کد خبر: ۴۵۴۷۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
مشکلات ایران در امور مالی بین‌المللی و محدودیت های بانکی رفع می‌شود؟

نشست FATF درباره ایران؛ نام تهران از لیست‌سیاه حذف می‌شود؟

نشست گروه ویژه اقدام مالی در حالی در اسپانیا آغاز به کار کرده است که انتظار می رود این گروه بین‌المللی مانند سال گذشته درباره محدودیت‌های معاملاتی با ایران تصمیم‌گیری کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 نشست گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ماه) کار خود را در شهر والنسیا در اسپانیا آغاز کرد که قرار است شش روز به طول بینجامد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ گروه ویژه اقدام مالی که یک نهاد بین‌المللی غیر دولتی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است، از سال ۲۰۰۷ نام ایران را در فهرست عمومی خود ذکر کرد و سپس از سال ۲۰۰۹ از کشورها خواست تا علیه ایران و موسسات مالی دست به اقدام متقابل بزنند، بدین معنی که از افتتاح شعب برای آن‌ها در خاک خود ممانعت به عمل آورند و مراقب راههای احتمالی دور زدن این محدودیت‌ها و تحریم‌ها از سوی ایران باشند.

این گروه بین‌المللی سال گذشته نام ایران را از فهرست سیاه کشورهایی که لازم است علیه آن‌ها اقدامات متقابل انجام شود، تعلیق کرد و به ایران فرصت داد تا برخی توصیه‌های مربوط به مبارزه با پولشویی و آن‌چه غرب تامین مالی تروریسم می‌خواند را اجرایی کند.

حسین یعقوبی مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرده است که موضوع ایران در دستور کار نشست آتی گروه ویژه اقدام مالی که هم اکنون در حال برگزاری است، قرار دارد. در این نشست که ۲۳ ژوئن (۲ تیر ماه) به کار خود پایان می‌دهد، ‌قرار است پیشرفت اقدامات ایران در زمینه‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در دو حوزه سخت افزاری ونرم افزاری بررسی شود.

به گفته حسین یعقوبی، ‌اگر گزارش این نهاد بین‌المللی از اقدامات ایران ثبت باشد، بسیاری از مشکلات ایران در امور مالی بین‌المللی و محدودیت های بانکی رفع می‌شود. برخی کارشکنی های بانک های بزرگ خارجی و بین‌المللی و عدم تمایل آن‌ها برای همکاری باایران ناشی ازجایگاه ایران در فهرست کشورهای پرخطر گروه ویژه اقدام مالی است که این امیدواری وجود دارد یا خروج نام ایران از فهرست سیاه این گروه حل شود اما با توجه به عضویت آمریکا در این گروه و حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در آن کارایران برای بیرون آمدن از این فهرست سخت است.

گروه ویژه اقدام مالی در نشست سال گذشته خود نام ایران را از جایگاه ۱۰ در فهرست کشورهای پرخطر برای داد و ستد مالی به ۹ تقلیل داد اما این کشورها تلاش می‌کنند تا نام ایران در فهرست باقی بماند.

نشست شش روزه گروه ویژه اقدام مالی به ریاست اسپانیا قرار  است با سومین و آخرین نشست مقدماتی به کار خود پایان دهد و در آن بیش از ۸۰۰ هیأت از ۱۹۸ حوزه قضایی شبکه جهانی FATF به علاوه سازمان ملل، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول شرکت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین داخلی و الزامات بین‌المللی در طی این سال‌ها اقدامات متعددی انجام داد که سرانجام از سوی گروه ویژه اقدام مالی به رسمیت شناخته شد و برخلاف تمایل گروه‌ها و کشورهای متخاصم (از جمله اتحاد علیه ایران هسته‌ای که سال گذشته از این گروه تقاضای تداوم صدور دستور اقدام متقابل علیه ایران را کرده بود)، گروه ویژه اقدام مالی با توجه به اقدامات فنی و مذاکرات بعمل آمده به مدت یک سال محدودیت علیه کشورمان را برداشت.

این بیانیه و تغییر متن آن بعد از هشت سال پیام مهمی برای کشورهای اروپایی و بانک‌هایی که امکان همکاری با ایران را نداشتند به همراه خواهد داشت.

با این حال،   با توجه به اینکه گروه ویژه مالی به مدت یک سال محدودیت‌ها علیه ایران را تعلیق و اعلام کرده است که ایران تا اجرای کامل این برنامه در فهرست سیاه باقی خواهد ماند و اگر در پایان یک سال تعلیق پیشرفت کافی نکرده باشد، این محدودیت ها بار دیگر اعمال خواهند شد.

جوزف لیبرمن، رئیس گروه لابی آمریکایی حامی تحریم ایران، یعنی اتحاد علیه ایران هسته‌ای به همراه مارک کرک، نماینده پیشین مجلس سنا  در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال خواستار بازگشت تحریم‌ها علیه تهران در نشست آتی گروه ویژه اقدام مالی شدند و نشست این هفته در اسپانیا را فرصتی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران خواندند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
10
از دولت روحانی انتظار میرود بدون توجه به کار شکنی های داخلی که منافع ملی را بازیچه مقاصد خود کرده نام ایران را از لیست سیاه پول شوئی خارج کند . تن دادن به این قوانین در نهایت بنفع شفافیت نظام بانکی ایزان خواهد شد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین