق بدهند و تبعیت از یک فرمانروای ناحق کنند، اگر چنین کنند آن کس که ضرر می کند خود مردم هستند که هم خونشان مباح می شود و هم مال‌شان به تاراج می رود اگر مردم می خواهند به وظیفه عمل کنند مسئولیت شان این است که قدرت را به حاکمان مشروع دهند و حاکمان مشروع یعنی حاکمانی که خداوند متعال مشروعیت آنها را تعیین کرده و اذن به حاکمیت داده است که در غیبت کبری این حاکمیت به فقیه عادل با شرایطی که معین شده است منتقل می شود.

بنابر این نباید خلط شود یک خلطی امروز شده است این که گفته می‌شود این نظریه، نظریه اروپایی است درست است؛ این نظریه‌ای که می‌گوید حق مشروعیت را مردم می‌دهند به حاکم سخن غربی هاست، نه اسلام؛ چون فلسفه سیاسی دوران بعد از رنسانس مبتنی بر الحاد مبتنی بر نفی خداست. فلسفه سیاسی مبتنی بر نفی خدا فلسفه سیاسی است که مشروعیت و قدرت را یکی می داند یعنی می‌گوید آن کس که قدرت دارد همان هم مشروعیت دارد؛ اگر ما قدرت و مشروعیت را یکی کنیم، استبداد را توجیه کرده‌ایم چون مستبد هم همین را می‌گوید .اصلا دو نظریه وجود دارد نظریه الهی می‌گوید قدرت با مشروعیت دو چیز است منبع مشروعیت خداوند متعال است و منبع قدرت را خداوند تکوینا به  مردم داده است اما تشریعا خداوند قدرت را به حاکمان الهی داده است و خداوند به مردم فرموده است که این امانت را که به شما داده‌ام به اهلش بسپارید می فرماید إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً (نساء، ۵۸).

 و در آخر مطلب بیان می‌کنم که ما مفصلا در فقه نظام سیاسی تبیین کردیم که حکومت فعل اجتماعی و فعل جامعه است، همانطور که فعل فرد و رفتار فرد وجودش را از خود فرد می‌گیرد، ولی مشروعیتش را  از خدا می‌گیرد، پس اگر مردم جمع شدند و حکومت را به آن  کسی که خدا تعیین کرده دادند، این با مشروعیت جمع می‌شود و فعل مشروع می‌شود و اگر حکومت را به غیر از کسی که خداوند تعیین کرده، دادند با مشروعیت جمع نمی شود و مردم یاران شیطان و جهنمی می شوند.

اینها اصول بیّن دین ما است و عجیب است که بعضی‌ها ادعا می‌کنند که در مسائل دینی آشنا هستند و می خواهند به این مسائل بدیهی و روشن بی‌توجه باشند و نخواهند این مسائل روشن را برای مردم درست بیان کنند.


منبع:  خبرگزاری حوزه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۱
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
3
38
1- فراقانونی محض...
مرغ حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
3
43
الان حاج آقا رییسی انتخاب شده بودند خوب بود انتخاب مردم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
3
37
یه روزی از دست شماو افکارتنجات خواهیم یافت ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
2
31
کلا نشستن جای خدا اخه چقدر غرور دارند
اقایان داستان راندن شدن ابلیس را از درگاه خداوند دوباره و دوباذه و ...بخوانند تا کی ...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
32
یعنی گاهی مردم در انتخاب اشتباه میکنند انتخاب احمدی نژاد اشتباه بود یا گزینه خوبی نداشتن پس شما اینقدر دانا تشریف دارین چرا آنموقع نگفتین ای مردم انتخاب شما طبق این تفسیر اشتباه بوده چطور همه ذوب در رییس جمهور قبلی بودین هموطن دمکراسی همینه برای شکست را توجیه نکیید که بله مثلا شما به روحانی رای دادید اشتباه بپد چون کس دیگری اصلح بود ببخشید مردم را نمیگم منو بیسواد گیر آوردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
31
آگر رئیسی رئیس می شد باز هم این بحث ها بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
21
اونوقت الان کی با خداوند در ارتباطه که مشروعیت هارو رد یا تایید میکنه؟
از زمان پیامبر تا زمان امام زمان همیشه مردم اولویت بودند
اگر مردم مشروعیت ندارند پس شما دارید؟
حیرانم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
17
همه این بحث ها بکنار من مانده ام این قضیه چطور توجیه می شود یعنی حاکمیت خدا چگونه منتقل می شود یعنی ایا کسی ارتباط ماورایی دارد و از طرف خدا ماموریت گرفته آیا؟ یعنی خدا به او میگوید که ولایت از ان شماست و شما نایب من در زمین هستید به نظرم این خودش یه جورایی شرک است
شاکری
|
China
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
15
اگر رای مردم حاکم را تعین نمیکند وحکم خدا باید مورد نظر قرار گیرد .پس چرا مردم را پای صندوق رای میکشانید.ولطفا بگویید خدا چگونه حاکم جامعه ایرانی راتعین میکند وبه چه کسی ابلاغ میکند تابه اطلتع مردم لرساند .اقایان التماس میکنیم سنجیده .عاقلانه .از تقوا نه از روی حب دنیا سخن بگویی
والله فهم وسواد اکثر مردم از شما بیشتره از خدا شرم کنید
شاکری
|
China
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
13
اگر رای مردم حاکم را تعین نمیکند وحکم خدا باید مورد نظر قرار گیرد .پس چرا مردم را پای صندوق رای میکشانید.ولطفا بگویید خدا چگونه حاکم جامعه ایرانی راتعین میکند وبه چه کسی ابلاغ میکند تابه اطلتع مردم لرساند .اقایان التماس میکنیم سنجیده .عاقلانه .از تقوا نه از روی حب دنیا سخن بگویی .مردم راگوسفند فرض نکنید
والله فهم وسواد اکثر مردم از شما بیشتره از خدا شرم کنید
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
13
برادر دینی آقای اراکی من درس حوزوی ندارم اما سواد دارم اینو گفتی واقعا بهش باور داری؟ خود شما شهروند عربستان باشی تغییر ودگرگونی حاکم جلاد این کشور مثل عهد حجر مردم را گردن میزند چطوری ایشان از گردنه قدرت پایین بیاری با دمکراسی نمیشه چون انجا رای وجود نداره اعتراص کنی جانت را میگرن آنهم بنام اسلام امام خمینی میدانست که تن به رای مردم داد که اگرحاکمی در صد سال دیگر خطا کرد بشه کنار گذاشت تا به دکتاتوری نینجامد فرض کنید رییس جمهور قبلی ما مدام الامر بود باید همیشه تفکرش در اداره کشور تحمل میکردی واقعا قابل تحمل بود؟ چطوری کنار رفت چون قانون گفته وقت چهار سال شما تمام چرا چون مردم سالاری اینو میگه این انسان خوب را در حال حاضر چه جوری پیدا کنیم این رای مردم را خیلی بدجوری تفسیر میکنید دمکراسی چیه خوب همینه
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
14
تنها نتیجه این سخنان عمیق شدن فاصله مردم با این گروه از روحانیون است چون دیگر زمینه ای برای تفاهم باقی نمیماند کسیکه حقی برای سرنوشت خود ندارد دیگر بحثی باقی نمیماند .
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
10
تنها نتیجه این سخنان عمیق شدن فاصله مردم با این گروه از روحانیون است چون دیگر زمینه ای برای تفاهم باقی نمیماند کسیکه حقی برای سرنوشت خود ندارد دیگر بحثی باقی نمیماند .
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
2
18
آقایون مواظب باشید این مردم همان هایی هستند که ۳۶ سال قبل انقلاب کردند و بشهادت بنیانگذار جمهوری اسلامی بهترین مردم از عهد رسول الله تا کنون هستند- ر ج وصیتنامه امام- آقایون بسر کار آمده بدست مردمان ایران زمین که بمدد خونهای ریخته شده شیزمردان ، شیرزنان ایران زمین بقا یافته اند ، حواسشون باشه در باره فهم مردم چی میگن!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
20
جانشینان خدا فقط پیامبران و امامان معصوم هستند و لاغیر و در زمان نبود انها تمام مقامات با انتخاب مردم هستند لطفا اب به اسیاب دشمنان نریزید. انها هم می گویند مردم در ایران هیچکاره اند و انتخابات صوری و بی تاثیر است پس با برداشت این اقایون از رای مردم ادم شک می کند که اونور ابها شاید درست می گویند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
2
19
مردم خوب میبینن خوب میفهمن خوب انتخاب میکنن و به موقع تصمیم میگیرن....
مسعود دیپلمات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
16
آقای اراکی عزیز!
حاکمیت در غیبت کبری به فقیه عادل (با شرایطی که معین شده است) منتقل می شود. ولی:
تشخیص اینکه طرف ما فقیه است یا خیر ، عادل است یا خیر ، اصولا" آیا واجد شرایط است یا خیر با کیست؟ غیر از این است که مردم و یا نمایندگان آنها باید تشخیص دهند؟ آیا به زعم شما ، خداوند نامه ای می فرستد که فلانی مشروعیت و صلاحیت حکومت را دارد؟! کجایی پسر خوب!؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
2
7
خدا چگونه به شما خبر میدهد؟توسط خرزوخان؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
1
اقای اراکی با این حرف ها نمی توانید صورت مسئله را پاک کنید انتخابات حق مردم است و این حرف های شما با وعده هایی که امام اول انقلاب به مردم دادند مغایر است لطفا بروید بیانات امام را دوباره بخوانید.
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
2
خوب است مجمع برنامه وهدف از تاسیس و گزارش کارکرد چند دهه خود را ارائه کند تا مشخص گردد با ملیاردها بودجه تا کنون به کدام از اهداف خود رسیده است
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
2
یعنی کلا انتخابات چیز خوبی نیست ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین